De race van De Vries | 'Dit is geweldig, punten tijdens mijn debuut' Formule 1
Formule 1

De race van De Vries | 'Dit is geweldig, punten tijdens mijn debuut'

De race van De Vries | 'Dit is geweldig, punten tijdens mijn debuut'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week is het de beurt aan Nyck de Vries. Onze landgenoot kreeg op zaterdag ineens te horen dat hij Alexander Albon moest vervangen, die kampte met een blindedarmontsteking. De Vries verbaasde iedereen door een goede kwalificatie te rijden en in de race als negende te eindigen.

Zaterdag voorafgaand aan VT3 kwam ineens het nieuws naar buiten dat Nyck de Vries de rest van het raceweekend op Monza zou gaan rijden. De Nederlander had in VT1 gereden voor Aston Martin en stapte in VT3 in bij Williams. Albon was opgenomen in het ziekenhuis door een blindedarmontsteking en moest de rest van het weekend verstek laten gaan.

De Mercedes-reservecoureur hoorde het nieuws zelf ook pas op het laatste moment en moest zich dus ineens gaan klaarmaken om in de bolide te stappen voor VT3. Hij reed een prima sessie en eindigde op P14, één plaats achter teamgenoot Nicholas Latifi. De Canadees was op dat moment nog een tiende sneller. In de kwalificatie waren de rollen omgedraaid. De Vries zette een erg sterke kwalificatie neer, maakte nog wel een foutje, en wist zich als P13 te kwalificeren. Latifi moest genoegen nemen met een uitschakeling in Q1 en P16.

'Sainz zit nu achter je, verspil geen tijd aan hem'

Door de vele gridstraffen in Monza begon De Vries op de achtste startpositie. Hij bevond zich op de startrij naast landgenoot Max Verstappen. Allebei de Nederlanders kennen een goede start, De Vries weet zijn positie te behouden en ziet Verstappen een aantal auto's voorbijvliegen. De Williams-coureur houdt in het begin knap stand en zet de jacht in op Fernando Alonso

'Oke dit is goed Nyck. Je hebt een gat van 0,6 seconden', zo laat zijn ingenieur weten. De grootste concurrent voor De Vries deze race in de strijd om de punten is de Chinees Guanyu Zhou. 'Is hij sneller dan mij in de eerste sector?', vraagt de coureur zich af. 'Nee hij is minder snel.' Carlos Sainz was inmiddels bezig met een geweldige inhaalrace en dat kreeg ook De Vries te horen: 'Sainz zit nu achter je, verspil geen tijd aan hem.'

Virtual safety car door uitvallen Vettel

De Nederlander zakte daardoor naar P9 en wist dat het nog spannend zou gaan worden om een plek in de punten vast te houden. 'De snelheid is goed', zo liet zijn ingenieur weten toen de Mercedes-reservecoureur het rechte stuk opreed. Sebastian Vettel was de eerste uitvaller van de race. De Aston Martin-coureur kende problemen met de motor en kwam stil te staan.

Op het moment dat De Vries bijna op de staart van Alonso zat, gaf zijn ingenieur aan: 'Virtual safety car wordt ingezet. Doe rustig aan met het remmen en hoe is de balans?' De 27-jarige gaf aan: 'Oke, de balans is goed, maar we hebben af en toe een beetje onderstuur bij bocht 1.'

'Weet je zeker dat je naar de harde band wilt gaan?'

'We gaan deze ronde naar binnen voor een pitstop Nyck.' De in Sneek geboren coureur liet weten over de radio: 'Weet je zeker dat je naar de harde band wilt gaan? Want voor mij voelt de snelheid nog goed genoeg.' Daarop besloot Williams de strategie te veranderen: 'Blijf buiten en ga in racemodus. Rij het gat dicht.'

De Vries bleef zicht houden op de DRS-trein voor hem, maar wist de aansluiting steeds net niet te vinden. Achter hem bleef Zhou wachten op zijn kans om een aanval te plaatsen. Ondertussen moest de Williams-coureur ook oppassen voor track limits. 'We hebben twee overtredingen voor track limits.' De Nederlander ging dus wat later dan gepland naar binnen voor een pitstop, en ging in plaats van voor de eerder genoemde harde band voor de medium band.

'We hebben een waarschuwing voor track limits'

De 27-jarige kreeg bij het verlaten van de pitstop te horen: 'Het gat met Zhou achter ons is nu twee seconden. We hebben een waarschuwing gekregen voor het overtreden van de track limits. Pas dus op voor de track limits.' De bolide kwam het rechte stuk weer en de ingenieur liet weten: 'Zhou zit iets meer dan een seconde achter ons, dus hij krijgt geen DRS.'

'De banden zijn oke', gaf De Vries aan. De Nederlander wist nog steeds de Alfa Romeo achter zich te houden en bleef zicht houden op Pierre Gasly en Daniel Ricciardo voor hem, die met elkaar in gevecht waren. In de trage bochten wist de Williams-coureur de aansluiting te vinden bij de twee auto's voor hem, maar op de rechte stukken en snellere bochten kwam hij snelheid tekort.

De Vries pakt punten na chaotische safety car

Met het uitvallen van Alonso en Ricciardo namen de kansen voor De Vries op punten alleen maar toe. Toen zes ronden voor het einde door het uitvallen van de Australiër er een safety car kwam, werd het toch nog even spannend. 'Ricciardo is gestopt, er komt een safety car. We blijven buiten.' Niet lang daarna kreeg hij te horen: 'Raceleider Verstappen heeft een pitstop gemaakt, er zitten nu nog vier auto's voor je.'

'We gaan eindigen onder de safety car Nyck', zo kreeg de Williams-coureur twee rondes voor het einde te horen. 'Oke, maar ik kan geen groter gat laten dan ik nu doe', aldus De Vries, die nog wat onervaren is en in de slotfase veel contact had met zijn ingenieur. 'Dat maakt niet uit, je doet het geweldig', prees zijn ingenieur. Nadat De Vries als negende over de eindstreep komt klinkt er geklap. 'Goed gedaan Nyck, P9.' De Vries was nogal overdonderd: 'Wow, wow. Heel erg bedankt! Dit is geweldig, punten tijdens mijn debuut.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws