Formule 1 in 2021: alle regelwijzigingen waarover jij moet weten Formule 1
Formule 1

Formule 1 in 2021: alle regelwijzigingen waarover jij moet weten

Formule 1 in 2021: alle regelwijzigingen waarover jij moet weten

Het nieuwe Formule 1-seizoen staat voor de deur en dat betekent de hoogste tijd om een blik te werpen op de veranderingen die daarmee gepaard gaan. In dit artikel gaat F1Maximaal langs de belangrijkste regelwijzigingen zodat jij goed geïnformeerd achter de televisie kan plaatsnemen voor de eerste Grand Prix van het jaar.

Van het beperken van de aerodynamische prestaties van een F1-bolide tot de komst van nieuwe Pirelli-banden: de koningsklasse van de autosport zal er ook in 2021 weer wat anders uitzien. We bijten het spits af door de nieuwe auto’s onder de loep te leggen; dat is ook wel nodig, aangezien de verschillen klein zijn, maar wel degelijk de nodige gevolgen moeten hebben voor het racen.

De Formule 1-auto in 2021

In een poging de kijkers meer spanning te bezorgen, heeft de organisatie van de F1 besloten om de aerodynamische prestaties van de auto’s te beperken. De razendsnelle bolides creëerden met name in 2020 zoveel vuile lucht dat het volgen van je voorganger vrijwel onmogelijk bleek. Dit had als gevolg minder inhaalacties, omdat de achtervolgende coureur veel tijd verloor in de bochten.

De Formule 1 hoopt dit in 2021 op te lossen met nieuwe technische regels, die de aerodynamische prestaties aan banden leggen. De meest ingrijpende verandering is te vinden bij de vloer van de auto, welke voortaan aanzienlijk kleiner is. Aan weerszijden worden driehoekige stukken weggesneden om het oppervlak waarmee downforce (neerwaartse druk, red.) wordt opgewekt met tien procent te verkleinen. Dit betekent tevens het einde van het vleugelwerk aan de bodem.

Formule 1 in 2021: alle regelwijzigingen waarover jij moet weten

Het verschil tussen de Formule 1-auto's van 2020 (boven) en 2021 (onder) in beeld gebracht. (Foto: Formula 1)

Naast de vloer worden de 2021-auto’s ook aangepast bij de remmen en de diffuser. De vleugelstukken (ook wel bekend als ‘winglets’, red.) van de brake ducts mogen dit jaar nog maar half zo kort zijn. De diffuser is daarnaast minder complex. Dit alles moet als gevolg hebben dat de lucht waarin de achtervolgende auto komt te rijden minder wordt verstoord, zodat deze dichter in de buurt kan blijven. Niet onbelangrijk is ook dat het minimumgewicht (zonder brandstof, red.) van de auto omhoog gaat van 746 kg naar 752 kg.

Nieuwe banden van Pirelli

Blij ermee is lang niet iedereen, maar na lang ploeteren is besloten dat er voor het eerst sinds 2019 nieuwe bandencompounds zullen worden gebruikt in de Formule 1. Na een aantal controversiële bandenexplosies afgelopen seizoen, waaronder die van Lewis Hamilton op Silverstone of die van Max Verstappen op Imola, rijden de F1-auto’s komend seizoen met robuuster rubber.

Het werd hoog tijd dat de banden in de Formule 1 werden vernieuwd. Dankzij alle ontwikkelingen die de laatste jaren zijn gemaakt op het gebied van aerodynamica genereren de wagens meer neerwaartse druk dan ooit tevoren. De nieuwe compounds die Pirelli voor het 2021-seizoen heeft ontwikkeld, moeten de auto’s helpen om te gaan met deze gigantische druk en energie waarmee zij in de bochten te maken krijgen.

Formule 1 in 2021: alle regelwijzigingen waarover jij moet weten

Pirelli heeft alle bandencompounds die dit jaar gebruikt zullen worden voor het gemak alvast aangekondigd in aanloop naar het nieuwe seizoen. (Foto: Pirelli Motorsport)

Een andere regelwijziging die de banden eveneens treft, is wat meer gericht op de logistieke zijde van de sport. Waar teams voorheen zelf mochten bepalen hoeveel sets banden zij van iedere soort wilden gebruiken per Grand Prix, wordt dat dit jaar gestandaardiseerd. Voor iedere race krijgt iedere coureur dezelfde banden tot zijn beschikking: acht sets zachte, drie sets medium en twee sets harde banden.

Dit wordt allemaal geschrapt

Voor het seizoen van 2021 worden een aantal zaken ook volledig verbannen uit de sport. Neem bijvoorbeeld het inventieve DAS (Dual Axis Steering, red.) systeem dat Mercedes in 2020 introduceerde en waarmee ze vriend en vijand versteld lieten staan. Door een wijziging in het technisch reglement zal een soortgelijk systeem om de banden op temperatuur te krijgen niet terugkeren.

Hetzelfde geldt voor het kopiëren van de ontwerpen en ideeën van andere teams, zoals Racing Point (nu Aston Martin, red.) vorig jaar deed. Hoofdontwerper Andrew Green besloot af te stappen van de eigen filosofie en nam bijna één op één het design over van de Mercedes W10, waarmee de Duitse renstal in 2019 naar de wereldtitel reed. Wel had de keuze een aantal nare gevolgen, waaronder puntenaftrek, een geldboete en uiteindelijk ook deze regelwijziging. Informatie die gebruikt wordt om nieuwe onderdelen te maken, moet bekend zijn voor alle andere teams.

Hoe de Formule 1 eerlijker zal worden voor haar deelnemers

Voor het eerst in de geschiedenis van de sport zullen de uitgaven aan banden worden gelegd. In 2021 is dit budgetplafond 145 miljoen dollar, maar met ieder jaar zal daar nog eens vijf miljoen dollar vanaf worden gesnoept. Op deze manier moeten de grote en kleine teams dichter bij elkaar komen, omdat er financieel gezien minder hevige verschillen zijn. Maar staar je er niet op blind; door uitzonderingen als de salarissen van de drie best verdienende werknemers, marketingkosten en andere zaken kunnen teams alsnog meer uitgeven dan dit bedrag. Het is een begin.

Positie in klassement van een F1-team in vorig seizoen Toegestane hoeveelheid dat een F1-team mag aero-testen (2021) Toegestane hoeveelheid dat een F1-team mag aero-testen (2022-2025)
Eerste 90 procent 70 procent
Tweede 92,5 procent 75 procent
Derde 95 procent 80 procent
Vierde 97,5 procent 85 procent
Vijfde 100 procent 90 procent
Zesde 102,5 procent 95 procent
Zevende 105 procent 100 procent
Achtste 107,5 procent 105 procent
Negende 110 procent 110 procent
Tiende (of hoger) 112,5 procent 115 procent

Een andere manier waarop de Formule 1 de verschillen tussen de teams in de sport probeert te verkleinen, is door een geheel nieuwe schaalverdeling in te voeren met betrekking tot de ontwikkelingen van de aerodynamica. In simpele termen betekent dit dat het laagst geplaatste team veel meer tijd zal mogen doorbrengen met het ontwikkelen van haar nieuwe auto, terwijl de kampioen juist gedupeerd wordt. Hierboven in de tabel zie je hoe het verhaal in elkaar steekt. Het idee is wederom dat de kleinere, lager geplaatste teams een betere kans krijgen om de concurrentie het jaar daarop te verslaan.

Het format van het weekend gaat op de schop

Ook anders in 2021 is de opzet van een Grand Prix-weekend. Waar teams in het verleden vier uur kregen verdeeld over drie vrije trainingen, zal daar dit seizoen nog maar drie uur van over blijven. De sessies van 90 minuten op vrijdag worden ieder ingekort met een half uur, onder meer om de hoeveelheid actie die dag te vergroten. Ook moet het de last op de teams, die wederom een razend druk jaar tegemoet gaan, een beetje verzachten. Dit gaat tevens gepaard met een verlengde avondklok, zodat teamleden een uur extra vrije tijd krijgen van vrijdag op zaterdag.

Dat is mogelijk niet alles, want er zal ook nog besloten worden om dit jaar te experimenteren over een nieuwe kwalificatieformat. In dit geval zal de kwalificatiesessie van zaterdag bij enkele Grand Prix-weekenden verplaatst zal worden naar de vrijdag. De uitslag van deze kwalificatie zal dan de startopstelling voor de sprintrace van zaterdag bepalen, welke op zijn beurt weer de startopstelling van de hoofdrace van zondag bepaalt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws