Boordradio's VT1 en VT2 | Verstappen: 'Mijn linkerspiegel valt naar beneden' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 en VT2 | Verstappen: 'Mijn linkerspiegel valt naar beneden'

Boordradio's VT1 en VT2 | Verstappen: 'Mijn linkerspiegel valt naar beneden'

De eerste en tweede vrije training in op het Circuit de Barcelona-Catalunya werden verreden onder een stralende Spaanse zon. De coureurs gingen meteen de baan op om de verschillende updates aan de auto's te testen. Mercedes en Ferrari kwamen met een groot pakket aan updates, waar Red Bull Racing zich vooral heeft gefocust op gewichtsbesparing. Genoeg stof tot overleg en commentaar over de boordradio's.

Verstappen kent problemen met zijn spiegel

Max Verstappen kende een probleem aan zijn auto bij de start van de eerste vrije training: 'Mijn linkerspiegel valt naar beneden'. De Nederlander kwam binnen in de pitstraat en kreeg een nieuwe voorvleugel, er werden wat aanpassingen gedaan en de Red Bull-coureur vervolgde zijn weg. Daarna was het Yuki Tsunoda die een probleem had met zijn stoeltje: 'Er iets gebroken tussen mijn rug en het stoeltje', zei de Japanner over de boordradio.

De Vries zit vast in het verkeer

Nick de Vries debuteerde in de auto van Williams en de Nederlander had last van verkeer: 'Ik zit vast in het verkeer en kan zo geen snelle ronde rijden', meldde hij over de boordradio. De Vries was niet de enige die last had van verkeer, Russell botste bijna op de Red Bull-junior Jüri Vips: 'What the hell, ik botste bijna bovenop hem', riep Russell over de boordradio.

Valtteri Bottas kreeg problemen tijdens de tweede vrije training: 'Er is iets afgebroken', laat hij weten, terwijl hij zijn Alfa Romeo naast het circuit parkeert. Dit resulteert in een gele vlag en een virtual safety car. Wat blijkt? Een kleine plof en het wegvallen van het vermogen, misschien wel een probleem met de Ferrari-motor?

Norris en Albon beiden de dupe van bocht 9

Tijdens de virtual safety car gebeurde er nog opmerkelijke incidenten, zowel Alexander Albon als Lando Norris kwamen erg wijd uit in bocht 9. Ze kwamen daardoor over de kerbs, wat resulteerde in opspringend grind en vonken in de lucht. 'Check de vloer, want ik schoot nogal wijd in bocht 9', aldus Albon. En hij was niet de enige: 'Ik schoot eraf in bocht 9. Ik heb waarschijnlijk schade aan de vloer', meldde Norris op de boordradio. Beide coureurs hadden schade aan de vloer, maar terwijl Albon doorging met de training, werd Norris na zes ronden gedwongen terug te keren naar de garage.

Het incident van bocht 9 was niet het enige voor Albon. Tijdens bocht twee kwam de coureur wel erg dichtbij Ferrari-coureur Sergio Perez. 'Deze gozer is zo gevaarlijk', aldus de Spaanse autocoureur. Na het incident werd de situatie onderzocht door de stewards.

AlphaTauri-coureur Pierre Gasly had ook problemen met zijn auto: 'Elke keer als ik het gaspedaal raak dan breekt de auto uit', meldt Gasly via de boordradio. De Fransman bedoelt de fractieproblemen die uit bochten komen. Hij liep de top 10 mis en eindigde op de 11de plek.

De banden gesprek van de dag bij Ferrari

De bandendegradatie was gesprek van de dag tijdens de tweede vrije training in Barcelona. Bij Ferrari was dit ook te horen over de boordradio: 'De banden gaan eraan', aldus Charles LeClerc. Ook teamgenoot Carlos Sainz had er last van: 'De bandendegradatie is erg hoog', meldde Sainz, die na zeven rondes al een verschil zag. Beide coureurs reden op dat moment op de softs, dus het was te verwachten dat de de degradatie hoger zit. Zeer weinig coureurs waagden zich op de harde band en ook in voorgaande jaren bleken de soft en medium het meest gebruikte rubber.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws