Drive to Survive liet dominante Verstappen en de met zichzelf worstelende Pérez links liggen Opinie
Opinie

Drive to Survive liet dominante Verstappen en de met zichzelf worstelende Pérez links liggen

Drive to Survive liet dominante Verstappen en de met zichzelf worstelende Pérez links liggen

Seizoen zes van de Netflix-serie Drive to Survive kwam afgelopen vrijdag online en hoewel ik er eigenlijk niet bijzonder veel zin in had, heb ik toch maar weer de televisie aangeslingerd om even een kijkje te nemen wat Netflix er dit jaar van heeft gemaakt. Aangezien er veel klachten waren over hoe 'saai' en 'langdradig' het 2023-seizoen was door de dominantie van Max Verstappen, was ik toch wel nieuwsgierig hoe Netflix dat in kaart wilde brengen.

Voordat ik eraan begon op vrijdagmiddag, vergeleek ik Drive to Survive met Bohemian Rhapsody van Queen tijdens de Top 2000 aan het einde van het jaar: je hebt er geen zin in dat dat lied alweer op nummer één staat, maar na vijf bier, wat shotjes, en een bacardi-cola, blèr je alles toch mee als er afgeteld wordt naar het nieuwe jaar. Zo gaat het bij mij dus ook met Drive to Survive. Ik heb er nooit zin in, maar toch heb ik dat hele seizoen er in een weekend door.

Stiekem was ik ook nog wel een beetje nieuwsgierig. Velen zeiden dat er eigenlijk niets gebeurde tijdens het 2023-seizoen, want Red Bull Racing won alleen maar en kwam elke keer met een voorsprong van twintig à dertig seconden over de streep. In het middenveld gebeurde er echter genoeg: de opmars van McLaren, de indrukwekkende invalbeurt van Liam Lawson, het gevecht tussen Williams, AlphaTauri, Haas, en Sauber achterin het veld, en de strijd om P2 in het kampioenschap tussen Mercedes en Ferrari.

Netflix was er de afgelopen paar seizoenen goed in om zich te richten op een paar dingen en daar een heel drama van te maken. Ik verwachtte daarom dat er aan de mentale strijd, die Sergio Pérez met zichzelf aan het voeren was, wel extra aandacht besteed zou worden, net als de exit van Nyck de Vries, en vanzelfsprekend de comeback van Daniel Ricciardo, die het oogappeltje van Netflix is. Ik had op vrijdagmiddag en vrijdagavond niets te doen, dus met de wintertest aan op één scherm, slingerde ik Drive to Survive aan op een ander schermpje.

Seizoensopener begint ontspannen

De eerste aflevering van seizoen zes begint ontspannen, met wat fragmentjes van de coureurs die laten zien hoe ze hun tijd naast de baan in de winterstop besteden. Zo waren Verstappen, Alexander Albon, George Russell en Lando Norris met elkaar aan het sporten, was Lance Stroll aan het skiën, en genoten andere coureurs van lekkere etentjes. Daarna kregen we vanzelfsprekend de time skip naar het begin van het seizoen, dat deels dramatisch en deels fantastisch was voor Aston Martin.

Stroll brak beide polsen vanwege een fietsongeluk een week voor de wintertestdagen van 2023, waardoor het team behoorlijk wat stress kreeg. De Canadees kon echter gewoon rijden, maar Stroll was in de aflevering over Aston Martin open over hoeveel pijn hij had en hoeveel moeite het hem kostte om de auto op de baan te houden. Het kijkje achter de schermen van het team tijdens de Grand Prix van Bahrein, waar Fernando Alonso op het podium belandde en Stroll in de punten reed, was wel leuk om te zien. Vooral omdat de Britse renstal zo'n grote sprong maakte.

Opmars van McLaren een beetje slordig verwerkt

Vroeg in het DTS-seizoen kreeg McLaren een aflevering. De renstal uit Woking had een ontzettend slechte start van het seizoen, en heel eerlijk, dat was ik tegen het einde van 2023 alweer een klein beetje vergeten. Ze boekten tijdens het weekend in Silverstone natuurlijk een gigantische progressie, en het was goed om even terug te zien waar McLaren wegkwam. Netflix was er ook bij toen Oscar Piastri zijn eerste McLaren-launch bijwoonde, en toen stond de Australiër om zes uur in de ochtend voor een dichte deur. Piastri kon zelf ook wel lachen om de beelden.

Tekst gaat verder onder het X-bericht.

Vanzelfsprekend werden de verhaallijnen rondom het contract van Norris in de periode waarin McLaren het niet zo denderend deed, enorm opgeblazen. Netflix liet het overkomen alsof de Brit op punt stond om bij een ander team te tekenen, terwijl dat toch echt niet zo was. Norris gaf toe gesprekken te hebben gehad met Red Bull, maar daar is uiteindelijk niets van terechtgekomen. Na een uitgebreid stuk over Bahrein en de andere teleurstellende Grands Prix neemt Netflix de kijker mee naar Silverstone, waar McLaren ineens supergoed ging.

Daarna zagen we niet veel van McLaren terug. En dat vond ik jammer, want aan het fantastische weekend in Japan en dat in Qatar werd geen aandacht besteed, terwijl McLaren daar werd beschouwd als de uitdager van Red Bull en Verstappen. Wellicht was dat niet dramatisch genoeg, maar dan hadden de schrijvers van het script altijd McLaren-CEO Zak Brown iets kunnen laten zegen in de richting van: 'maar volgend jaar is Red Bull het doelwit', of zoals Toto Wolff vorig jaar zei: 'everyone has a target on their backs', waarna Mercedes geen deuk in een pakje boter reed.

Niks geen drama met Checo?

Toen ik vanmiddag de tv uitdeed na de laatste aflevering dacht ik: wacht eens even. Eigenlijk heeft Netflix Red Bull, Verstappen en Pérez gewoon links laten liggen. Niet eens even een klein fragmentje of een stukje van een aflevering toegewijd aan het succes van de Oostenrijkse renstal, of de strijd tussen Verstappen en Pérez heel vroeg in het seizoen. Wellicht had Red Bull geen zin aan die kokeleko (Gronings woord voor 'poeha', ik dacht, ik voeg een beetje extra van mezelf toe in deze review), om Netflix telkens in de garage te hebben, maar ik denk dat de Grand Prix van Saoedi-Arabië wel een mooie aflevering op had kunnen leveren. Of die van Miami, die van Monaco. Mexico was ook een optie geweest.

Tekst gaat verder onder de foto.

Drive to Survive liet dominante Verstappen en de met zichzelf worstelende Pérez links liggen
Dit moment had bijvoorbeeld een zeer sappige DTS-aflevering op kunnen leveren. (Foto: ProShots)

Maar nee, helaas. Red Bull-teambaas Christian Horner kwam regelmatig in beeld, aangezien hij veel aanwezig was in de aflevering over De Vries en over Ricciardo. Ook in de aflevering van Liam Lawson zei de Brit wat, maar er werd vrijwel niets gezegd over Verstappen en Pérez, en ook niets over het deels wanhopige seizoen van de Mexicaan. Ik had wel verwacht dat Netflix dat helemaal uit zou melken, maar dat is vrijwel niet gebeurd. Aan de andere kant vond ik het ook wel weer heel positief dat de topteams niet zo veel in beeld waren. Daardoor kregen we een uitgebreidere kijk achter de schermen bij Williams, Haas en AlphaTauri.

Claire Williams, een verademing

De stukken over Williams focusten voornamelijk op de komst van James Vowles en hoe de nieuwe teambaas het team uit Grove moest zien te redden. Netflix had Claire Williams, dochter van Frank Williams en voormalig teameigenaar van Williams, gevraagd om tussendoor wat te vertellen, en dat deed ze heel goed. Als een voormalig teambaas weet ze als geen ander hoe het is om onder druk te staan, met name bij een team als Williams, dat de laatste jaren niet bijzonder goed presteert.

Ik vond haar commentaar en haar toelichtingen erg prettig om naar te luisteren en het schetste een beter beeld van de situatie waarin Vowles zich bevond. Naast Claire nam ook Danica Patrick plaats om tussendoor wat context en eigen ervaringen te delen. Op de sociale media kanalen zag ik dat ze veel haat daarvoor ontving en ik snapte niet helemaal waarom. In mijn ogen zei ze geen stomme dingen, althans, niet meer dan Will Buxton, want die kan er ook wat van.

Implosie bij Alpine, Hamiltons contract

Een grappig moment in de aflevering van Mercedes vond ik de beelden van Wolff die met Hamilton onderhandelt over zijn contract. De Oostenrijker zei dat Hamilton nog wel twintig jaar bij Mercedes zou kunnen blijven als hij dat zou willen, waarop Hamilton stellig reageerde met: 'nee, dat kan ik niet.' Wolff had weer zo'n uitdrukking op zijn gezicht waar ik toch wel om moest lachen. Netflix liet vervolgens zien hoe Hamilton toch wel een nieuw contract tekende bij de Duitse renstal. 'Rood zou hem ook helemaal niet goed staan', zei Wolff met een knipoog. En vijf maanden later zette Hamilton zijn krabbel onder het papierwerk van Ferrari. Ja, wel grappig.

Tekst gaat verder onder de foto.

wolff hamilton
Hamilton zal Mercedes aan het einde van het seizoen verlaten. (Foto: Mercedes AMG F1)

Terwijl iedereen halverwege het seizoen in de ban was van Hamiltons contract, bleef de chaotische organisatie bij Alpine niet onopgemerkt. De Franse renstal ontsloeg Otmar Szafnauer tijdens het weekend in België, en ook Alan Permane moest direct zijn spullen pakken en vertrekken. De aanloop ernaar toe liet wel overkomen alsof Szafnauer echt een doetje was die niet met de vuist op tafel durfde te slaan. Zijn ontslag kwam heel koud en harteloos over, en zo gaat het natuurlijk meestal in de Formule 1, waarna Bruno Famin werd aangesteld als teambaas. Ik ben er nog niet over uit wat ik van Famin vind. De onderlinge strijd tussen Pierre Gasly en Esteban Ocon werd ook weer opgerakeld.

Drive to Survive zal voor nieuwe fans het leukst blijven

Ach, ik vond het uiteindelijk niet erg om deze serie te kijken. Ik kan me heel goed voorstellen dat nieuwe fans, die nog niet alles begrijpen of zich overal in hebben verdiept, op deze manier beter worden geïntroduceerd aan de sport. En het zal natuurlijk altijd draaien om hoeveel nieuwe fans de sport aan kan trekken nu het overal populairder wordt. Het blijft duidelijk gericht op het dramatiseren van alles, en daar moet je doorheen kijken. Ik denk dat, als je de sport al jaren volgt, je of heel erg kan ergeren aan het drama die Netflix creëert, of je schikt je erin. Of je begint er gewoon niet aan, dat kan ook. Gelukkig begint het 2024-seizoen volgend weekend. Zal het putdeksel-fiasco van de testdagen volgend jaar in Drive to Survive verschijnen?

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws