max verstappen helmut marko abu dhabi Formule 1
Formule 1

Marko lacht om theorie over exitclausule: 'Verstappen kan dat makkelijker aanpakken'

max verstappen helmut marko abu dhabi

Red Bull Racing is inmiddels vierde in de rangorde en heeft een behoorlijke achterstand op McLaren. Daar lijkt Helmut Marko al niet meer naar te kijken, want de vijfde titel van Max Verstappen is een prioriteit. Verstappen staat echter bijna vijftig punten achter Oscar Piastri. Marko verklaart waarom hij denkt dat hij het toch nog waar kan maken en pakt er een voorbeeld uit de geschiedenis bij.

Verstappen verloor in Barcelona kostbare punten aan het einde van de race. Vanwege een strategische fout gleed hij bijna weg op het rechte stuk, waardoor Charles Leclerc hem in kon halen. George Russell meldde zich vervolgens bij het feestje, waarna een aantal dingen gebeurden waardoor Verstappen overkookte. Uiteindelijk reed hij tegen Russell aan en kreeg hij daarvoor een tiensecondenstraf en drie strafpunten op zijn licentie.

'Als Max in zo'n stemming is, zo opgefokt, dan laat je hem het best gewoon met rust. Voor Montréal hopen we dat onze auto weer competitief is. Max is een harde racer, maar kent zijn grenzen', zegt Marko bij ServusTV, in het programma Sport und Talk aus dem Hangar-7. Verstappen heeft naar verluidt op maandag gebeld met Red Bull en daarna een verklaring op zijn socials gezet.

'Het helpt vaak om er een nachtje over te slapen', glimlacht Marko. Hij wil het weekend snel achter zich laten en door naar Canada. 'Op dit moment is de auto niet competitief, dat moet je eerlijk toegeven', zegt de Oostenrijker. 'Max moet echt elke ronde vol op de limiet rijden. Je ziet ook hoe moeilijk Tsunoda het heeft. Alleen Max kan dat aan. Al heeft onze auto nu wel een breder werkvenster', meent Marko.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

yuki tsunoda max verstappen red bull racing gp spanje 2025 zaterdag 2
Tsunoda heeft het zichtbaar lastig met de auto, en Verstappen ziet dat ook als een teken.

Tsunoda's moeite

Om verder te gaan over Yuki Tsunoda's situatie, merkt Marko dat het wel iets beter gaat, maar nog niet alles is naar wens. 'Tijdens de vrije trainingen komt hij soms maar een tiende tekort', wijst de 82-jarige aan. 'Als de kwalificatie aanbreekt en Max een grote stap zet, dan kan Yuki niet volgen. Omdat hij dan probeert te compenseren, maakt hij fouten.' Red Bull verandert van vrijdag op zaterdag vaak veel aan de afstellingen, en dan kan Tsunoda niet meekomen.

Die veranderingen voert Red Bull door nadat de data van de simulator is doorgevoerd. 'Iets anders is dat onze auto's op vrijdag vaak een ramp zijn', erkent Marko. 'We kunnen dat soms oplossen voorafgaand aan de kwalificatie, en daarvoor zijn behoorlijke veranderingen nodig van de afstellingen. Max past zich dan meteen aan, maar Yuki heeft enkele ronden nodig. Die tijd heb je niet in de kwalificatie', weet de topadviseur van Red Bull.

'We hopen dat hij zich blijft verbeteren. Het moet gezegd worden dat hij in Barcelona niet met dezelfde specificatie reed vanwege zijn crash in Imola. Het duurt zo'n drie weken voordat we een nieuwe vloer hebben geproduceerd, dus er was gewoon niet genoeg tijd. Alleen al door de auto liep hij twee, drie tienden achter de feiten aan', wijst Marko aan. Red Bull experimenteerde ook met een grotere achtervleugel, die niet bleek te werken. Tsunoda moest daardoor uit de pitstraat starten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Marko lacht om theorie over exitclausule: 'Verstappen kan dat makkelijker aanpakken'
De crash van Tsunoda in Imola had twee races later nog steeds gevolgen.

Marko bekent gesprekken met Hülkenberg

Eigenlijk is het bij Red Bull al malheur met de tweede stoel sinds Daniel Ricciardo vertrok. Alle teamgenoten die daarna naast Verstappen zaten, konden het niet volhouden. Sergio Pérez heeft er het langst gezeten van iedereen. 'Toen we Pérez namen, waren we ook met Hülkenberg in gesprek', zegt Marko. 'Pérez won toen de voorlaatste Grand Prix in Bahrein. Ook aan het begin van het jaar was het goed, daarna werd het bij ons steeds slechter.'

Teamgenoot zijn van Verstappen blijft lastig, weet Marko: 'we hebben iemand nodig die stabiel is, zijn eigen pad volgt en niet probeert Max te verslaan. Dat is het moment waarop ze falen: als ze proberen hem bij te houden.' Tsunoda staat op dit moment vijftiende in de WK-stand en heeft slechts tien punten verzameld. De constructeurstitel is op dit moment ver uit het zicht verdwenen. De rest van de topteams pakt wel punten met twee coureurs.

Absurde theorie

Marko weet dat een groot deel van het probleem de auto is, en daar werken ze hard aan. De McLaren werkt simpelweg op elke baan en onder alle omstandigheden. 'Bij ons is het ongeveer elke derde of vierde race raak', zegt Marko over het perfecte werkvenster bereiken. 'Bij McLaren gebeurt dat elke race. De achterstand is groot, maar we hebben met Sebastian destijds geloof ik ook eens 47 punten achterstand goedgemaakt. Als er snel niets verandert, wordt het lastig.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

helmut marko red bull racing 2025 emilia romagna vrijdag
Kan Red Bull opnieuw zo'n groot gat dichtrijden?

Vanwege de achterstand en de tegenvallende prestaties zaten er weer genoeg geluiden in de geruchtenmolen over Verstappens toekomst bij Red Bull. Zo speculeerde Ralf Schumacher dat Verstappen met opzet zijn punten weggooide in Barcelona om zijn exitclausule te activeren. Christian Horner had er al op gereageerd en verklaarde dat dat 'dikke onzin' was. 'In bijna elk land wordt een andere clausule verzonnen', lacht Marko.

Hij wuift de geruchten weg. 'Het is absurd. Max zou dat allemaal veel eenvoudiger kunnen aanpakken', zegt de Oostenrijker. Marko heeft een simpel antwoord voor Schumacher op de opzettelijke crash. 'Met Russell boterde het al niet. Daar was in het verleden al wat gebeurd. Hij kookte gewoon over', haalt hij zijn schouders op. Red Bull laat het weekend in Spanje achter zich en richt de focus op Canada, waar het team weer competitief hoopt te zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws