Max Verstappen zal de Grand Prix van Canada vanaf de eerste startrij aanvangen en heeft uitzicht op George Russell, die vanaf poleposition vertrekt. Uitgerekend die twee staan naast elkaar, waardoor er al genoeg scenario's worden bedacht voor bocht 1. Verstappen is klaar met de vragen over zijn strafpunten en beet van zich af in de persconferentie. Bij Viaplay snappen ze dat goed.
'Ik hoef het niet te horen', onderbrak Verstappen de gastheer van de persconferenties, Tom Clarkson, in de perszaal. 'Ik word er echt pissig van. Je begon er op donderdag ook al over. Het is echt heel kinderachtig, en ik wil daarom ook niet te veel zeggen, want het is ronduit irritant', zei de Nederlander, waarmee hij direct duidelijk maakte dat hij niet meer van zulke vragen wilde beantwoorden. Het gaat tenslotte al twee weken over hem en Russell.
'Ik geef hem gelijk', zegt oud-coureur Christijan Albers in de nabeschouwing van Viaplay. 'Als je donderdag, vrijdag, zaterdag, continu dezelfde vragen hoort, dan is het op een gegeven moment gewoon klaar', knikt hij. Net als Verstappen focust Albers liever op de positieve aspecten van de kwalificatie van Red Bull Racing dan op het gedoe met Russell. 'Hij start aan de goede kant', wijst hij naar Verstappens positie op de grid.
'De schone lijn. Dus laten we ook hopen op een goede start, want die heeft hij wel nodig. Dan kan je Russell achter je houden, rijden de anderen in vuile lucht en je banden beter onderhouden', zegt Albers. Tom Coronel wrijft alvast in zijn handen en verwacht dat het spannend gaat worden. 'Verstappen vooraan in de race betekent altijd vuurwerk', grijnst de rallycoureur. Russell was de Nederlander net te snel af toen hij op het laatste moment zijn ronde ging klokken. Hij profiteerde van de verbeterende baan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verklaring voor Russells pole
Daarvoor krijgt hij ook complimenten van de analisten van Viaplay. Tevens bleek de keuze voor de mediums de juiste te zijn. 'Dat is wat de coureurs ook zeggen, die bewegen minder en zijn stabieler in de bochten. Aan de andere kant geeft het McLaren wel extra gele setjes voor de race', zegt Albers, die opmerkte dat McLaren de mediumband niet aan heeft geraakt in de kwalificatie. 'Je ziet gewoon dat de Red Bull supersterk is op de rechte stukken. Over een enkele ronde zijn ze fantastisch.'
Russell kwam volgens Albers 'van weggeweest'. 'Ook op het laatste moment nog even. Antonelli deed het overigens ook heel goed', vervolgt de oud-coureur. 'Er zaten tien, twintig seconden verschil tussen de momenten waarop ze over de finish kwamen', neemt Coronel over. 'Russell pakte in de middensector wat hij nodig had. Hij had iets meer downforce, dus daar moest hij het ook wel doen. Dat is ook wat beter voor de race, want zo houd je de banden iets beter in leven.'
Verstappen en Russell meet again
Hoewel de Viaplay-analisten niet zo ver gaan als de Sky Sports-verslaggevers, willen ze nog wel aankaarten dat het bijzonder is dat Verstappen en Russell na Barcelona de eerste startrij delen. 'Dit script had je niet kunnen schrijven', zegt Coronel over de pole van Russell. 'Dit kun je toch niet verzinnen?' zegt Albers ook. 'We dachten aan het begin: die Mercedessen zitten er goed bij, maar toch vielen ze tegen in VT3, tot de laatste twintig seconden van de kwalificatie. Toch staat hij er weer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volgens Albers is Russell niet per se een opvallende coureur, maar is hij wel heel consistent en staat hij er telkens. Hij kon ook wel lachen om de opmerking van Russell na de kwalificatie: 'Ik heb iets meer speelruimte met de strafpunten', lachte de Brit. 'Max gaat natuurlijk geen race weggooien', zegt Coronel direct. 'Dit is gewoon het spelletje spelen.' Albers knikt. 'Ik vond het wel mooi en ook wel scherp. Het hoort er wel bij in de Formule 1', is hij van mening.
Tsunoda met een gridstraf
Waar Verstappen vooraan start, zit het weer eens niet mee bij zijn teamgenoot. Yuki Tsunoda kreeg een gridstraf van tien plekken omdat hij de beschadigde McLaren van Oscar Piastri inhaalde onder rood. Zijn kwalificatie ging daarentegen wel redelijk. 'Als ze een alternatieve strategie willen toepassen en set-upwijzigingen door willen voeren, dan moeten ze vanuit de pits starten', kaart Coronel aan. Albers gaat er niet vanuit dat Red Bull dat van plan is.
'Hij zat er goed bij in de kwalificatie, dus hij heeft geen reden om de auto te veranderen', zegt hij. Alweer vanuit de pitstraat starten, moet Tsunoda ook niet willen. 'Het duurt eeuwen voordat dat licht op groen gaat, dan is het halve veld al weg', lacht Albers. In de Viaplay-studio wordt vervolgens het interview met Tsunoda afgespeeld. Hij verklaart daarin ook dat hij het niet eens is met de gridstraf. 'Had ik er dan achter moeten blijven rijden?' vroeg Tsunoda.
'Ik ben het helemaal met hem eens', luidt de bijval die Tsunoda krijgt van Albers. 'Ik vind het echt absurd. Daar wil je met een F1-auto niet achter rijden. We hebben het ook gezien met Massa, die een veer door zijn helm kreeg. Wat moet je dan doen, er twee kilometer achter blijven rijden op het rechte stuk omdat iemand een kapotte auto heeft?' Coronel snapt zijn betoog, maar ziet het anders: 'Bij de FIA is rood, rood. Dat is nog nooit een discussie geweest. Ga het ook niet proberen om die discussie aan te gaan, want die win je niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties