F1 Techniek | Renault en McLaren testten in Bahrein 2021-vloer Formule 1
Formule 1

F1 Techniek | Renault en McLaren testten in Bahrein 2021-vloer

F1 Techniek | Renault en McLaren testten in Bahrein 2021-vloer

In 'F1 techniek' houdt F1Maximaal je continu op de hoogte van alle technische snufjes die de Formule 1-teams toevoegen aan de bolides. Elk circuit is anders en elk circuit heeft daarom een andere aanpak nodig. Ook de Grand Prix van Rusland zal door veel teams benaderd worden met verschillende technische variaties.

Renault en McLaren testten in Bahrein 2021-vloer

Renault en McLaren hebben afgelopen raceweekend in Bahrein getest met de 2021-vloer, dat meldt Motorsport. De vloer de Renault tijdens de test gebruikte is te zien op deze foto en zou zijn wat de FIA bedoelt met de wijziging van de regelgeving, die volgend jaar van kracht gaan om de bandenslijtage te verminderen. McLaren-coureur Lando Norris testte naast een nieuwe vloer ook de nieuwe diffuser-specificatie van 2021.

Mercedes rijdt ondanks beide titels nog steeds met het DAS-systeem

Mercedes heeft in Bahrein nog steeds het DAS-systeem op de auto geassembleerd, dat blijkt uit foto's van Motorsport. Het Duitse Formule 1-team kan het systeem gebruiken om de voorbanden wat gemakkelijker op te warmen tijdens bijvoorbeeld de formatieronde of achter een safety car. Volgend seizoen mag het systeem niet meer worden gebruikt, maar dat weerhoudt Mercedes er niet van het in Bahrein wél op de auto te laten, ondanks dat het team de beide kampioenschappen al heeft behaald. Op deze foto is het systeem te zien.

Ferrari komt met grotere luchtuitlaten om de motor extra te koelen

Het team van Ferrari blijkt aanzienlijke problemen met de koeling te willen oplossen. Uit foto's van Motorsport.com blijkt dat de Italiaanse renstal voor de achterkant van de bolide grotere luchtinlaten heeft meegenomen. Wanneer je de inlaten vergelijkt met die van Mercedes, Red Bull of zelfs Renault, zien we dat de inlaten een stuk groter zijn. Ferrari hoopt met de inlaten de motor beter te kunnen koelen ten koste van efficiëntie wat betreft de luchtweerstand, dat zou ten goede moeten komen van het benzineverbruik op het circuit.

'Red Bull test nieuwe aerodynamica en lijkt bij Mercedes af te kijken'

Red Bull Racing heeft dit weekend bij de Grand Prix van Turkije getest met een nieuwe aerodynamische toevoeging op de auto. Halverwege de neus, bij de ophanging van de voorwielen, zijn twee items toegevoegd. Volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com is het ontworpen om de lucht langs de bovenkant van de neus onder de vloer door te sturen, om zo meer downforce te genereren. Overigens lijkt het concept veel op hetzelfde item dat eerder al op de W10 (de Mercedes van 2019, red.) zat.

McLaren gaat met aangepaste auto naar GP Turkije

McLaren zal in de Grand Prix van Turkije met een aangepaste auto verschijnen, dat vertelt James Key aan Motorsport-Total. Het zal niet gaan over een upgrade aan de auto, maar een 'noodzakelijke aanpassing. 'In Turkije zullen we licht gewijzigde componenten gebruiken vanwege de belastingen die daar optreden', vertelt Key.

McLaren bereidt zich zorgvuldig voor, aldus Key. 'We doen veel voorbereidend werk door middel van onze simulaties. Dit stelt ons in staat om schattingen te maken van bandbelasting, motorprestaties, vleugelinstellingen en afstelopties.' Op basis van die simulaties heeft het team uit Woking dus besloten met een aanpassing richting Turkije te gaan. Voordat het zover is, staat eerst nog de Grand Prix van Emilia Romagna op het programma.

Nieuw voorvleugel Red Bull uitgelicht

Tijdens het Grand Prix-weekend van de Eifel introduceerde Red Bull Racing een nieuwe voorvleugel. Er werd gesproken over dat de zijkant van de vleugel hol zou zijn, maar Ted Kravitz vertelt bij Sky Sports F1 dat veel ingenieurs denken dat dat niet het geval is. Kravitz legt tussen de twee vrije trainingen door nog eens uit wat de nieuwe voorvleugel precies doet.

Ferrari rijdt in Portugal alvast met 2021-vloer en diffuser

Tijdens de eerste vrije training van de Grand Prix van Portugal test Ferrari alvast een vernieuwde vloer en diffuser die is aangepast aan de 2021-reglementen. De onderdelen moeten korter zijn dan in het huidige seizoen en zullen uiteindelijk er voor zorgen dat de downforce verminderd wordt. Foto's zijn hier te vinden.

Red Bull komt met holle voorvleugel naar de Eifel

Red Bull Racing vangt de Grand Prix van de Eifel aan met een veranderde voorvleugel. Oplettende fotografen hebben gleufjes in de endplates ontdekt. Volgens Motorsport-Total zorgt de holle vorm van de vleugel ervoor dat voorbanden wat minder belast worden. Dit door de luchtstromen langs de banden te geleiden.

McLaren neemt verschillende voorvleugels mee

Het zat al langer in de pijplijn, maar McLaren is duidelijk aan het experimenteren met de voorvleugel. Naar verluid heeft de Britse renstal twee volledige sets aan voorvleugels meegenomen naar de Nürburgring. Daarnaast zou het team ook een nieuwe vloer hebben. De nieuwe neus lijkt veel op die van Mercedes, en is een evolutie van de eerdere vleugel voor het team.

Meer updates voor Ferrari: ook bargeboards aangepakt

Waar eerder al bekend was dat er updates naar de Nürburgring gebracht zouden worden door Ferrari, lijkt het volledige plaatje steeds duidelijker te worden. Naast de aangepaste vloer, sidepods en 'turning vanes', heeft de Italiaanse renstal ook nog de bargeboards aangepakt. Het team pakt dus op aerodynamisch vlak flink uit, om zo veel mogelijk downforce te genereren op de auto.

Beelden van Ferrari's aangepaste vloer en sidepods

Vanaf de Nürburgring zijn duidelijke verschillen te zien aan de vloer en de sidepods van Ferrari haar SF1000. Mattia Binotto bevestigde eerder al dat er updates meegenomen worden naar de Grand Prix van Eifel. Op Foto's van Albert Fabrega de verschillen op de bolide.

Ferrari komt met 'mysterieuze' achtervering, voordeel voor Vettel

De SF1000 komt met verschillende updates aan in Duitsland, zoals al eerder bekend was. Motorsport Italia meldt dat hier ook een flinke upgrade aan de achterkant van de bolide zit. Met een ietwat 'mysterieuze' achtervering moeten de problemen voor Sebastian Vettel flink verminderd worden: de Duitser heeft vooral last van het wegglijden van de achterkant.

Beide coureurs waren overigens enthousiast over de upgrade, die uitbundig getest is in de simulator van Maranello. Tijdens een race waar grip enorm van belang is, zoals in een regenrace die verwacht is bij de Eifel Grand Prix, kan de upgrade een groot voordeel zijn voor de Scuderia.

Norris met nieuw voorvleugel in VT1 Sochi

McLaren-coureur Lando Nottis test in de eerste vrije training van de Grand Prix van Rusland de nieuwe voorvleugel die het Engelse team heeft geïntroduceerd. Teambaas Andreas Seidl vertelt bij Sky Sports F1 dat het belangrijk is om te blijven verbeteren, omdat de concurrentie ook met upgrades komt.

Racing Point gaat 2020-bolide Mercedes deels overnemen

Hoewel een groot deel van de RP20 van Racing Point gebaseerd is op de 2019-bolide van Mercedes, gaan ze nu ook delen overnemen van de auto van 2020. De achterkant van de 'roze Mercedes' krijgt een upgrade en zal er praktisch hetzelfde uit gaan zien als die van de W11.

De aanpassing aan de RP20 is legaal en kost ook geen token van 2021, omdat de FIA eerder dit jaar bepaald heeft klantenteams kosteloos mogen upgraden naar geregistreerde onderdelen van het team wat de onderdelen aanbiedt.

Racing Point met beide sidepods in Sochi aangekomen

Racing Point heeft twee versies meegenomen van de sidepods. De nieuwe maakte zijn debuut al in Mugello op de auto van Lance Stroll. Het lijkt er op dat ook Sergio Perez met het nieuwe onderdeel gaat rijden. De Mexicaan moest het tijdens de Grand Prix van Toscane nog doen met het oude onderdeel. Racing Point testte het alleen op de auto van Stroll.

Diffuser en remmen worden ook aangepakt in 2021

Het management van de Formule 1 wil graag tien procent minder downforce in 2021: naast hardere Pirelli-banden komen er in de wagens een aantal veranderingen. De diffuser wordt aangepast zodat het bij de vloer lastiger is om neerwaartse druk te genereren, dit moet al zorgen voor flink wat procent vermindering.

Hiernaast worden ook de remmen aangepast: bij de achterrem van alle bolides worden verschillende stukken ingekort. De kleine 'vinnen' die op de remmen zitten, moeten vanaf 2021 40 millimeter korter zijn. De onderdelen die aangepakt worden, zijn van grote invloed op de downforce. Visualisaties van Giorgio Piola zijn hier te vinden.

Anderson verklaart nieuwe neus voor McLaren

Bij McLaren werd tijdens de trainingssessies op vrijdag een nieuwe neus gespot. De neus werd iets ronder afgewerkt, met een soort vleugels aan de zijkant. In eerste instantie zien deze vleugels er inefficiënt uit: bij de neus moet namelijk zo veel mogelijk downforce naar de onderkant van de bolide stromen, zodat de downforce bij de vloer van de wagen zo sterk mogelijk is.

Gary Anderson, Formule 1-ingenieur laat ons echter weten waarom de vleugels van ontzettend groot belang zijn. De techneut verklaart dat de kleine vleugels er voor zorgen dat een deel van de luchtstroom wordt afgebroken en rechtstreeks naar de voorbanden schiet. 'Hierdoor koelen ze de voorbanden. Toch moeten de vleugels zo klein mogelijk gehouden worden zodat de rest van de lucht onder de auto doorstroomt.'

McLaren experimenteert met compleet nieuwe neus

Op de bolide van Carlos Sainz wordt een compleet nieuwe neus gezet voor de trainingen op Mugello. De nieuwe neus is gloednieuw en komt rechtstreeks uit de windtunnel: het onderdeel is namelijk gedurende het 2020-seizoen ontwikkeld.

Mercedes zit niet stil: nieuwe T-wing op Mugello

De flinke voorsprong die de Duitse renstal heeft moet natuurlijk vastgehouden worden, dus de aerodynamische updates blijven maar komen. Nu is de T-wing aan de beurt: De nieuwe vleugel lijkt een stuk steviger en dikker dan zijn voorganger.

AlphaTauri neemt onderdelen van RB15 over

Bij Tech Tuesday wordt de bolide van AlphaTauri vergeleken met de RB15-wagen van moederteam Red Bull Racing. De Italiaanse renstal rijdt met een aantal onderdelen van deze 2019-bolide: aan de achterkant en bij de neus is dit vooral te zien. Toch ontwikkelt AlphaTauri zelf ook veel aerodynamische onderdelen.

Teams moeten namelijk de complete buitenkant van de wagen zelf ontwerpen. De versnellingsbak, krachtbron en andere interne onderdelen zijn grotendeels gelijk, terwijl de voorvleugel flink verschilt. Het is bij de AT01 een stuk lastiger om de luchtgeleiding te controleren, waardoor bij de vleugels op de auto er een andere filosofie wordt gehanteerd.

Al met al zijn het vooral interne onderdelen die overeenkomen. Uiteindelijk lijken de bolides veel op elkaar: het chassis wordt immers om de interne onderdelen heen gebouwd. AlphaTauri en Red Bull hanteren dus niet de kopieerstrategie zoals Racing Point dat doet, maar gelijkenissen in de auto's zijn zeker te zien. Foto's en tekeningen van de vergelijkingen vind je hier.

F1 Techniek | Haas stunt met verschillende remkoeling links- en rechtsvoor

Haas gaat naar verluidt de Grand Prix van Italië in met een opmerkelijke setup: op één van de bolides is namelijk te zien dat de remkoeling links- en rechtsvoor van elkaar verschillen. Monza kent bijna alleen maar bochten naar rechts: met de verschillende koelingen wil het Amerikaanse team de temperatuur beter onder controle houden.

In de Formule 1 is een dergelijke setup opmerkelijk: dit wordt bijna nooit gebruikt. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Haas inspiratie opgehaald uit de NASCAR, waar de Amerikaanse tak van het Formule 1-team ook actief in is. Beelden zijn hier te zien.

Nieuwe achtervleugels voor Haas, Williams en AlphaTauri

Haas, Williams en AlphaTauri kiezen allemaal voor een andere achtervleugel. In de onderstaande foto, waarop Albert Fraga de drie vleugels naast elkaar zet, is te zien dat de drie teams allemaal een andere benadering hebben op het circuit van Monza. Zo kiest Williams voor iets meer downforce en lijken Haas en AlphaTauri voor zo min mogelijk downforce te gaan.

Ferrari komt in Monza met 'getrimde' lage achtervleugel

Zoals verwacht nemen de teams een pakket met lage downforce mee naar Monza. Niet zo gek: het circuit staat bekend als de Temple of Speed, waar hoge snelheden dus zo weinig mogelijk neerwaartse druk van belang is. Ferrari trapt af en laat een nieuwe 'getrimde' achtervleugel zien, die extra laag staat.

Meer ontwikkelingen voor Mercedes: nieuwe vloer

Ook al rijden ze stijf vooraan, de mannen van Mercedes zitten niet stil. Op Spa-Francorchamps hebben Lewis Hamilton en Valtteri Bottas een nieuwe vloer gekregen. aan de zijkant van de W11 is te zien dat er nieuwe vinnen aan de vloer zit, vlak bij de achterband. Met deze vinnen kan de lucht beter om of naar de band geleid worden, zodat de banden beter op temperatuur zijn te houden: dit was de achilleshiel van de Duitsers.

Hiernaast hebben beide bolides net iets boven de neus nieuwe 'hoorns' gekregen. De flappen, die naast het coureursgetal op het midden van de neus zitten, moeten er voor zorgen dat de warmte beter geregeld wordt in de auto. Foto's zijn hier te vinden.

Mercedes komt met simpelere sidepods

Voor de Grand Prix in het Belgische Spa komt Mercedes met een paar aanpassingen aan de zijkant van de W11. Op een foto van Albert Fabrega is duidelijk te zien dat de sidepods aangepast zijn met een ietwat simpeler ontwerp. Zo zitten er minder 'vleugels' die de wind geleiden: van vijf naar vier.

Vettel krijgt andere voorvleugel dan Leclerc

Charles Leclerc en Sebastian Vettel rijden op de vrijdag met verschillende voorvleugels. Vettel rijdt met een vleugel die meer verticaal staat: meer downforce dus. Dit is handig voor in de regen, waar je zo veel mogelijk grip wil hebben. Leclerc rijdt ondertussen met een veel plattere voorvleugel, wat juist weer handig is in de kwalificatie. Tijdens de kwalificatie is het namelijk droog, en met de lange stukken vol gas is zo min mogelijk downforce een stuk voordeliger voor de coureurs.

De afweging moet dus gemaakt worden tussen kwalificatie en race: de bolides mogen na de kwalificatie namelijk niet meer aangepast worden, dus de vleugel waarmee gekwalificeerd is zal ook in de, naar alle waarschijnlijkheid kletsnatte, race gebruikt moeten worden. Foto's van de verschillende vleugels vind je hier.

Verschillende achtervleugels voor Verstappen en Albon

De RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon hebben verschillende achtervleugels gekregen, zo is te zien op een foto van Albert Fabrega. De achtervleugel van Albon is rechter, terwijl bij de Nederlander een kromming is te zien aan de onderkant van de vleugel.

Eerste foto's bolides in België: RB16 met erg weinig downforce

De teams rijden op Spa-Francorchamps met een heel stuk minder downforce dan op Barcelona-Catalunya. Op het Belgische circuit met veel lange rechte stukken is dit ook niet zo gek: snelheid is van belang op het iconische circuit.

Teams rijden in Barcelona met ontzettend veel downforce

Terwijl de teams hun bolides klaarstomen voor de Spaanse Grand Prix op Circuit de Barcelona-Catalunya, fotografeert journalist Albert Fabrega de achtervleugels: hierop is duidelijk te zien dat de wagens met erg veel downforce rijden.

Nieuwe vleugels op onderkant Ferrari geeft voordeel bij Pirellibanden

Ferrari heeft de Pirellibanden een stuk beter benut tijdens de tweede Grand Prix op het Britse Silverstone. Door een aantal verticale vleugels aan te brengen onderop de voorvleugel van de bolide, konden de banden beter benut worden in de race.

Foto's van de nieuwe voorvleugel zijn te zien via deze link.

Red Bull introduceert nieuwe achtervleugel en koeling

Een nieuwe achtervleugel en een veranderde koelinlaat moeten de RB16 van Max Verstappen en Alexander Albon dichter bij het dominerende Mercedes brengen. Waar de koelinlaat eerder aan de zijkant van de coureur zaten naast de halo, zit de vernieuwde ingang aan de achterkant van de halo, vlakbij het hoofd van de coureur. De achtervleugel kenmerkt zich door een soort lepelvorm te hebben, te zien op deze foto's.

Ook Racing Point kiest voor andere achtervleugel-configuratie

In navolging van een aantal andere teams heeft ook Racing Point aanpassingen gedaan aan de achtervleugel. Net zoals Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes rijdt de Britse renstal op Silverstone met een wat plattere achtervleugel. Daardoor moet de rechtelijnsnelheid omhoog gaan.

Red Bull past inkepingen in achtervleugel aan

Het team van Red Bull lijkt het extra beetje snelheid op het rechte stuk te willen forceren met een simpeler achtervleugel. Minder downforce moet uiteindelijk ertoe leiden dat het snelheidsverschil met Mercedes iets minder wordt. Met deze achtervleugel probeert Red Bull precies dat uit te voeren.

Ferrari met extreem platte achtervleugel

De drie verschillende achtervleugels van de SF1000 zijn door Albert Fabrega naast elkaar gelegd. Ferrari rijdt op Silverstone met weinig downforce: dit is duidelijk te zien aan de vleugel die veel platter staat dan in Hongarije en Oostenrijk.

Mercedes verschijnt met opvallend platte achtervleugel

Op Silverstone stomen de teams zich klaar voor de vierde Grand Prix van het seizoen. Mercedes verschijnt hier met een opvallend platte achtervleugel, zo merkt Albert Fabrega op. De analist vergelijkt de vleugel met de afstelling voor Spa en Monza. (Foto: McLaren F1 Media)

Denk jij dat Max Verstappen de snelste is tijdens de Grand Prix van Groot Brittannië? Zet dan in en krijg 9,00 keer je inzet terug!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws