F1 in het kort | Hamilton: 'Ik bid dat onze auto nooit meer zo zal voelen als in Monaco' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Hamilton: 'Ik bid dat onze auto nooit meer zo zal voelen als in Monaco'

F1 in het kort | Hamilton: 'Ik bid dat onze auto nooit meer zo zal voelen als in Monaco'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Hamilton: 'Ik bid dat onze auto nooit meer zo zal voelen als in Monaco'

Lewis Hamilton hoopt dat het gevoel in de auto in de komende races verbetert. De zevenvoudig wereldkampioen had in zijn W13 heel erg veel last van het hobbelige stratencircuit van Monaco. 'Ik bid dat onze auto nooit meer zo zal voelen als hier, want dit was het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt', wordt de Brit geciteerd door Sky Sports. De auto van Mercedes stuiterde weer heel erg, maar dat had niet te maken met de aerodynamica van de auto.

In Monte Carlo was het wegdek de oorzaak van de stuiterende Mercedes-bolide. 'Mijn tanden klapperden de hele tijd tegen elkaar. Dat komt gewoon omdat onze auto zo stijf staat afgesteld. Ik kijk uit naar de races op echte circuits en dan hoop ik dat de banen daar niet zo ongelooflijk hobbelig zijn', besluit Hamilton.

Geen verschil in beschikbaarheid banden Red Bull en Ferrari

Red Bull Racing en Ferrari hebben dezelfde bandensets gebruikt en overgehouden voor de Grand Prix van Monaco. Allebei de teams hebben een setje van de harde band en een setje van de mediumband achtergehouden, terwijl geen enkele rijder een nieuw setje softbanden over heeft. Dit geldt overigens voor alle coureurs die in de top tien starten.

Marko geërgerd: 'Verstappen won drie tienden tot aan Pérez' crash'

Helmut Marko ergerde zich aan het feit dat Max Verstappen zijn ronde niet af kon maken in Q3 van de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco. Sergio Pérez crashte in de slotseconden van de sessie, wat Verstappen de kans op een laatste goede ronde ontnam. Zonde, want hij had ter hoogte van Charles Leclerc gezeten, denkt de Red Bull-adviseur: 'De kwalificatie was erg irritant. Verstappen won drie tienden tot aan de crash van Pérez. Hij had op gelijke hoogte gestaan met Leclerc', aldus het perspectief van de Oostenrijker bij Kronen Zeitung.

Bottas verbaasd: 'Dacht dat we hier geweldig zouden zijn'

Valtteri Bottas zit met grote vraagtekens na zijn teleurstellende twaalfde plek in de kwalificatie voor Monaco. 'Ik denk dat dit een beetje een uitschieter is', meldde hij bij RaceFans. 'Ik denk dat de auto het beter zou moeten doen hier. Dat ligt aan het circuit, maar onze vorm op dit circuit is tegenovergesteld van wat ik verwacht had. Ik dacht dat we hier geweldig zouden zijn, maar dat is dus niet zo.' Van de Alfa Romeo, met haar korte wielbasis, werd verwacht dat deze op het stratencircuit uit zou blinken, maar de Fin kon niets uithalen op zaterdag.

Tsunoda niet comfortabel in drukke straten Monaco: 'Schoot totaal in de stress'

Yuki Tsunoda voelt zich niet op zijn gemak in de nauwe straten van Monaco. Hij had continu last van verkeer gedurende zijn snelle ronden in de eerste vrije trainingen, en liet zijn onvrede ook horen via de boordradio. 'In de eerste vrije training was ik inderdaad wat aan het schreeuwen. Er ging van alles mis en ik schoot totaal in de stress', liet hij weten bij Autosport.

Pirelli blij met vrije trainingen: 'Brachten ons wat we hadden verwacht'

Mario Isola, topman van Pirelli, is blij dat de banden zich tijdens de vrije trainingen gedroegen zoals verwacht. Alleen de temperaturen waren een verrassing voor de Italiaan. 'De vrije trainingen brachten ons wat we hadden verwacht', zegt Isola op de website van Pirelli. 'Het enige verrassende was het weer, want het was een heel stuk warmer dan dat het vorig jaar was. We zagen wel dat de bandendegradatie in eerste instantie hoog was, maar dat is normaal op een baan waar nog niet op gereden is', aldus de topman van Pirelli.

Tsunoda dicht bij gridstraf na vierde reprimande

Yuki Tsunoda moet dit seizoen heel erg op gaan passen. De coureur heeft bijna een gridstraf van tien plaatsen aan zijn broek hangen, nadat hij voor het blokkeren van Kevin Magnussen zijn vierde reprimande van het seizoen kreeg. Het is niet gebruikelijk dat een coureur een reprimande krijgt tijdens een vrije training, maar de stewards vonden het vergrijp van de Japanner ernstig genoeg om hem er toch op aan te spreken. Nog één reprimande en Tsunoda zal een straf van tien plaatsen krijgen.

Zegel versnellingsbak Leclerc gebroken door Ferrari

Ferrari heeft de verzegelde versnellingsbak van Charles Leclerc opengebroken. Het Italiaanse team heeft dit uit voorzorg gedaan om de versnellingsbak te controleren op schade. De vierde versnellingsratio en de 2e en 4e versnellingsring werden vervangen voor een identieke specificatie, zo meldt F1-journalist Junaid Samodien op Twitter. Daarmee heeft Ferrari volledig volgens de regels gehandeld en zal Leclerc dus geen straf te wachten staan voor de Grand Prix van Monaco.

Magnussen gaat checken of fikse boete voor dragen trouwring nog staat

Kevin Magnussen gaat in Monaco informatie inwinnen bij de FIA omtrent het dragen van een trouwring. De Deen kwam er in Miami achter dat er hem een fikse boete te wachten stond, deed hij het accessoire niet af. Omdat er twijfel ontstaan is over wat nou wel en niet toegestaan is in de cockpit gaat hij op zoek naar opheldering. 'Als ik hem mag dragen, doe ik dat. Ik ga het echter wel dubbelchecken. In Miami deed ik hem af toen ik hoorde dat ik een boete van 50.000 euro riskeerde. Dat risico wil ik niet lopen', aldus de Haas-coureur bij Autosport.

Steiner over Schumacher: 'Wanneer je veel ongelukken maakt, heb je geen carrière'

Mick Schumacher wacht nog altijd op zijn eerste punten in de Formule 1, en de jonge Duitser hoopt dat het op 'de bijzondere baan' in Monaco dan gaat gebeuren. Zijn eerste ervaring als F1-coureur in het prinsendom was echter een vervelende, daar hij crashte in de derde vrije training, vervolgens de kwalificatie niet kon rijden en in de race op drie ronden achterstand finishte. Bang voor een herhaling is hij niet, zo vertelt hij tegenover RTL News. 'Hopelijk gebeurt het niet opnieuw. We moeten opnieuw uitvinden waar de limiet ligt, en niet alleen in de kwalificatie.'

Voor Schumacher is Monaco een beetje speciaal, aangezien zijn vader daar maar liefst vijf keer wist te winnen. Toch maakt het de Duitser niet uit uit waar hij zijn eerste punten gaat bijschrijven. 'Punten zijn overal goed.' Het belangrijkste om daar kans op te maken, is dat je bolide heel blijft. Toch gaat teambaas Guenther Steiner niet de opdracht geven om voorzichtig te zijn. 'Dat kun je niet maken', aldus de Italiaan. Een coureur weet ook wel dat hij niet moet crashen, en niet alleen om het budget van het team. 'Wanneer je veel ongelukken maakt, heb je geen carrière', aldus Steiner.

Oud-F1-baas Ecclestone op Braziliaans vliegveld opgepakt met pistool

Bernie Ecclestone, oud-baas van de Formule 1, is donderdag opgepakt op een Brazilians vliegveld, zo meldt onder meer de NOS. Reden achter de arrestatie van de 91-jarige was wapenbezit. Het pistool zat tussen de bagage van Ecclestone, die een privévlucht naar Zwitserland wilde maken. De Brit bekende dat het wapen van hem is, maar wist niet hoe het tussen zijn bagage kwam. Na het betalen van een borgsom mocht hij alsnog naar Zwitserland vliegen.

Räikkönen keert terug in racing: Fin eenmalig in NASCAR

Kimi Räikkönen gaat eenmalig racen in NASCAR. Samen met Trackhouse Racing zal de enkelvoudig wereldkampioen van de Formule 1 te zien zijn op Watkins Glen. De voormalig coureur van onder meer McLaren en Ferrari kon geen nee zeggen tegen deze kans. 'Het is een eenmalige race, dus het was logisch voor mij en mijn gezin', wordt de coureur geciteerd door Autosport.com. 'Hopelijk kunnen we een goede race en veel plezier hebben.'

Ecclestone gearresteerd in Brazilië na illegaal dragen van wapen

Bernie Ecclestone, de voormalig CEO van de Formula One Group, is woensdagavond gearresteerd in Brazilie, nadat hij wapen in zijn bagage had zitten. Ecclestone wilde vliegen naar Zwitserland toen het wapen werd gevonden. Hij werd gearresteerd, maar doordat de 91-jarige Brit borgtocht betaalde, was hij binnen de kortste keren weer vrij.

Latifi: 'De auto mist nog steeds heel veel downforce'

Nicholas Latifi ziet dat het team van Williams nog steeds een grote achterstand heeft. Het Circuit de Barcelona-Catalunya is een belangrijk meetmoment voor de renstallen, maar de Britse renstal liep ver achter. 'We kende de slechtste vrijdag die we in drie jaar hebben gehad', vertelt de Canadees bij RaceFans. 'De baan heeft laten zien dat we nog heel erg veel downforce missen. We zijn echt heel erg langzaam in de bochten.

Oud-ingenieur McLaren doet boekje open: 'Niemand wilde aan de auto van Hamilton werken'

Marc Priestley was ingenieur van McLaren in het eerste jaar van Lewis Hamilton in de Formule 1. In 2007 had de Britse renstal een zeer competitieve auto en vocht het team voor de titel. McLaren zette destijds alles op Fernando Alonso. 'Niemand wilde aan de auto van Hamilton werken dat jaar', geeft de voormalig ingenieur toe bij de Pitlane Life Lessons-podcast. 'Niemand verwachtte heel erg veel van hem. Iedereen wil werken aan de auto die de titel gaat winnen en we dachten dat Fernando de kampioen zou worden.' De titel ging uiteindelijk naar Ferrari.

Horner, Binotto en Wolff naast elkaar tijdens persconferentie in Monaco

De teambazen van de drie topteams in de Formule 1 zullen op zaterdag naast elkaar plaatsnemen tijdens de persconferentie in Monaco. Het zal interessant zijn om te zien hoe de verhoudingen zijn na de eerste twee vrije trainingen op de vrijdag. De teambazen zullen elkaar natuurlijk op scherp willen zetten voor de kwalificatie van later die zaterdag. Bij de coureurs mag Max Verstappen plaatsnemen naast een concurrent, namelijk Carlos Sainz.

Hamilton gesprek van de dag na slimme screenshot met achtervleugel Red Bull

Lewis Hamilton is vandaag het onderwerp van gesprek in Formule 1-land. Door een goed getimed screenshot, waarop het lijkt alsof de Brit de achtervleugel van de Red Bull aanraakt, ontstond al gauw ophef of de parc ferme-regels geschonden waren. Immers kreeg Verstappen vorig jaar nog een flinke boete voor het aanraken van de bolide van Mercedes. Wie echter het hele filmpje erbij pakt, ziet echter dat er geen sprake is van contact en dat daarmee de ophef onterecht was.

Tas Vettel gestolen in Barcelona

Sebastian Vettel is in Barcelona bestolen van zijn tas. Vettel is volgens de Catalaanse krant El Periodico bestolen op de weg terug naar zijn hotel. De Duitser had het raam van zijn auto openstaan en de dieven sloegen zo toe. Vettel heeft een poging gedaan om zijn gestolen tas op te sporen op de scooter. Hij gebruikte een GPS-signaal van de AirPods-koptelefoon die in de tas zat met behulp van de Find my iPhone-app om te achterhalen waar ze waren.

De krant meldde verder dat Vettel succesvol was in zijn poging om zijn koptelefoon te vinden. Toch waren de tas en de andere voorwerpen die erin zaten nergens te bekennen. De koptelefoon is waarschijnlijk door de dieven weggegooid om hem op een dwaalspoor te brengen.

Isola: 'Mijn felicitaties gaan naar Red Bull voor de beslissende één-twee'

Pirelli-persofficier Mario Isola heeft genoten van de Grand Prix van Spanje. Qua banden was het een lastige race, zag ook de Italiaan: 'Dit was zeker een van de grootste tests die onze nieuwe 18 inch-banden het hele jaar gekend hebben. Het was vooral een grote test vanwege het high-energy-circuit, waardoor de verwachte degradatie hoog lag, en baantemperaturen boven de 50 graden.'

'We hebben deze test uitstekend doorstaan en wat dit resultaat nog indrukwekkender maakt, is dat de coureurs vrijwel alleen op de zachtere compounds gefocust hebben. Met name de zachte band was populair, met bijna alle coureurs die voor die compound kozen bij de start', observeert Isola. Voorafgaand aan de race heerste bij Pirelli de verwachting dat de wedstrijd vooral op de gele band gestart zou worden.

'We hebben veel strategieën gezien, met coureurs die de limieten opzochten en voor drie stops gingen in een zwaarbevochten wedstrijd. Mijn felicitaties gaan naar Red Bull voor de beslissende één-twee. Nu staat ons een totaal andere uitdaging te wachten in Monaco', concludeert hij. Het wordt aankomend weekend namelijk tijd voor een technisch straatcircuit.

Marko: 'Volgende keer moeten we het iets minder stressvol maken'

Helmut Marko is blij met de overwinning van Max Verstappen in Spanje, maar makkelijk was het niet: 'We hadden last van de temperatuur en moesten het om die reden iets rustiger aan doen. Maar over het algemeen hadden we qua vrij rijden en vol motorvermogen duidelijk de snelste auto van het veld. Qua snelheid waren we sneller dan Ferrari en qua bandenslijtage waren we ook beduidend beter. In de toekomst moeten we het alleen wat minder stressvol maken', grapt de Oostenrijker bij ORF.

Horner over rol strategie: 'Voel aan mijn voeten dat het asfalt heet is'

Christian Horner gelooft dat de strategie een belangrijke rol gaat spelen tijdens de Grand Prix van Spanje. Dat laat de teambaas van Red Bull Racing weten tegenover Viaplay: 'De strategie wordt cruciaal. Het is zo warm, het wordt een tactische race, want wat is de juiste strategie? We gaan het veel hebben over bandenslijtage, want je kan het aan je voeten voelen dat het asfalt heet is. De Pirelli’s zijn gevoelig voor temperatuur, dus we gaan het zien.'

Helmut Marko denkt daarnaast dat Mercedes kan profiteren van de warme temperaturen in de strijd vooraan tussen Ferrari en Red Bull: 'Je moet Mercedes ook meetellen. Qua banden staan ze er veel beter voor, zeker op de long run van vrijdag. We gaan het zien, alles ligt open.' Mercedes-teambaas Toto Wolff durft bovendien wel voor een voorspelling te doen: 'Wie de banden het langst heel houdt, wint de race.'

Verstappen: 'Start kan belangrijk zijn, maar ook weer niet'

Max Verstappen weet niet in hoeverre de start van de Grand Prix van Spanje echt belangrijk is voor de uitslag van de race. Dat laat hij weten tegenover onder meer F1Maximaal: 'De start kan belangrijk zijn, maar ook weer niet. Toen ik hier in 2016 startte, lag ik na de start vierde, en gebeurde er een crash. Vorig jaar begon ik vanaf P1 en verloor ik hem. Je hebt goede pace nodig en kan je banden makkelijk opbranden in de hogesnelheidsbochten. Je moet hopen dat het pakket in de race competitief genoeg is om te vechten voor de zege.'

Alonso start achteraan in GP Spanje na motorwissel Alpine

Fernando Alonso zal door een motorwissel achteraan starten tijdens de Grand Prix van Spanje. Dat meldt Albert Fabrega vanuit de pitstraat van het Circuit de Barcelona-Catalunya. De motorwissel levert een straf op, waardoor de Spanjaard tijdens zijn thuisrace niet vanaf P17 mag starten. Lance Stroll, Alexander Albon en Nicholas Latifi schuiven hierdoor een plaatsje op.

Wedstrijdleiding gaat harder optreden tegen langzame coureurs in out-lap

De wedstrijdleiding van de Formule 1 gaat harder optreden tegen coureurs die tijdens hun out-lap in de kwalificatie te langzaam rijden, zo meldt RaceFans. In Spanje waren er maar liefst 55 overtredingen van achttien coureurs. Allemaal reden zij tijdens hun out-lap een rondetijd die langzamer was dan de maximale rondetijd die ze op zo'n moment mogen hebben. Met name de Haas-coureurs begingen dergelijke overtredingen, maar kregen geen straf. In de toekomst kan dit wel en vooral vaker voorkomen.

Nieuw chassis voor Sainz en Norris

Volgens Formel1.de krijgen Carlos Sainz en Lando Norris een nieuw chassis. Norris beschadigde gisteren zijn auto toen hij hard over de kerbstones reed en dat heeft McLaren doen besluiten om zijn chassis te vervangen. Ondertussen meldde Ferrari dat er een probleem was met het brandstofsysteem. Dit heeft geen directe gevolgen voor de coureurs, maar zo'n verandering is natuurlijk niet optimaal, en het betekent ook extra werk voor de monteurs. Sainz zal daarbij ook een nieuw chassis ontvangen voorafgaand aan de derde vrije training.

Alonso sluit Indy 500-terugkeer op korte termijn uit

Fernando Alonso heeft geen plannen om op korte termijn weer deel te nemen aan de prestigieuze Indianapolis 500. Dat laat hij weten tegenover onder meer F1Maximaal: ‘Ik zie wel wanneer ik er weer zin in heb. Soms moet ik antwoorden over wat ik over drie of vier jaar tijd ga doen. Ik richt me echter op de race-weekenden en F1, en het team. Wat ik daarna doe, weet ik niet. Ik kan geen ja of nee zeggen tegen de Indy 500, maar ik weet dat ik er nu in ieder geval nog niet mee in gedachten zit.’

Brundle over de Vries: 'Hij verdient een F1-stoeltje'

Na de eerste vrije training van de Grand Prix van Spanje was analist Martin Brundle enorm te spreken over Nyck de Vries. Volgens de oud Fomule 1-coureur hoort de Vries thuis in de Formule 1: 'De Vries verdient een kans in de Formule 1. Hij heeft de Formule E gewonnen en de Formule 2. Ik vind hem een hele goede coureur en vandaag zag het er ook goed uit. Hoeveel coureurs hebben we niet gezien die een plek in de Formule 1 verdienden en niet haalden? Ik hoop dat hij het wel haalt.'

Hamilton en Russell gebruiken hun tweede motor in Barcelona

F1-journalist Adam Cooper meldt op Twitter dat Lewis Hamilton en George Russell hun tweede motor van het seizoen gebruiken in Barcelona. De twee coureurs zullen volgens de FIA ook met een nieuwe versnellingsbak rijden in Spanje. Het team van Mercedes kent naast de nieuwe motor en versnellingsbak ook verschillende upgrades, meer daarover leest u hier.

Norris onder de indruk van De Vries: 'Al sinds zijn kartdagen ongelooflijk goed'

Nyck de Vries mag in de eerste vrije training van de Grand Prix van Spanje plaatsnemen in de FW44 van Williams. Het is de eerste keer dat de Nederlander echt de kans krijgt om zich te laten zien in een Formule 1-auto. Lando Norris denkt dat De Vries het goed zal doen in de bolide van Williams. 'Hij is sinds zijn kartdagen al ongelooflijk goed', vertelt de McLaren-coureur tegenover onder meer F1Maximaal. 'Hij is een snelle coureur en we zullen eens kijken hoe hij het gaat doen. Hij doet het uitstekend in Formule E en hij kan ook hier ontzettend snel zijn', aldus Norris.

Sainz sr.: 'Onder Binotto doet Ferrari het heel goed'

Carlos Sainz sr., vader van de huidig Ferrari-coureur, is zeer te spreken over de Italiaanse renstal en teambaas Mattia Binotto. De rallycoureur maakt zich dan ook geen zorgen over de titelstrijd van Ferrari. 'Ik heb alle vertrouwen in Ferrari', zegt de Spanjaard bij MOW. 'Onder Binotto worden de dingen gedaan met de juiste rust en vastberadenheid. Over een aantal races hebben ze de auto in handen die kan vechten voor het wereldkampioenschap.'

Burgemeester New York toonde interesse in F1, Liberty Media bedankte

Eric Adams, de nieuwe burgemeester van New York, toonde interesse in het organiseren van een Formule 1-race in zijn stad. Dat laat Liberty Media-topman Greg Maffei weten tegenover onder meer Autosport. 'Maar ik denk dat het erg lastig gaat worden. Ze stelden Randalls Island voor als locatie, maar dat is wellicht niet de perfecte plek voor ons', aldus Maffei. Randalls Island is een eiland dat ten noordoosten van Manhattan ligt en doet grotendeels dienst als een park.

Red Bull bouwt auto Verstappen in Engeland op door vertraging

Red Bull Racing heeft vertraging opgelopen bij het vervoeren van de auto's van Max Verstappen en Sergio Pérez, zo meldt Motorsport. Het team heeft daarom besloten om de auto's in de fabriek van Milton Keynes op te bouwen. Het team gebruikt de verloren tijd nu in Engeland om alle nieuwe onderdelen op de auto's te monteren en ze daarna kant en klaar te transporteren naar Barcelona. Naar verwachting komen de auto's op donderdagnacht aan op het circuit in Spanje.

Problemen tijdens kwalificatie verhullen potentie Williams-bolide 

Jost Capito denkt dat de auto van Williams meer in zijn mars heeft. Alexander Albon liet de potentie van de bolide zien tijdens de vrije trainingen en de race. Het ging echter mis voor de Britse renstal tijdens de kwalificatie. 'De racesnelheid is heel erg goed', zegt Capito bij Motorsport.com. 'Albon had een fantastische race en dat liet de potentie van de auto zien.'

'We moeten gewoon de problemen in de kwalificatie oplossen', vervolgt de Williams-teambaas. 'We hadden moeite met het opwarmen van de banden. De voor- en achterbanden waren niet in balans en dat zorgde voor de problemen. Je krijgt maar twee kansen en als het de eerste run niet lukt dan wordt het de tweede keer ook moeilijk.'

F1-coureurs gaan voetballen: Verstappen teamgenoot van Räikkönen

De Formule 1-coureurs gaan weer een potje voetballen. Tijdens het Grand Prix-weekend wordt traditiegetrouw een voetbalwedstrijd gespeeld voor het goede doel. Kimi Räikkönen zal terugkeren en meespelen met deze wedstrijd. Tijdens het evenement is de Fin een teamgenoot van Max Verstappen, maar ook Fernando Alonso, Sebastian Vettel en Sergio Pérez spelen mee in hetzelfde team. Het team 'Pilotes de F1' nemen het op tegen het 'Star Team' waarin onder andere Nico Rosberg en Prins Albert II in meespelen. Op 24 mei zal de wedstrijd gespeeld worden in het Stade Louis II, wat het stadion is van voetbalclub AS Monaco.

Albon: 'Bekendheid van circuit in Barcelona zal mij helpen na missen VT1'

Nyck de Vries gaat in de eerste vrije training plaatsnemen in de Williams-bolide. Hierdoor moet Alexander Albon de eerste sessie van het weekend bekijken vanaf de zijlijn, maar dat vindt de coureur niet een heel groot probleem. 'Iedereen heeft hier al een ontelbaar aantal ronden gereden', zegt de Thaise coureur in een persbericht van Williams. 'Die bekendheid gaat in mijn voordeel werken wanneer ik de eerste vrije training moet uitzitten.'

Honda titelsponsor voor GP van Japan

De naam van Honda keert dit seizoen terug in de Formule 1, maar dan op een hele andere manier dan de voorgaande jaren. De motorfabrikant zal dit jaar de titelsponsor zijn van de Grand Prix van Japan. In oktober keert de Formule 1 weer terug naar het Aziatische land, nadat de coronapandemie ervoor zorgde dat de Grand Prix twee jaar lang niet verreden werd. Dit jaar draagt het dus de naam 'Formula 1 Honda Japanese Grand Prix 2022'.

Andretti maakt comeback in F1-auto Mclaren

F1-wereldkampioen van 1978, Mario Andretti zal de kans krijgen om een McLaren F1-auto te besturen voor de Grand Prix van de Verenigde Staten dit jaar op het Circuit of The Americas in Austin. Dit zegt McLaren Racing CEO Zak Brown op Twitter: 'Ik heb een deal gesloten met Mario om iets van zijn bucket list af te vinken, hij zal rijden in een oude Mclaren-auto tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin dit jaar.'

Alpine heeft het in Silverstone over teamgenoot Ocon in 2023

Alpine gaat rondom de Grand Prix van Groot-Brittannië overleggen over wie er in 2023 plaatsneemt naast Esteban Ocon. De Franse renstal heeft de keuze uit twee coureurs: Fernando Alonso of jongeling Oscar Piastri. 'We hebben het er nog niet echt over gehad omdat het zo vroeg is', meldde teambaas Otmar Szafnauer bij Motorsport.com. 'Op Silverstone zullen we het er over hebben.'

Baku wil sprintrace organiseren in 2023

Baku wil graag een sprintrace organiseren. Dat heeft promotor Arif Rahimov aangegeven tegenover onder meer ESPN. 'Ik vind die sprintraces wel tof, ze bieden wat meer actief', meldde hij. 'Het is aantrekkelijk voor de circuits omdat het meer bezoekers naar de baan trekt op zaterdag. Ik zou daarom ook graag een van de sprintraces op me nemen vanaf volgend jaar. Ik hoop dat wij tot een van de zes circuits behoren die de wedstrijd toegewezen krijgen.'

Miami wil kalenderslot in mei behouden

Miami wil ook in de komende Formule 1-seizoenen haar kalenderslot aan het begin van mei behouden. Dit meldt Tom Garfinkel, managing partner van de Miami Grand Prix in gesprek met Autosport: 'De datum zal binnen een of twee weken van de datum van dit jaar liggen. Het wordt deze tijd van het jaar, elk jaar. Het kan een week eerder of later, afhankelijk van andere evenementen dat jaar, maar het blijft rond deze tijd.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws