FIA wijst nu al F1-innovaties af voor 2022-seizoen Formule 1
Formule 1

FIA wijst nu al F1-innovaties af voor 2022-seizoen

FIA wijst nu al F1-innovaties af voor 2022-seizoen

Tegen alle verwachtingen in zal het in 2022 meevallen met hoeveel trager de Formule 1-bolides zijn dan de huidige generatie. Auto, Motor und Sport weet dit te melden naar aanleiding van verkregen informatie omtrent simulaties van de nieuwe auto's. De F1-teams zullen tijdens de winterstop meer tijd goedmaken en zouden eind 2022 zelfs in de situatie kunnen belanden dat ze op dezelfde rondetijden zitten als nu.

Tijdens de presentatie van de nieuwe reglementen werd spoedig duidelijk dat de F1-teams in zouden leveren op snelheid. De eerste schattingen lagen zelfs op vijf seconden per ronde. Nadat de allereerste modellen ontwikkeld waren door de teams werd de verwachting al bijgesteld richting drie seconden. De meest recente vermoedens, van de FIA zelf, suggereren dat het snelheidsverschil min of meer een seconde zal zijn.

Pat Symonds, technisch expert voor de FIA, heeft de nieuwe generatie bolides nagebootst door middel van windtunneltests en CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics, red.). Dit zijn dezelfde methoden die de teams gebruiken om hun auto's te ontwikkelen. De vrees dat de rondetijden omhoog zouden schieten kwam vooral voort uit het feit dat snelle rondetijden niet de prioriteit van de FIA genoten. Je voorligger kunnen volgen wel.

Het was dus nooit de bedoeling om de auto's bewust af te remmen, maar dat was nou eenmaal een gevolg van het aerodynamische concept wat de FIA wil hanteren vanaf 2022. Symonds stelt dat de invloed niet zo groot is als in eerste instantie verwacht: 'We kunnen ons voorstellen dat de snelheid van de nieuwe auto's aan het begin van het seizoen slechts een halve seconde lager ligt dan de huidige rondetijden. Tegen het einde van het seizoen kunnen de teams alweer op het oude niveau zitten.'

FIA dicht mazen in de wet

In het verleden zijn reglementswijzigingen vaak listig geïnterpreteerd door Formule 1-teams, wat tot oneerlijke voordelen leidde. Denk maar eens aan de dubbele diffuser van Brawn GP, die Jenson Button uiteindelijk de wereldtitel opleverde. Om een dergelijk scenario te voorkomen, heeft de FIA inmiddels al meermaals ingegrepen, en het motorsportorgaan zal dat blijven doen. 'De FIA kan dan ook een ontwikkeling verbieden als wij in de veronderstelling zijn dat deze in strijd is met de geest van de reglementswijziging.'

Vier weken voorafgaand aan het seizoen bepaalde ontwikkelingen afwijzen zou namelijk niet meer te corrigeren zijn door de teams. Allereerst betekent het dat teams voor elk slim trucje een soort back-up moeten maken voor het geval de innovatie afgewezen wordt, terwijl het ook nog eens veel geld kost om weer een ander ontwikkelingsgebied in te gaan. In een periode waarin de F1 met een budgetplafond werkt zeker niet ideaal. Daarom wijst de FIA dus nu suggesties al af.

Bookmakers voorspellen winst Hamilton in Austin

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws