Jolyon Palmer is blij dat hij in Nederland is. De Grand Prix in Zandvoort staat volgend jaar voorlopig voor de laatste keer op de Formule 1-kalender, maar als het aan Palmer had gelegen, was het Formule 1-circus gewoon naar Nederland blijven afreizen in de komende jaren. De analist vreest er wel voor dat thuisrijder Max Verstappen weer aan de vooravond van een lastig raceweekend staat.
De Grand Prix van Nederland keerde in 2021 terug op de Formule 1-kalender. Die timing was perfect, aangezien dat het eerste jaar was waarin Verstappen wereldkampioen werd. Dit jaar lijkt de Nederlander onttroond te gaan worden, maar dat betekent niet dat er geen feestje gebouwd wordt in de Noord-Hollandse duinen. 'Dit is een mooi circuit om terug te keren van de zomerstop. Ik houd er altijd van om naar Zandvoort te komen. Het publiek is geweldig en we hebben hier hele mooie races gezien', geeft Palmer aan bij de Weekend Warm-Up van F1TV. 'Het weer wordt ook onvoorspelbaar.'
Lastig weekend in Zandvoort?
Red Bull Racing maakte in Hongarije een van de slechtste weekenden van de afgelopen jaren mee. 'Ik geloof niet dat Red Bull het probleem volledig begreep in Hongarije, en ze proberen nog steeds uit te vogelen waardoor de grip verdween', meent Palmer. 'Dat was namelijk het grootste probleem, dat ze gewoon een algemeen gebrek aan grip hadden. Hongarije is een circuit dat gekenmerkt wordt door langzame bochten. Zelfs de snelste bochten zijn hooguit middelsnelle bochten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Palmer legt uit dat de situatie in Zandvoort iets zonniger uitziet. 'Je hebt hier wel een paar snellere bochten, maar het blijft een circuit dat veel downforce vereist. Op papier is dit geen circuit als Silverstone. Daar kon Max nog voor een afstelling met minder downforce kiezen en zo poleposition pakken. Het zal geen makkelijk weekend voor ze worden', voorspelt Palmer. 'Ze moeten de banden beter begrijpen en die banden aan het werk krijgen in de langzamere bochten.'
'Het is altijd cruciaal om de juiste balans te vinden. Max had het daar zelfs afgelopen jaar lastig mee. Hij kon voor overwinningen vechten en greep hier de leiding bij de start, maar de race pace was een drama hier. Ik denk dat hij alles zal geven, maar het zijn geen goede voortekenen voor dit weekend', vreest de Engelsman. Daar staat tegenover dat een goede startplek veel uit kan maken. Verstappen kwalificeerde zich in Hongarije slechts als achtste, maar stond slechts drie tienden achter de snelste mannen. Met een klein beetje winst kan Verstappen zich dus wel opwerken richting de eerste startrijen op een circuit dat iets beter bij de RB21 moet passen.
Wie wordt Verstappens teamgenoot?
Collega Lawrence Barretto wijst er vervolgens op dat het er steeds meer de schijn van heeft dat Red Bull geen wijzigingen door zal voeren voor 2026 in de coureursduo's van beide teams. 'Niemand wil dat stoeltje nog, nietwaar?' roept Palmer uit. 'Isack Hadjar hoeft het stoeltje niet, en Liam Lawson wil ook niet teruggaan. Wie hebben ze verder nog. De nieuwe reglementen bieden ook een kans op een volledig nieuwe pikorde. Dat kan de tweede coureur ook helpen vergeleken met eerdere jaren', zo zet Palmer er ook op in dat Red Bull Yuki Tsunoda nog een jaar aanhoudt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties