Het tweede zitje bij Red Bull Racing blijft een veelbesproken onderwerp zolang Yuki Tsunoda niet dichter bij Max Verstappen komt. Het leverde dit seizoen vooral veel vragen op over de voorkeur betreffende de ontwikkeling van de auto. Red Bull wordt ervan beschuldigd de auto alleen voor Verstappen te hebben ontwikkeld, waardoor de tweede coureur het nu extreem lastig heeft.
Oud-kampioen Jacques Villeneuve sprak dit onlangs nog tegen. De Canadees vond het zelfs logisch dat Red Bull de auto naar Verstappens voorkeur afstelde, want hij is mogelijk de enige binnen het team die goede feedback kan geven. Tsunoda kan de auto nog steeds niet zo de sporen geven als hij wil, en vanuit het middenveld of achterveld zal hij niet dezelfde feedback kunnen geven als Verstappen. Dat een team dan de auto afstelt met de bruikbare en de snelste feedback, vond Villeneuve logisch.
Voormalig Formule 1-coureur Karun Chandhok vindt het alsnog schokkend dat het verschil zo extreem groot is. Het doet hem denken aan de taferelen bij een historisch Formule 1-team. 'Er is iets fundamenteel mis met die auto in hoe deze ontworpen is, of afgesteld is voor andere coureurs', begint Chandhok bij Sky Sports. 'Hij is zó toegespitst op Verstappen. Het doet denken aan de tijd van Michael Schumacher bij Benetton', zegt de Indiër.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De laatste teamgenoten van Verstappen hebben het allemaal lastig gehad. Nadat Daniel Ricciardo vertrok, kregen Pierre Gasly, Alexander Albon, Sergio Pérez en Liam Lawson het ook niet voor elkaar. Red Bull hoopte dat Lawson de mentale weerbaarheid zou hebben om het wel vol te houden, maar na twee races werd besloten dat hij terug moest worden gezet naar Racing Bulls. 'Goede coureurs kunnen zich aanpassen, maar bij Red Bull vind ik dit wel extreem', wijst Chandhok aan.
Benetton zakte weg
Hij vergelijkt het met de succesvolle periode van Benetton, waar Verstappens vader nog de teamgenoot is geweest van Schumacher. Iedereen leek kansloos te zijn naast de recordkampioen. Nadat Schumacher vertrok in 1996, kwam Benetton pas in 2005, als Renault, weer enigszins terug aan de top. Dit probleem gaat verder dan alleen de Formule 1-wereld, denkt Chandhok. In de MotoGP moest Ducati na Casey Stoners titel in 2007 vijftien jaar wachten op een nieuwe wereldkampioen.
Chandhok hoopt vooral dat Red Bull in de komende jaren geen 'jong talent gaat verspillen', maar ziet voor een ervaren coureur eigenlijk ook weinig kansen. 'Als ik Hadjar was, zou ik proberen bij Racing Bulls te blijven en een deal te zoeken met bijvoorbeeld Ferrari of Aston Martin', luidt zijn advies. 'De auto legt extreme eisen op aan de rijder.' Verstappen heeft voorafgaand aan de zomerstop laten weten dat hij in 2026 sowieso bij Red Bull blijft. Daarna zal het vragenrondje ongetwijfeld opnieuw beginnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen reageerde
Sky Sports-journaliste Rachel Brookes vroeg Verstappen ook naar de verhalen over de ontwikkeling van de auto. Verstappen vond het vreemd om te stellen dat alles naar zijn voorkeur is afgesteld. 'De auto is voor mij ontworpen? Ik denk niet dat dat het geval is', zei Verstappen. Brookes trok zich daarna terug. 'Ik begrijp nu ook dat de auto niet voor jou ontworpen is, maar dat de auto gewoon lastig te besturen is, en dat alleen jij de auto kunt besturen', zei ze. Verstappen liet zich echter niet uit de tent lokken.
De Nederlander komt in gesprekken over zijn teamgenoot en de tegenvallende prestaties van de andere kant van de garage regelmatig op voor Tsunoda. Hij maakte duidelijk dat de Japanner 'geen pannenkoek' is, en wat dat betekende voor de auto, mocht iedereen zelf invullen. Red Bull staat vierde in het constructeurskampioenschap, maar hoopt daar de komende tien races een positieve verandering in te kunnen brengen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties