max verstappen spanje rb21 red bull racing 1 Opinie
Opinie

Schmidt verdedigt Verstappen, maar blijft kritisch: 'Hij moet nu echt uitkijken, anders is het raak'

max verstappen spanje rb21 red bull racing 1

Inmiddels hebben veel analisten hun meningen over de Grand Prix van Spanje al laten horen. De een vindt het onacceptabel wat Max Verstappen deed, de ander toont begrip en denkt dat het allemaal niet zo heftig was. Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt hoort bij de groep die denkt dat het wel meevalt. De Duitser komt op voor de viervoudig wereldkampioen.

'Nou, ik zou niet zeggen dat het directe opzet was, of dat hij met het voornemen om Russell aan te rijden de bocht inging', begint Schmidt in Formel Schmidt, de podcast van het Duitse medium. Verstappen kreeg de harde banden niet aan de praat na de safetycar en verloor de auto bijna bij het opkomen van het rechte stuk tijdens de herstart. Charles Leclerc glipte erlangs, die hem ook nog eens raakte.

Daar werd Verstappen al boos van. Toen botste hij een eerste keer met George Russell en moest hij de exitroute nemen om een crash te voorkomen. Zijn team vroeg hem daarom om de plek terug te geven. 'Hij was natuurlijk opgefokt door wat er aan voorafging', zegt Schmidt. 'De harde banden werkten niet, er was een duel in bocht 1, de boordradio van zijn team', somt hij op. 'Ik denk dat hij van plan was om Russell er even voor te laten, wat hij ook deed.'

Schmidt zag Russell bij het insturen van bocht 5 ongeveer driekwart autolengte voorliggen. 'Toen ging Max zo snel mogelijk weer op zijn gas, om aan het verzoek te voldoen, maar tegelijk die positie weer terug te pakken', analyseert hij. 'Met die harde banden ging de auto min of meer rechtdoor en reed hij er tegenaan. Hij heeft het risico waarschijnlijk wel bewust genomen. Volledig opzet zou ik hem niet toeschrijven.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt verdedigt Verstappen, maar blijft kritisch: 'Hij moet nu echt uitkijken, anders is het raak'
Verstappen baalde na de race in Barcelona.

Volledige opzet was een schorsing geweest

De Duitse journalist denkt dat de stewards ook zo naar het incident hebben gekeken. Volgens Schmidt verklaart het waarom Verstappen niet vier strafpunten, maar drie heeft gekregen. 'Ik denk dat de stewards het zo in de data hebben gezien, ja. Hij probeerde de bocht nog wel te halen. Max had uiteraard wel kunnen bedenken dat Russell op de ideale lijn veel scherper instuurt dan hij. Als het echt volledig met opzet was geweest, dan had hij een schorsing aan de broek gehad.'

Verstappen moet in Canada en Oostenrijk wel op zijn best behaviour zijn. De eerste twee strafpunten vervallen na 30 juni pas. Een dag na het incident liet Verstappen weten dat het anders had moeten gaan. Schmidts collega merkt op dat het niet typisch is voor hem om zoiets te zeggen. 'Hij weet dat hij op scherp staat', zegt Schmidt. 'Die ene strafpunt pak je zomaar door stommiteit op de baan. Daar hoef je niet eens iets opzettelijks voor te doen.'

Verstappen moet uitkijken

Schmidt wijst op het feit dat het niet moeilijk is om dat ene strafpuntje er nog bij te verzamelen en een schorsing te krijgen. 'Als hij een race mist, dan is het kampioenschap eigenlijk al voorbij. Ik bedoel, hij verloor door die actie al 24 punten op Piastri. Ik denk dat hij gewoon wilde laten zien: hé, mensen, het spijt me echt wat ik heb gedaan. Hij gebruikte het woord opzettelijk ook niet in zijn excuses. Hij moet nu wel echt uitkijken, anders is het raak.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen oranje fans oostenrijk 2024
Verstappen moet Oostenrijk en Canada zien te overleven met elf strafpunten op zijn licentie.

Verstappens eerste twee strafpunten vervallen dan na Oostenrijk, maar dan heeft hij nog steeds negen op zijn licentie staan. 'Dat blijft zo tot in augustus, dus het is niet zomaar opgelost. Zelfs als hij de komende races doorkomt, blijft hij in de gevarenzone', zegt Schmidt. Volgens hem waren drie strafpunten en tien seconden wel de juiste straf. Landgenoot en oud-kampioen Nico Rosberg pleitte echter dat Verstappen gediskwalificeerd moest worden.

Passende straf

'Ik denk dat tien seconden de standaard straf is inmiddels', zegt Schmidt. 'Vijf seconden worden bijna niet meer gegeven, daar moeten echt verzachtende omstandigheden voor zijn. Die waren hier duidelijk niet aanwezig', wijst hij aan. 'Ik denk dat die drie strafpunten hem meer pijn deden dan die tien seconden. Het was natuurlijk een flinke domper. Hij verloor zes plekken. Dat zijn een hoop punten die hij misloopt. Als hij vier strafpunten had gekregen, dat was nog erger geweest. Ik denk dat dit het beste was voor hem.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws