Peter Windsor is groot fan van Max Verstappen, maar wordt toch keer op keer verrast door de Nederlander. De analist zat zondagmiddag op het puntje van zijn stoel en werd niet teleurgesteld. De 73-jarige zoomt in op de actie van Verstappen bij de start en benadrukt dat geen enkele andere coureur deze inhaalactie had kunnen doen slagen. 'Deze jongen is bovenmenselijk', concludeert Windsor dan ook.
Verstappen liet de hele race zijn klasse zien, maar de grootste klap werd wel in de openingsronde uitgedeeld. 'Hij doet het op gevoel', beseft de ervaren analist in gesprek met Cameron CC. 'Hij voelt het gripniveau op het circuit aan. Dat kan Max enorm goed. Zijn banden waren absoluut nog niet op temperatuur. Toch kon hij precies aanvoelen hoeveel grip hij had.'
Piastri met opvallend voetenwerk
Windsor komt meteen even op zijn eigen uitspraak terug. 'In Miami verremde hij zich wel nog, dus hij is ook absoluut niet perfect', lacht de Engelsman. 'Ik denk wel dat het asfalt in Imola en de zachtere banden hem erbij hielpen om meer gevoel te hebben voor het gripniveau. Ik denk niet dat Oscar Piastri dat gevoel heeft, maar hij dacht de start al gewonnen te hebben. Hij dacht dat dit zijn bocht was en dat niemand hem buitenom kon inhalen. Hij was misschien wat te relaxed en dacht de klus al geklaard te hebben. Hij richtte zich op een goede exit.'
'George Russell wond zich hier duidelijk over op', grinnikt Windsor. 'Hij moest inhouden achter Piastri. Oscar ging ook eerst van het gas, voordat hij remde. Dat doet hij vaker. Het verschil met George is, dat George ofwel remt ofwel accelereert, net als Max', legt Windsor uit, die dus begrijpt dat Russell zich achter de Australiër zat op te vreten. Russell was volledig afhankelijk van Piastri voor het grijpen van de tweede plek, en werd dus teleurgesteld. De Brit kende uiteindelijk een moeizame race en werd als zevende afgevlagd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Dertig kilometer per uur verschil
'Verstappen ging precies op het juiste moment van het gas en remde toen perfect aan voor de eerste bocht. Hij had echt geen milliseconde van overlap', zo zag Windsor aan de data dat Verstappen net als Russell niet eerst van het gas ging. 'Oscar ging eerst van het gas. Het oogde allemaal wat gemakzuchtig. Er was dan ook een moment waarop Verstappen nog vol gas gaf en Oscar helemaal niet meer. Max ging op dat moment dertig kilometer per uur sneller aan de buitenkant.'
'Op dat moment had hij gewoon ook geen andere optie meer vanwege het gigantische snelheidsverschil.' Windsor denkt dat zelfs Verstappen verrast werd door het snelheidsverschil en toen maar besloot om ook Piastri aan te vallen. 'Geen enkele andere coureur had deze actie kunnen laten slagen. Dat is puur omdat Max dat natuurlijke gevoel heeft. Hij had de auto altijd onder controle. Hij had in die hele actie nooit last van onderstuur, of dat de auto iets geks deed in het midden van de bocht. Het ging precies zoals hij al wist dat het zou gaan. Hij was volledig in harmonie met het circuit en de auto.'
Verstappen bovenmenselijk
Windsor begrijpt dat andere coureurs steeds meer voor een dilemma staan bij het racen tegen Verstappen, omdat de wereldkampioen in de duels nagenoeg onverslaanbaar is. Doorgaans wordt jonge talenten aangeraden om te observeren en leren van de absolute toppers, maar Windsor weet niet of jonkies er goed aan doen om Verstappen nog als voorbeeld te zien. 'Het is lastig om te zeggen of jonge coureurs moeten proberen om dit te kopiëren of niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Als je datzelfde door God gegeven talent als Max Verstappen hebt, moet je dat vooral doen, maar dat talent heb je wel nodig', zo lijkt de voormalige teammanager te betwijfelen of er überhaupt iemand is die aan die voorwaarde voldoet. 'Deze jongen is gewoon bovenmenselijk. Hij wordt ook alleen maar beter, dat is ook een belangrijk punt.' Verstappen deed in 2024 al het onmogelijke door in een duidelijk zwakkere auto kampioen te worden.
Droomscenario in 2025
'Een van de geweldige dingen in 2025 is dat we Max aan het werk zien in een zwakkere auto', zo smult Windsor van wat we in de komende zeventien weekenden nog te zien gaan krijgen. 'Het is duidelijk een lastig af te stellen auto. Als ze de sweet spot vinden, is de auto niet slecht. Het werkvenster is nog steeds vrij klein. Ze vragen nog steeds meer van de banden dan bij McLaren. De RB21 is nog altijd niet de beste auto, maar het laat het talent van Max wel extra goed zien. Zijn talent wordt geëtaleerd op een wijze die je niet zou zien als hij in de beste auto zou zitten. Dat maakt het ook zo geweldig.'
'Hij heeft het verschil gemaakt. Waar was Yuki Tsunoda het hele weekend?' wijst Windsor aan. De Japanner crashte zaterdag hard, en pakte op zondag met twee tienden verschil het laatste punt. Fernando Alonso had nog enkele honderden meters nodig gehad om dat punt over te nemen.
Cameron geeft ook aan dat Verstappen vaker dan welke coureur dan ook onmogelijke dingen laat zien, en lijkt hem aan te wijzen als de beste coureur ooit. 'Dat klopt. Ik denk ook niet dat hij hier echt over nadenkt, hij doet het gewoon. Dat is puur instinct. We zagen gewoon zijn natuurlijke talent op het beeldscherm. Het is prachtig om naar iemand te kijken die zo goed is', zo sluit Windsor zijn betoog af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties