Blog Canada dag 2: na regen komt zonneschijn, ook in Montreal! Formule 1
Formule 1

Blog Canada dag 2: na regen komt zonneschijn, ook in Montreal!

Blog Canada dag 2: na regen komt zonneschijn, ook in Montreal!

Het weer speelt in Montreal sinds mijn aankomst al een rol, en dat het weer grotendeels de zaterdag zou dicteren, is dan ook een logische progressie van dit thema. Ik stapte in de bus naar het circuit, één minuut te laat en werd verwelkomd met een 'da's een rondje!', en toen miezerde het al. Een tekenende introductie van de dag die mij, en jullie dus ook, te wachten stond.

Als trouwe Formule 1-kijkers hoef ik jullie dit uiteraard niet te melden. Jullie weten immers hoe de twee zaterdagsessies verlopen zijn - chaotisch en verreden op een spekglad Circuit Gilles Villeneuve. Op tv vormde het spektakel, naast het circuit was het zwaar, relatief gezien dan. Zeer dankbaar ben ik dat mij een poncho aangeboden werd, want zonder die poncho was de gehele zaterdag een flinke lijdensweg geworden.

Ver vóór de derde vrije training werden de eerste paraplu's al opgestoken op de tribune..
Ver vóór de derde vrije training werden de eerste paraplu's al opgestoken op de tribune..

Met de regen kwam ook een aardige daling in de temperatuur. Voor de coureurs betekende dit dat de banden warmer gehouden moesten worden, en dat er nóg minder grip lag dan het natte Canadese asfalt al bood. Ook 's zaterdags aan mij de eer om bocht 10 te analyseren. In de derde vrije training hield ik echter niet de exit in de gaten, maar de entry.

Yuki the Rookie

De coureurs hadden duidelijk moeite met het aanvoelen van het rempunt na de hevige regenbuien 's nachts, en de daaropvolgende gematigde regen gedurende de rest van de dag. Meer dan eens schoten er coureurs van het circuit, die met luid gejuich opgevangen werden door het publiek wanneer ze niet binnen de lijntjes konden kleuren. Wie verreweg de meeste fouten maakte? Yuki Tsunoda.

Interessant is verder dat het verschil tussen coureurs van wereldklasse en coureurs van topklasse in die bocht aardig duidelijk werd. Coureurs van wereldklasse maken bij het aanremmen van bocht 10 eigenlijk geen fouten. Max Verstappen, Charles Leclerc, Lewis Hamilton en George Russell: dit soort mannen deert ook het natte asfalt niet. Coureurs van topklasse of rijders in een mindere auto hadden er meer last van. Denk hierbij aan Lance Stroll, Sebastian Vettel, Alexander Albon en Mick Schumacher, die allen met regelmaat uit de bocht vlogen.

Bedankt voor de steun!

Terwijl de rijders er alles aan deden om het materiaal op het circuit te houden, deden de toeschouwers er alles aan om de sfeer erin te houden. Er werd met regelmaat door een Ier, Schot of Amerikaan met ontbloot bovenlijf een chant ingezet, maar het slechte weer drukte de stemming wel enigszins, dat moet gezegd worden. Al helemaal tussen de sessies in was het lastig om het publiek aan de praat te houden.

Dit spreekt denk ik voor zich..
Dit spreekt denk ik voor zich..

De lokale commentatoren deden hier nog een poging toe door meermaals de fans te bedanken en te benadrukken dat er enkel kouvattende strijders naast de baan zaten, maar het mocht niet baten. Wellicht dat dit kwam doordat het duo poogde in twee talen tegelijk de sessie te becommentariëren. Of misschien omdat ze niet helemaal leken te begrijpen welke klasse ze precies voor zich hadden - de safety car werd gedurende een sessie van een van de ondersteunende klassen gebombardeerd tot security car.

Er was sprake van veel dank voor de kijkers, maar deze kregen niet per se waar ze voor gekomen waren. Lance Stroll, de lokale held wiens tribune ik droog mocht houden (de Lance Stroll-tribune, een droom die werkelijkheid wordt..), haalde Q2 niet eens, en dat terwijl de Canadees toch wel bekend staat als een coureur die op een glad circuit excelleert. Laten we bijvoorbeeld zijn uitstekende prestatie in Turkije niet vergeten, waar hij officieel polesitter werd in de regen.

Hero's en zero's in Canada

Tijdens de kwalificatie werd duidelijk dat het een weekend van hero's en zero's zou worden. Alexander Albon werd de eerste hero die spoedig gedegradeerd zou worden tot zero, maar na zijn touché met de muur kon de Thai door voor Williams, na Q2 al te halen. Een zeer verdienstelijk resultaat van de oud Red Bull-coureur. Die zichzelf in mijn ogen weer min of meer promoveerde tot hero.

Zijn vervanger, Sergio Pérez, was de tweede die zich over de zerorol ontfermde, al was dat bij de Mexicaan niet van tijdelijke aard. De grandstands slaakten een lichte kreet van verwondering toen de beelden van de stilstaande RB18 getoond werden. Men wist dat de weg naar poleposition met het wegvallen van Charles Leclerc nu helemaal open lag voor niemand minder dan Max Verstappen.

Nog een zero die op het randje van hero zat te Montreal: Russell. Je bent jong, je wil wat, je hebt niets te verliezen. Wat doe je dan? Inderdaad, veel te vroeg naar droogweerbanden wisselen en in het gras eindigen. Uiteindelijk heeft het hem waarschijnlijk vier startplaatsen gekost, gezien teamgenoot Lewis Hamilton vierde werd. Wel is zijn opportunisme bewonderenswaardig en, laten we eerlijk zijn, de meeste mensen hadden de Britse waaghals graag zien slagen.

We sluiten hem af met een hero. Fernando Alonso was absoluut de man van de dag op Circuit Gilles Villeneuve, ondanks dat het Verstappen was die er met pole vandoor ging. 'Deuxieme!', klonk het door de luidsprekers toen de geroutineerde Spanjaard de op één na snelste tijd van de sessie neerzette in de slotfase. Zijn poging werd met gelach, gejuich en geklap goedgekeurd door de vele bezoekers. Voor het eerst sinds 2012 staat hij op de voorste startrij.

Het F1-festival van Montreal

Eenmaal door de buschauffeur afgezet rond het centrum van Montreal was het toch maar eens tijd om de rest van de stad te verkennen. Vieux-Montreal was mooi, maar best rustig. Het aanbod aan restaurants was beperkt en de traditionele Canadese keuken spreekt mij niet enorm aan - friet met kaas en jus, ook wel poutine genaamd, is interessant om eens te proberen maar geen blijvertje.

Toen ik in het modernere centrum aankwam, ging er een wereld voor mij open. Centre-Ville was omgetoverd tot een waar Formule 1-festival, met simulatoren op straat, slechte 3d-modellen van Formule 1-auto's en veel partners van de sport en de teams die maar al te graag hun naam wilden delen met het publiek middels stands. Er kon drank gehaald worden, hotdogs werden er verkocht en het feest dat men op het circuit poogt te bouwen, wordt in het hart van de stad vrolijk voortgezet.

Er werd gedronken en gefeest, en aandachtig geluisterd naar een redelijk goede Bono-imitatie. Nee, niet Hamiltons ingenieur Bono, maar die van U2 met de zonnebril. Over zonnebrillen gesproken: Na uren in de kou brak rond een uurtje of zeven de zon door, waarna een gevoel van voldoening als een warme deken over mij heen viel. Met een combinatie van geluk en bewondering keek ik naar hoe de Formule 1 zich Montreal eigen maakte, of Montreal zich de Formule 1 eigen maakte, het is maar hoe je het wil zien.

Een volledige straat van Montreal in Ferrari-thematiek, met een 3d-model van een Ferrari-bolide erbij. 
Een volledige straat van Montreal in Ferrari-thematiek, met een 3d-model van een Ferrari-bolide erbij. 

Eigenaardigheden van Canada

In mijn eerste blog gaf ik al aan te begrijpen waarom de Formule 1 graag terugkeert naar Canada. Daar komt nu een hele goede reden bij. Montreal is aantrekkelijk, voelt veilig en heeft eigenlijk alles wat je als toerist wil. Het enige minpuntje van deze toplocatie is dat alles stervensduur is. Vind je een biertje voor zes Canadese dollars (zo'n 4,5 euro) dan heb je een hele, hele goede deal te pakken. Op het circuit betaal je omgerekend zo'n acht euro voor een blikje Heineken. Wel betaal je daar nog twintig procent fooi over, zelfs als iemand enkel het biertje voor je getapt heeft en voor je neus heeft neergezet.

Fooi vindt men hier heel erg belangrijk. Wanneer je afrekent, krijg je bij de pinautomaat een optie tot het geven van 15 procent, 18 procent of 20 procent fooi. Er wordt dus niet gevraagd of je fooi wil geven, maar hoeveel. Een bijzondere gewoonte. Nog zoiets: het verkeerslicht voor voetgangers springt na twee-en-een-halve seconde groen te zijn alweer op rood, om vervolgens af te tellen tot nul (wanneer je in theorie dus weer zou mogen lopen), maar blijft vervolgens zó lang op nul hangen, zonder dat het licht werkelijk op groen springt, dat je eigenlijk maar weinig aan de timer hebt.

Ons rest enkel nog de Grand Prix van Canada, die bezichtigd zal worden door F1Maximaal.nl vanaf de zijkant van het circuit. Verstappen begint de wedstrijd vanaf poleposition en moet een nieuwe Spaanse inquisitie zien te voorkomen, met Alonso en Carlos Sainz achter zich. Nu Pérez en Leclerc zichzelf vakkundig uit de weg geruimd hebben, lijkt niets een oranjefeestje in Montreal nog in de weg te staan, maar juich niet te vroeg. Het weer is hier wispelturig, ik heb de poncho ook nog niet weggegooid. Wel wordt er vermoed dat het zonnig wordt en de temperatuur weer wat klimt, waardoor de teams aan de data van vrijdag veel zullen hebben. Eens zien of Verstappen het gat naar zijn titelrivalen weer kan vergroten.

Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws