max-verstappen-vrijdag-hongarije-vt1-2025 Opinie
Opinie

Windsor ziet Verstappen een rookgordijn optrekken: 'Alleen McLaren en Verstappen deden dat'

max-verstappen-vrijdag-hongarije-vt1-2025

Peter Windsor is geschrokken van de zeer slechte vrijdag van Red Bull Racing, maar de analist merkt ook op zo'n slechte vrijdag op dat Max Verstappen weet te toveren. Hij legt uit dat het zeer indrukwekkend is wat de wereldkampioen liet zien in de onboardbeelden, en Windsor houdt zich dan ook vast aan het vertrouwen dat Verstappen na de vrijdag uitsprak richting de rest van het raceweekend.

Verstappen was in de afgelopen raceweekenden nog vrij competitief in de vrije trainingen, maar daar was op de Hungaroring weinig van te zien. De 27-jarige sloot de eerste vrije training als negende af, waarna Red Bull op zoek ging naar verbetering voor de tweede vrije training. Die verbetering kwam er niet, want Verstappen zakte verder terug, tot de veertiende plek. Daarbij was niet alleen de kwalificatiesimulatie slecht, maar ook in de racesimulatie had Verstappen het heel lastig.

Norris snel, maar ook slordig

'We hebben Red Bull vaker terug zien komen na slechte vrijdagen, maar ik weet niet zeker of ze ooit zo'n slechte vrijdag hebben meegemaakt', lacht Windsor op zijn YouTube-kanaal. 'Lando Norris was het snelst in de vrijdagtrainingen. Hij oogde snel, maar ging ook soms over de limiet. In de laatste bocht maakte hij een klassieke Lando-fout. Hij sneed de bocht niet kort aan, maar probeerde zoveel mogelijk asfalt te gebruiken. Hij kwam met een wiel op het gras, en ging wijd, vlak voor George Russell, die het wel vermakelijk vond.'

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Windsor bespreekt vervolgens het vormpeil van de andere topteams. 'Ferrari oogde ook sterk. Lewis Hamilton reed zijn tijd op vrij oude banden. George Russell deed het niet slecht, maar ook niet briljant. Kimi Antonelli zat vlak achter George.' Op basis van de vrijdag lijkt Ferrari het tweede team in Hongarije te zijn, voor Mercedes. Red Bull kwam in de eerste vrije trainingen nog veel meer tekort dan Ferrari en Mercedes.

Verstappen goochelt

'We vinden Max Verstappen pas terug op de veertiende plek met een 1:16,4', zegt Windsor vol ongeloof. 'Hij was meer dan een seconde trager dan Norris op de Hungaroring, wat een vrij kort rondje is. Dit circuit draait ook volledig om neerwaartse druk, en daarnaast om tractie.' Qua downforce komt de RB21 duidelijk tekort. 'Er zijn een paar snelle bochten, waar Max overigens heel sterk oogde', zo zag Windsor wel het sterke punt van Verstappen en Red Bull nog terug.

Verstappen had het wel zwaar, maar maakte desondanks indruk. 'Het was een typische Max-dag. Als je de onboardbeelden volgt, oogde hij heel sterk in de auto, net als altijd', zegt Windsor vol ontzag. 'Hij wist alle problemen te verhullen. Het insturen van de bochten oogde ook goed.' De analist denkt dan ook dat Verstappen ook in de lastig te besturen auto zijn talent etaleerde, maar hij weet dat het gevoel van de Limburger totaal niet goed was.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-gp-hongarije-2025-vrijdag
Vooral in de tragere bochten had Verstappen het lastig.

'In realiteit gaf hij aan dat het aanvoelde alsof hij op ijs reed. Hij had geen grip aan de voor- of achterkant', zo citeert Windsor de coureur. 'Red Bull probeerde tussen de twee vrije trainingen een aantal veranderingen door te voeren. Ze wisten daarmee maar een tiende van een seconde te winnen, terwijl Lando een halve seconde sneller ging in de middag.' Red Bull wist haar problemen tussen beide sessies dus ook niet op te lossen. 'Red Bull heeft het duidelijk lastig. Max zei na de sessie ook dat hij er wel van overtuigd is dat ze het voor de zaterdag en zondag wel opgelost krijgen. Nou, dat moeten we eerst nog maar zien. Dit is een heel groot gat om te dichten.'

Sterke bocht voor Verstappen

Windsor zag Verstappen in een van de snellere bochten wél uitblinken. 'Als je toch wil zoeken naar positieve punten, kun je naar bocht 11 kijken. Dat is een hele snelle rechterbocht, die naar het korte rechte stukje bergaf leidt achterop het circuit. Dit is een indrukwekkende bocht, die je in de zesde versnelling neemt. De enige drie coureurs die ik 's middags niet zag remmen voor die bocht waren beide McLaren-coureurs en Max Verstappen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-gp-hongarije-2025-vrijdag-3
Verstappen zoekt de limieten op.

'Het probleem is dat Max bij een veel lagere snelheid van het gas ging. Hij was al zes kilometer per uur langzamer dan de McLarens bij het ingaan van die bocht, en vertraagde naar dezelfde snelheid. Hij was dus niet zo indrukwekkend als de McLarens, maar Max zag daar wel heel sterk uit', concludeert de Brit. 'Over de hele ronde bekeken was hij niet snel, maar in die bocht was hij erg indrukwekkend. Dat was goed om te zien.'

Hamilton komt tot leven

Windsor bespreekt daarna het vormpeil van de andere coureurs. 'Lando Norris was de snelste coureur in de tweede sector. Hij is altijd goed in die richtingsveranderingen. Oscar Piastri was het snelst in de laatste sector, maar kijk eens wie de snelste coureur was in de eerste sector. Iedereen deed twee ronden, maar Lewis deed nog een extra ronde. In die laatste ronde was hij de snelste man in de eerste sector. Daarna gaven de banden het wel op. Lewis oogde wel erg goed', zegt Windsor over de Ferrari-coureur, die al negen polepositions pakte in Hongarije.

'In de laatste bocht leek hij weer op de oude Lewis', geeft Windsor goedkeurend aan. 'Hij leunde op de voorkant van de auto en maakte de bocht kort, zoals Max en Charles dat deden. Het was heel lastig om het verschil daar te zien tussen Lewis en Charles. Lewis Hamilton, Charles Leclerc, en Oscar Piastri gingen op start-finish 269 kilometer per uur', zo wijst hij op de kleine onderlinge verschillen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis-hamilton-ferrari-gp-hongarije-2025-vrijdag
Hamilton komt het rechte stuk op.

Waar de meeste topcoureurs dicht bij elkaar zaten op start-finish, viel Verstappen meteen op. 'Max haalde daar maar 264 kilometer per uur bij het ingaan van zijn ronde, en 263 kilometer per uur bij het beëindigen van zijn ronde. Dat laat vooral zien met welke snelheid je uit de laatste bocht komt. Hij had gewoon geen grip in die laatste bocht, en hij verloor daardoor veel tijd bij het uitkomen van die laatste bocht.' Dat leidde dus tot een vijf à zes kilometer per uur lagere snelheid op start-finish.

'Het is bizar hoeveel neerwaartse druk Red Bull is kwijtgeraakt sinds hun dominante dagen, en dat is nog niet eens zo lang geleden', gaat Windsor verder. 'Het zijn zware tijden voor Red Bull. Max zegt dat hij erop vertrouwt dat de auto op zaterdag goed zal zijn, dus dat moeten we maar afwachten dan', sluit Windsor af, die laat zien dat Verstappen van de topteams ook de laagste topsnelheid heeft. Ferrari presteert daar het sterkst, voor Mercedes, terwijl McLaren en Red Bull duidelijk trager zijn.

Hongaarse zoektocht

Windsor zag dat Verstappen qua afstelling wel probeerde om het probleem op te lossen. 'Aan het begin van de tweede vrije training deed Max één ronde. Hij zei dat de auto niet goed aanvoelde, dus ze haalden hem naar binnen. Ze gaven hem toen drie clicks meer voorvleugel. Ik heb ze dat ook nooit meer zien aanpassen, dus hij reed met heel veel vleugel. Ook daarna bleef hij klagen dat zijn auto aanvoelde alsof hij op ijs reed.' Technisch directeur Pierre Waché liet weten dat de auto nooit zo reageerde als het team verwachtte.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws