max-verstappen-red-bull-racing-gp-singapore-2025-zondag-podium-8 Opinie
Opinie

Windsor met niets dan respect voor Verstappen: 'Die acties waren meesterlijk'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-singapore-2025-zondag-podium-8

Peter Windsor vond de Grand Prix van Singapore zeer vermakelijk. Dat was vooral te wijten aan de twee uitblinkers, George Russell en Max Verstappen. Beide topcoureurs worden in het zonnetje gezet door Windsor, die vooral onder de indruk is van de verdedigende acties van Verstappen. Hij spreekt tegen dat je in Singapore niet kunt inhalen.

Russell pakte in Singapore zijn vijfde Grand Prix-zege, op een circuit waar hij in zijn carrière elk weekend minimaal één keer gecrasht is. In de race bleef hij foutloos. 'George Russell reed ongelofelijk sterk', weet Windsor. 'Hij had niet alleen een perfecte start, maar reed ook in de rest van de race zo goed als perfect. Hij had de marge om zich kleine fouten te veroorloven, maar hij reed ijzersterk', deelt Windsor op zijn YouTube-kanaal.

Russell in één bocht sneller dan Verstappen

'Aan het begin van de race reed Max zo'n twee seconden achter George, en Red Bull zei tegen Verstappen dat bocht 1 de enige plek was waar Russell echt sneller was', merkt Windsor op, die eerder in het weekend al aangaf dat Russell daar een andere rijstijl hanteerde dan de rest, en terugschakelde naar de derde versnelling, waar de rest die bocht in de vierde versnelling nam. Volgens Windsor maakte Russell daar het verschil mee.

'Verstappen was constant heel sterk in de laatste sector', weet Windsor. Dat is een opvallend statement, want in de kwalificatie lag Verstappen na twee sectoren nog maar 0,033 seconde achter Russell. Als Verstappen in zijn laatste sector net zo snel was geweest als in zijn eerste Q3-ronde, dan zou hij maar 0,01 seconde tekortgekomen zijn. Aangezien Verstappen in de eerste twee sectoren al 0,150 seconde vond, is het realistisch om te stellen dat hij zonder vuile lucht achter Lando Norris in de laatste chicane de laatste 0,011 seconde ook had kunnen vinden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george-russell-mercedes-gp-singapore-2025-zondag-11
Russell viert zijn zege op zijn eigen wijze. 

Mercedes definitief terug?

Windsor deelt vervolgens zijn belangrijkste conclusies uit Singapore. 'We kunnen veel dingen zeggen over deze race, bijvoorbeeld dat Red Bull McLaren in Singapore versloeg, en dat Ferrari nergens was, maar vooral ook dat Mercedes vanuit het niets kwam met zo'n goede auto.' Mercedes pakte voor het tweede weekend op rij meer punten dan constructeurskampioen McLaren.

'Het wordt nu interessant om te zien hoe Mercedes het in Austin gaat doen, want Russell gaf aan dat hij niet verwacht had dat hij het zo goed zou doen in Singapore. Kimi Antonelli reed ook extreem goed en eindigde voor de Ferrari's. Mijn felicitaties aan Mercedes!' Russell en Verstappen zijn nu twee keer op rij als eerste en tweede geëindigd. Mogelijk kan een sterk Mercedes Verstappen in de komende races helpen om punten weg te houden bij McLaren.

'Ik moet wel nogmaals aanstippen dat de dag heel anders had kunnen lopen als Max op de mediumbanden gestart was', zo haalt Windsor nogmaals zijn frustratie aan over de bandenkeuze van Red Bull. 'Max had ook andere problemen. Het terugschakelen verliep niet soepel en daarnaast speelde hij met de rembalans om in te sturen voor bocht 13', zo wijst Windsor naar de krappe linkerbocht na de brug. 'Als gevolg daarvan verremde hij zich in bocht 14 en schoot hij rechtdoor, omdat hij te veel met de auto speelde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-2025-singapore-zondag-lando-norris
Verstappen houdt Norris achter zich.

Verdedigende masterclass

Verstappen wordt vervolgens wel uitgebreid geprezen. 'Het fantastische onderdeel van Verstappens optreden was hoe hij de druk van Lando Norris weerstond in de tweede helft van de race. Na de pitstops had Lando banden die zes ronden nieuwer waren. Max was even snel, maar verloor daarna grip. Op dat moment kon Max eigenlijk niks meer doen en hij was in elke sector zo'n twee tienden langzamer.'

'Norris hengelde hem eenvoudig binnen, maar Max maakte na dat moment in bocht 14 totaal geen fouten. Zelfs met DRS kon Norris Verstappen niet aanvallen, en uiteindelijk gaf hij het zelfs op', zegt Windsor over Norris. 'Het was een waanzinnig optreden van Max Verstappen onder grote druk. Dit was een goed voorbeeld van een boeiende Grand Prix zonder veel inhaalacties', vindt Windsor. 'De verdedigende acties van Max waren meesterlijk', oordeelt de analist.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-george-russell-mercedes-gp-singapore-2025-zondag-persconferentie
De twee snelste coureurs in Singapore.

Onvermogen van Norris

'Ik weet dat mensen zeggen dat je in Singapore niet kunt inhalen, maar daar ben ik het niet mee eens', gaat Windsor verder. 'Sommige coureurs zijn beter dan anderen bij het inhalen. We moeten geen conclusies trekken op basis van het onvermogen van Norris om Verstappen in te halen. Ik zou mijn huis erop willen inzetten dat Russell Verstappen wel had kunnen inhalen, als hij de leiding bij de start verloren had. Hij had hetzelfde met Max gedaan als Fernando Alonso bij Isack Hadjar', zo meent Windsor dat Verstappen bij het uitkomen van bocht 3 kwetsbaar was op zijn oude banden.

'Veel mensen zeggen dat de bandenkeuze van Max goed was, omdat George hem niet had kunnen inhalen als Max de leiding had gepakt. Die mensen hebben het totaal verkeerd', maakt Windsor duidelijk. 'George had Max ook wel ingehaald als Max de leiding had gepakt bij de start.' Windsor lijkt daarbij over het hoofd te zien dat Verstappens bandenkeuze ervoor zorgde dat hij geen plekken verloor bij de start, wat cruciaal was met Piastri als nummer drie op de startopstelling.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws