zak brown christian horner mclaren red bull racing f1 gp verenigde staten 2022 Column
Column

Hypocriete uitspraken van Brown over Horner geven ook aan dat de Brit zijn doel behaalde

zak brown christian horner mclaren red bull racing f1 gp verenigde staten 2022

Na het ontslag van Christian Horner kwamen er verschillende reacties uit de paddock. De een wilde wel een mening geven en ging in op wat dingen die mogelijk de oorzaak van zijn ontslag konden zijn, de ander wilde niets zeggen en focust vooral op de positieve herinneringen met de Britse teambaas. Dat laatste was vanzelfsprekend geen optie voor Zak Brown, die Horners bloed af en toe wel kon drinken.

Inmiddels alweer een maand geleden kwam het nieuws naar buiten dat Red Bull Racing voor het eerst in twintig jaar, dus sinds het bestaan van het team, zou veranderen van teambaas. Laurent Mekies werd de vervanger van Horner en de Brit moest per direct het terrein verlaten. Aangezien het een erg grote gebeurtenis is in de Formule 1-wereld, was het te verwachten dat er een mediastorm zou komen en moest iedereen zijn of haar mening daarover geven.

Vanuit de paddock bleef het in eerste instantie redelijk stil. Naast de analisten, journalisten, oud-coureurs en oud-teambazen werd er niet veel over Horner gepraat. De Grand Prix van België was de eerste race zonder Horner, en uiteraard werden velen tijdens de mediasessies op donderdag gevraagd naar het ontslag van de 51-jarige. Velen werkten immers al jaren met Horner. De een kon wat beter door een deur met hem dan de ander.

Waar Ayao Komatsu in gesprek met onder meer F1Maximaal.nl ervoor koos om te zeggen dat hij de details niet wist en er ook niet over wilde speculeren, koos McLaren-CEO Brown ervoor om enigszins harde uitspraken te doen over de Brit in een weekend waarin hij zichzelf niet kon verdedigen. In gesprek met een select groepje media deed Brown tijdens de Grand Prix van Hongarije zijn verhaal over zijn voormalige concurrent.

Red Bull zorgde voor een tik op de vingers

'Ik denk dat de sport nu veel gezonder wordt en dat we in gesprekken met elkaar niet meer hoeven te vrezen: dit wordt als een politiek wapen gebruikt', luidde een van de uitspraken van Brown. De Amerikaan speelde direct op een slimme wijze in op het vertrek van Horner en besloot zijn titelvijand van 2024, en vijand op andere gebieden in de jaren daarvoor, een hak te zetten. Brown maakte het daarmee een persoonlijke kwestie zonder er 'persoonlijk op in te gaan'.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner red bull silverstone 2025 13
Horners laatste race was de Grand Prix van Groot-Brittannië.

Hij noemde weinig voorbeelden op welk gebied de sport dan gezonder zou worden, maar hij kaartte wel aan dat de beschuldigingen over de auto van McLaren een stap te ver gingen. Daarmee verwees Brown uiteraard naar de saga's met de FIA eerder dit jaar en in 2024. Vorig jaar vond Red Bull Racing het aardig opvallend dat de achtervleugels van McLaren zo flexten. De onboards van Oscar Piastri's auto in Bakoe lieten dat zien.

Een paar races later kreeg McLaren een tik op de vingers van de FIA en moest niet alleen de Bakoe-vleugel aangepakt worden, maar een complete reeks achtervleugels. Red Bull had het ergens in die discussie bij het rechte eind betreffende de technische regels. Het werd een heel ding in de winterstop, wat vooral kwam door de besluiteloosheid van de FIA, waarna de bandensaga volgde.

Brown liet zich kennen

Red Bull leek zeker te weten dat McLaren iets deed met de banden en de remmen waardoor ze de temperaturen extreem goed kunnen managen en minder last hebben van slijtage dan andere teams. Op veel circuits dit jaar bleek dat management extreem belangrijk te zijn. Red Bull deed wat in haar ogen nodig was: het aankaarten bij de FIA en een onderzoek laten starten naar de auto van McLaren.

De Oostenrijkse renstal wist op dat moment waarschijnlijk ook al wel dat alles technisch in orde zou zijn met de bolide, maar Horner onderschatte het politieke en interne effect niet. Zo'n onderzoek laten starten door de FIA zet een team op scherp en kan voor onrust zorgen. McLaren had de boel in 2024 ook nog niet op een rijtje, wat laat zien dat een beetje instabiliteit, vanuit zowel de rijder als het team, grote gevolgen kan hebben: het verliezen van de titel.

De uitspraken van beide kanten waren achteraf gezien lachwekkend. Red Bull ging zo ver dat ze met een warmtecamera, althans, dat beweerden ze, gingen checken of de remmen van McLaren inderdaad koel bleven. Het was allemaal bedoeld om voor opschudding te zorgen bij McLaren, en Brown hapte in de media vervolgens gretig toe door aan te geven dat Red Bull belachelijk bezig was en dat ze alleen maar onrust zaaiden. Doel van Horner? Behaald.

Waarin Brown gelijk heeft (op een andere manier)

Stellen dat de competitie tussen de teams gezonder wordt zonder Horner, is vanuit de kant van Brown een mediaspel dat hij goed kan spelen. Het aartsvijandenverhaal dat eerst tussen Toto Wolff en Horner werd geschetst in 2021, zette zich vanaf 2024 voort tussen Brown en Horner. In de Drive to Survive-serie noemde Horner de Amerikaan nog such an asshole, of iets in die richting, en greep Brown alles aan om Horner te kleineren in de media.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

zak-brown-mclaren-gp-hongarije-2025-zondag-2
Brown is sinds 2018 de CEO van McLaren Racing, Horner stond al sinds 2005 aan het roer van Red Bull.

Waar Brown gelijk in heeft, is dat niet alles meer als een politiek wapen gebruikt zal worden. Hij bedoelt het als een sneer naar Horner, maar het heeft nog een andere kant: Horner was een van de laatste teambazen uit het 'oude tijdperk' van de Formule 1. Hij was de langszittende teambaas van de grid, zag Eddie Jordan als een mentor, had uitstekend contact met Bernie Ecclestone en kon goed door een deur met Flavio Briatore. Soort zoekt soort.

Ingewijden zeggen niet voor niets dat hij de laatste was die nog onderdeel was van de piranha-club. Vroeger was Horners visie, op het gebied van concurrentie, de politieke zaken van de Formule 1 en het contact met andere teambazen, heel normaal. Vroeger waren veel politieke schandalen op het gebied van concurrentie, het vingertje naar elkaar wijzen, dingen die nu niet meer door de beugel kunnen, heel normaal. Iedereen deed zijn best om elkaar een hak te zetten.

In de piranha-club spelen macht en invloed grote rollen. Die macht en invloed had Horner, en zijn manier van doen en laten heeft Red Bull zes constructeurstitels opgeleverd en acht rijderstitels. Zoals voormalig Ferrari-kopstuk Gino Rosato zei: 'Wil je nu zeggen dat Horner iets verkeerd deed?' De successen tonen aan dat Horner zijn werk heel goed heeft gedaan. Het boeide hem niet of andere teambazen hem wel of niet mochten. Dat spel speelde hij weer uitstekend.

Menselijke aspect wordt belangrijker

Wat enigszins zorgwekkend is, is dat veel mensen, niet alleen journalisten, maar ook ingewijden, een soort opluchting lijken te voelen sinds Horner niet meer in de hospitality van Red Bull te vinden is. Dat men nu het gevoel heeft dat ze vrijuit kunnen praten zonder over hun schouder te hoeven kijken of Horner in de buurt is en het gesprek eventueel opvangt, geeft geen fijne werksfeer. Het is alleen de vraag of puur Horner de reden was.

Men was in Milton Keynes banger dat Verstappens vertrek aangekondigd zou worden dan Horners ontslag, want het personeel in de fabriek was voorbereid op het ergste toen ze op woensdagochtend 9 juli bij elkaar werden geroepen. De sfeer bij Red Bull was om meerdere redenen gespannen. De auto loopt al anderhalf jaar niet en de titel is dit jaar niet meer mogelijk. Met name de constructeurstitel is een groot verlies voor het personeel.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-zondag-race-hongarije-2025
Het personeel dacht eerst dat Verstappens vertrek aangekondigd zou worden.

De frisse wind door het team was geen slecht plan, want de sfeer onderling en op de werkvloer kan zeker bijdragen aan de prestaties. Horner was niet degene die de auto ontwierp of ontwikkelde, maar wel diegene die vertrouwde op Pierre Waché en zijn technische team. Mekies heeft daar mogelijk een meer ondersteundende rol dan Horner, gezien zijn achtergrond als ingenieur. Ook staat hij bekend als een mensen-mens, en dat kan Red Bull misschien goed gebruiken.

Het blijft voorlopig een 'misschien'. Veel analisten, oud-coureurs, denken, horen, voelen, zien van alles, maar echte insiders zijn het niet. Geruchten komen van horen zeggen en van een praatje maken met veel mensen in de paddock. Zolang je geen fly on the wall bent bij Red Bull zelf of in het kantoor van CEO Oliver Mintzlaff, hebben veel woorden lege omhulsels. Misschien dit stuk ook wel. Over twee weken gaan we weer racen, en is het te hopen dat Red Bull de situatie nog kan verbeteren voor zowel Verstappen als Yuki Tsunoda.

Meediscussiëren? Leuk! Blijf respectvol naar de andere forumleden én de redactie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws