max-verstappen-red-bull-racing-gp-2025-vrijdag-7 Analyse
Analyse

Long runs | Red Bull met ander plan dan McLaren, zaterdagdoel mogelijk zichtbaar in data

max-verstappen-red-bull-racing-gp-2025-vrijdag-7

De Grand Prix van Mexico zou wel eens een kopie kunnen worden van de Grand Prix van de Verenigde Staten. Net als de vorige keer kende Oscar Piastri een wisselvallige vrijdag, maar hij zou vanwege de sterke long run-tijden optimistisch kunnen zijn. Er klinken wat zorgen vanuit Red Bull Racing over de long runs.

De race in Mexico dreigt mogelijk een kwalificatierace te worden. Iedereen verwacht een tweestopper met softs en mediums en weinig inhaalmogelijkheden. Red Bull, Ferrari en Mercedes kozen voor long runs op de mediums, terwijl McLaren juist ging voor long runs op de softs. Net als in de Verenigde Staten gooiden ze het qua runplan over een andere boeg dan de constructeurskampioen van 2025.

Verstappen was op vrijdag het snelst in de tweede vrije training, nadat hij zijn stuurtje in de ochtend door moest geven aan Arvid Lindblad. De jonge coureur was in VT1 sneller dan teamgenoot Yuki Tsunoda. Het grootste gevaar voor Verstappen lijkt van Lando Norris te komen. De Brit kon door een fout in de eerste poging van zijn snelle runs niet laten zien wat er echt in de McLaren zat. In de long run op softs was hij duidelijk sneller dan zijn tegenstanders.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-2025-vrijdag-2
Verstappen had op vrijdag iets minder baantijd.

Piastri had tijdens zijn snelle ronde verkeer en maakte een fout in bocht 6, maar alsnog is achttienden een behoorlijke achterstand. Wanneer de auto glijdt, worden de banden te heet en ontbreekt grip. Beide McLarens reden op de softs tijdens hun long runs, wat tijdens de race waarschijnlijk een belangrijke band wordt. McLaren wilde alvast ontdekken hoelang deze meegaat en hoe sterk de degradatie is.

Verstappen niet tevreden

Verstappen was niet tevreden over zijn runs op vrijdag. Het deel op softs was redelijk, zei hij, maar de rest was 'best wel slecht'. De viervoudig wereldkampioen had het over een gebrek aan grip, wat hij zorgwekkend vond. Tijdens de long run werden de banden te heet en volgens hem 'zijn ze helemaal nergens'. Uit de data blijkt dat Verstappen sneller was dan de Ferrari's, maar George Russell leek met gemak drie tienden sneller te zijn.

Piastri was op de softband zo'n drie tienden sneller, en Norris zelfs bijna een seconde. Aan de verdeling van het programma op de eerste trainingsdag is mogelijk op te maken dat Red Bull inzet op de poleposition. Helmut Marko schatte de krachtsverhouding al met gemengde gevoelens in. 'Op een ronde is Max op het niveau van Norris, maar sneller dan Piastri. In de long run moeten we op de mediums nog verbeteren', aldus de Oostenrijker.

De tekst gaat verder onder de tabel.

long-runs-vt2-mexico-2025

Inzet op pole

Red Bulls plan om in te zetten op de poleposition is vanzelfsprekend geen slecht idee. Mexico is een eigenaardig circuit waarop het best handig is om vanaf P1 te starten, want als je vastzit achter je voorganger krijg je al gauw te maken met turbulente lucht. De banden krijgen het binnen een paar ronden behoorlijk zwaar. Als de zorgen bij Red Bull vooral gaan over het oververhitten van de banden en een gebrek aan grip, is het het best als Verstappen van pole start.

Russell hechtte dan ook niet veel waarde aan de racesimulaties, omdat 'de race wordt beslist door de startposities'. Mercedes moet zich nog verbeteren in de snellere bochten van het circuit, waar Red Bull en McLaren de meeste tijd winnen. Aston Martin lijkt voorlopig het beste team in het middenveld, waarbij beide rijders in de top tien belandden. Fernando Alonso reed achter de Mercedes-coureurs de derde snelste long run.

De teams krijgen om 20:30u Nederlandse tijd nog een uurtje om de puntjes op de i te zetten, waarbij Red Bull gaat proberen de oorzaak van het probleem, dat overigens ook circuitspecifiek kan zijn, te ontdekken. De Oostenrijkse renstal bevestigde voorafgaand aan de sessies nog dat ze dit seizoen nog meer kleine updates door zullen voeren. Hoofdingenieur Paul Monaghan en technisch directeur Pierre Waché zorgden voor onder andere een nieuwe vloer in Mexico.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws