Ferrari vermoedt gebrek aan effect van gewijzigde windtunnelreglementen Formule 1
Formule 1

Ferrari vermoedt gebrek aan effect van gewijzigde windtunnelreglementen

Ferrari vermoedt gebrek aan effect van gewijzigde windtunnelreglementen

Mattia Binotto heeft niet het idee dat Ferrari enorm opgeschoten is met de extra windtunneluren die ze in 2022 mochten maken. Vergeleken met Mercedes en Red Bull Racing maakte de Italiaanse renstal meer uren, maar het verschil met de uren van de directe concurrenten is volgens hem te klein om een blijvende indruk achter te laten. Diverse andere teambazen stellen dat het nivellerende systeem een mooi initiatief is, maar geen van de teams lijkt overtuigd dat het het gewenste effect teweeg zal brengen.

Met een bagatelliserende houding laat Ferrari-teambaas Binotto zich uit over de wijzigingen ten overstaan van onder meer F1Maximaal.nl: ‘Die paar sessies over een heel jaar, ik weet niet of die verschil gaan maken. Misschien dat het je een paar tienden per ronde oplevert als je er nuttig gebruik van maakt en efficiënt met die tijd omgaat’, suggereert de Italiaan. Daarmee spreekt hij de woorden van Toto Wolff tegen. De Mercedes-teambaas suggereerde in de testweken immers dat Ferrari ‘enkele maanden voorloopt op de andere topteams’.

De sliding scale die geïntroduceerd werd in 2021, en in 2022 werd aangescherpt, limiteert de teams in het gebruik van de windtunnel. Hoe hoger je in het voorgaande seizoen geëindigd bent, hoe minder uren je als team tot je beschikking hebt in het jaar daarop. Per gewonnen eindklassering lever je zo’n twee uur per week in. Dat is volgens Binotto dus niet voldoende om in 2022 al te spreken van een inhaalslag voor Ferrari ten opzichte van haar concurrenten van 2021. ‘We weten hoe sterk Mercedes en Red Bull vorig jaar waren. Dit jaar is het hetzelfde verhaal’, verwacht hij.

‘Het is wel goed dat er reglementen zijn die het veld rechttrekken’, zo geeft hij toe dat er aan het verhaal ook een positieve kant zit. ‘Hoe we ervan profiteren, dat zien we gedurende de komende maanden pas. De eerste Grand Prix zal ook totaal anders zijn dan hoe het er hier aan toe gaat. De hitte en de lay-out van het circuit, zelfs die factoren zullen de rangorde van de teams opschudden, vermoed ik. Wij zijn in ieder geval niet de gedoodverfde favoriet. Ik zie ons echt nog als de outsider’, benadrukt de van oorsprong technische leider.

Alfa Romeo en Aston Martin niet overtuigd

Tijdens de persconferentie wordt Binotto vergezeld door diverse andere heren die zich eveneens uitlaten over het nieuwe windtunnelsysteem. Alfa Romeo-topman Frederic Vasseur is het met de ingreep eens, en laat in het midden waar het volgens hem toe zal leiden: ‘Het doel is om het gat te dichten tussen de teams.’ Zonder sliding scale zou dat doel volgens de Fransman echter ook al deels gerealiseerd worden. Het budgetplafond beperkt de uitgaven – en dus de hoeveelheid testtijd – van de topteams namelijk al.

Tom McCullough, de performance director van Aston Martin, verwelkomt elke wijziging die zal leiden tot een competitief voordeel voor de minder sterke teams, en een nadeel voor de topteams. ‘Als je zo’n enorme wijziging hebt, denk ik dat het een geval is van hoe meer, hoe beter’, stelt hij. Overigens wil McCullough niet zeggen dat die beperking aan windtunneluren ook daadwerkelijk resulteert in minder ontwikkeling door de topteams. ‘Het hele proces draait om efficiëntie, al helemaal nu we te maken hebben met een budgetplafond. Efficiëntie is het steekwoord. Dat in acht nemend, geldt dat hoe meer tijd je hebt, hoe beter dat is voor het team.’

Het verschil tussen de grootste teams en de achterhoedeteams kan wel oplopen tot dertig procent. Daarmee heeft de Formule 1 een poging gedaan om de renstallen dichter naar elkaar toe te trekken. Er wordt door de huidige topteams (lees: Mercedes, Red Bull en Ferrari) echter van dusdanig geavanceerde software en windtunnels gebruik gemaakt dat de efficiëntie bij dergelijke teams vele malen hoger ligt dan bij de kleinere tegenpolen. Om werkelijk van een eerlijk ontwikkelingsspeelveld te spreken, moet ook hier dus nog verandering in komen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws