Gebrek aan strategie bij Ferrari: hoeveel punten hebben ze daardoor verloren? Formule 1
Formule 1

Gebrek aan strategie bij Ferrari: hoeveel punten hebben ze daardoor verloren?

Gebrek aan strategie bij Ferrari: hoeveel punten hebben ze daardoor verloren?

Na een oppermachtige start van het 2022-seizoen leek het even alsof er een dominant Ferrari-jaar aan zat te komen. Nu de Formule 1 over de helft van het seizoen is, blijkt niets minder waar. Door meerdere bedenkelijke strategische zetten sloeg de Scuderia de plank een aantal keren flink mis. Waar Red Bull Racing heer en meester was in het uitdenken van de strategische plannen, was er chaos bij de Italianen. Ferrari-teambaas Mattia Binotto heeft lang volgehouden dat er helemaal niks bij Ferrari hoeft te veranderen. Hoeveel punten heeft Ferrari inmiddels al verloren aan strategische fouten? F1Maximaal.nl zocht het uit.

Met het scoren van de maximale punten in Bahrein begon Ferrari aan een machtig seizoen. Ook in de races die volgden blonken ze uit, al hielpen de technische problemen bij Red Bull Racing ook mee. Later in het seizoen kreeg de Scuderia het lastig en konden ze in moeilijke situaties niet de juiste keuzes maken. Red Bull staat er inmiddels om bekend dat ze zich snel kunnen aanpassen aan een gewijzigde situatie. Bij hen is er rust en kalmte over de boordradio, terwijl er regelmatig onrust is te vernemen bij Ferrari. Door een aantal strategische blunders heeft de Italiaanse renstal aardig wat punten verloren. Dit artikel zet op een rijtje waar de Scuderia die strategische fouten heeft gemaakt en hoe Red Bull het hoofd in die races koel hield.

Imola: te gretig in de Italiaanse regen

Met een uitvalbeurt van Sainz en de spin die Leclerc een P2 kostte vertrok Ferrari zuur vanaf thuiscircuit Imola. Het Britse Sky Sports meldde dat de Monegask zich dit zelf heeft aangedaan: ‘Hij had het moeilijk met het gat naar Pérez en besloot laat te stoppen. Dat leek te zijn voor de snelste raceronde, maar toen Red Bull hetzelfde strategische pad koos, zat hij opeens dicht bij Pérez. Leclerc was te agressief en verloor de controle.’ Vanwege de regen en later een opdrogende baan was het noodzakelijk om op het juiste moment te reageren en de beslissing te maken om van de regenband af te stappen.

Omdat Leclerc na de start afzakte naar P3, moest Ferrari innovatief zijn met hun strategie. Aanvankelijk leek de pitstop, vijftien ronden voor het einde van de race, vanwege de bandendegradatie, maar Binotto vermeldde bij Sky Sports dat ze dit puur deden om de druk erop te houden bij Pérez, wat overduidelijk niet lukte. Gedurende het weekend was Ferrari wel productief. Ze waren niet de snelste rijders, maar ze hebben wel veel data verzameld voor de sprintrace. Ook Sainz liet deze controle op de vrijdag en de zaterdag zien.

Met deze statistieken kan er geschat worden dat Leclerc Pérez had gepakt tijdens de race. De Monegask was sneller in de regen en eindigde voor Pérez bij de sprintrace. Zonder zijn spin had Leclerc de tweede plek kunnen opeisen. Gezien Sainz zijn tempo in de longruns had hij P4 kunnen behouden, maar hij viel uit. In deze situatie kon Ferrari met Leclerc 18 punten scoren. Vanwege zijn P6 zijn dit er maar acht geworden. Ferrari kon hier dus 10 punten meer scoren.

Miami: Ferrari hield de deur dicht voor pitstops tijdens de safety car

De première van de Grand Prix van Miami startte goed voor Ferrari met een front-row lock-out. Voorafgaand aan de race besprak Pirelli-voorman Mario Isola al bij Total-Motorsport.com dat de strategie niet recht toe recht aan zal zijn. Voor het weekend in Florida nam Pirelli de harde, de medium, en de zachte compounds mee. Op alle drie de compounds reden de Ferrari’s vrijwel de snelste tijden, waardoor het er veelbelovend uitzag. Richting de slotfase van de race komt de safety car naar buiten. Ferrari heeft ervoor gekozen om beide coureurs niet te laten wisselen.

Red Bull koos de strategie van een eenstopper om de race uit te rijden. Hierdoor hadden ze genoeg rubber over om dit daadwerkelijk te doen. Op de zachte band was Ferrari, gezien de rest van het weekend, een serieuze dreiging voor Red Bull. Sainz legde uit dat die stop voor hem geen optie was: ‘Dan had ik een positie aan Checo verloren’, zei de Spanjaard bij de persconferentie. ‘Ik wilde die positie behouden. Onze optie was gebruikte zachte banden of nieuwe harde banden. Beide waren niet goed genoeg voor me om tien tot twaalf ronden door te gaan.’

Het risico om beide coureurs over te zetten naar de gebruikte zachte banden of naar nieuwe harde banden, die wel even wat ronden nodig hebben voor de temperatuur, was voor Ferrari dus te groot. Alsnog hebben ze hier strategisch de plank misgeslagen. Ze hebben er eerder voor gekozen om geen nieuwe set zachte compounds te behouden voor de zondag. Mocht dit wel zo zijn geweest, had Ferrari tijdens de safety car een ‘gratis’ stop gekregen, en kon Leclerc alsnog een uitdaging zijn voor Verstappen.

Uit het weekend in Miami nam Ferrari 33 punten mee. In het scenario dat ze wel nieuwe zachte banden over hadden en Leclerc naar binnen hadden gehaald, was het goed mogelijk dat hij zou winnen. In dat scenario kon de Scuderia 41 punten halen. In Miami hebben ze wellicht acht punten laten liggen.

Monaco: opnieuw een thuisdrama voor Leclerc

Voor Leclerc lijkt er een vloek boven het iconische stratencircuit te hangen. Sinds hij in de Formule 1 rijdt is er nog geen enkele Grand Prix in Monaco voor hem op rolletjes verlopen. Aangezien het lastig is om op het smalle circuit in te halen, leek Ferrari gebeiteld te zitten met Leclerc en Sainz op de eerste startrij. De hoosbui op zondag kwam echter onverwacht. De plotselinge situatiewisseling kwam rauw op het dak bij de Italiaanse renstal. De dubbele pitstop ging mis, Leclerc moest toch niet naar binnen. Hierdoor verloor hij veel tijd, en daarbij direct de overwinning.

Ook in Monaco bewees Red Bull er te zijn wanneer ze er moeten zijn. Bij hen slaagde de dubbele pitstop wel, waardoor Pérez de leiding nam. Deze race had voor Ferrari een makkelijke één-twee-finish kunnen betekenen, hadden ze niet gestunteld met de pitstop. Door de onduidelijke communicatie richting Leclerc en de niet goed uitgedachte strategie, kwam Leclerc uiteindelijk vast te zitten achter Verstappen en eindigde P4. Ferrari nam uit dit weekend 30 punten mee, wat er 43 hadden kunnen zijn. Door het pitstop-fiasco liet Ferrari hier 13 punten liggen.

Silverstone: durft Ferrari geen risico te nemen?

Ferrari lag op koers om een één-twee te scoren, maar het was een lastig weekend met de regen en de sprintrace, en toen kwam er ook nog een late safety car. Door de gekozen strategie van de Italiaanse renstal kon Sainz de leiding nemen. Omdat Leclerc over de boordradio liet weten dat hij sneller was, omdat de Spanjaard immers een beschadigde voorvleugel had, besloot de pitmuur de twee rijders om te wisselen. Ze besloten tijdens de safety car om Sainz wel naar binnen te halen, maar Leclerc niet. Hierdoor had de Monegask geen verse banden meer, en kon hij zijn indrukwekkende tempo van eerder niet volhouden.

Bij Motorsportweek.com legde Binotto uit dat het te riskant was om Leclerc ook te laten pitten. Ze waren bang om een plek te verliezen aan Hamilton. Ferrari heeft het moment om de rijders te wisselen te lang uitgesteld. Hadden ze dit eerder in de wedstrijd gedaan, was er een groter gat geweest tussen de twee coureurs en hadden ze beiden kunnen pitten onder de safety car. Hier heeft Ferrari een één-twee finish weggegooid. Hamilton kwam alsnog op het podium, en Leclerc eindigde P4.

In de geschetste situatie dat Sainz eerder Leclerc voorbij liet, waarbij beide coureurs onder de safety car een nieuwe setje banden konden halen, waren ze waarschijnlijk één-twee geëindigd. Ferrari nam uit de race op zondag 37 punten mee, dit hadden er 43 kunnen zijn. Hier hebben ze zes punten laten liggen.

Frankrijk: Ferrari sluit zichzelf op in een tweestopper

Bij aanvang van de race riep Ferrari al wat vraagtekens op. Sainz ging starten op de harde band, hij stond namelijk op een andere strategie dan Leclerc. Dit betekende direct dat hij nog naar een andere compound moest wisselen om te voldoen aan het bandenreglement. Red Bull heeft beide rijders direct op de medium band gezet en nam een éénstop-strategie aan om de race vervolgens uit te rijden op de harde band. Bij Sainz zijn pitstop ging hij over op de mediumband, maar daarmee nam de Scuderia een risico om de Spanjaard 35 ronden op een set te laten rijden.

Na wat onduidelijkheid en frustratie op de boardradio besloot Ferrari zeer laat in de race Sainz nog binnen te halen, terwijl Pérez al moeite had met zijn banden. Met een stint van zo’n tien ronden te gaan moest Sainz tijdens zijn pitstop ook nog de vijfsecondenpenalty van een unsafe release uitzitten. Uit de racepace die Sainz liet zien in die race en hoeveel meer grip hij leek te hebben dan de Red Bull van Pérez, zat een podiumplaats er nog wel in. Zeker als er gekeken wordt naar de longruns die Ferrari neer heeft gezet.

Dit weekend had Red Bull hoogstwaarschijnlijk de beste auto. De racepace van Mercedes zag er beter uit dan menig weekend daarvoor, al blonken ze niet uit. Vooral op de rechte stukken liep Mercedes niet in op de Scuderia en verloren ze meerdere tienden in de laatste sector. Mercedes heeft geprofiteerd van de uitvalbeurt van Leclerc en het gestuntel van de strategie met Sainz. Ferrari nam elf punten mee, het hadden er vijftien kunnen zijn. Hier hebben ze wellicht vier punten laten liggen.

Hongarije: de harde band was de ondergang

Waarschijnlijk de meest befaamde strategische keuze van Ferrari dusver is de bandenkeuze op de Hungaroring. Vroeg in de race kreeg de Monegask de witte compounds erom, terwijl de pace van andere rijders op de harde band al bedenkelijk was. Het weer op de Hungaroring werkte daarnaast niet mee. Met regen vlak voor de race koelde het asfalt af en sterke winden hadden invloed op de aerodynamica. Het duurde erg lang om temperatuur in de harde compound te krijgen.

Sainz, die begon op de mediumband, leed aan een langzame pitstop en verloor daardoor een plek aan zijn teamgenoot. Ferrari liet hem een lange tweede stint rijden om naar de rode band te gaan richting het einde van de race, maar dat mocht niet baten. Russell had een betere pace voor hem, en Hamilton haalde de Ferrari-coureur later in. Bij Red Bull waren beide coureurs op dezelfde strategie. Na een eerste stint op de softband bleven Verstappen en Pérez op de mediumband.

Uit de analyses van de trainingen bleek al dat er een enorm verschil zat tussen de harde band en de softband. Na de data van andere coureurs die op de harde band waren gezet, heeft Red Bull besloten hiervanaf te blijven. Doordat Ferrari dit wel heeft gedaan, kwam Leclerc niet vooruit. Hij was niet tevreden met de harde band en moest een derde stop maken voor de softband. Aangezien dit gebeurde in ronde 54 had het niet veel zin meer.

De snelheid en magistrale overwinning van Verstappen hadden ze waarschijnlijk niet kunnen evenaren, maar het tweede beste team was goed mogelijk geweest. De Hungaroring ligt de F1-75 perfect, met veel bochten en veel downforce leek het erop dat ze hier zeker veel punten uit konden slepen. Wederom heeft Mercedes geprofiteerd van de strategische blunder van Ferrari, en stonden zij daar waar Ferrari had kunnen staan: op P2 en P3. Uit dit weekend nam Ferrari 20 punten mee, dat hadden er 33 kunnen zijn. Hier lieten ze mogelijk dertien punten liggen.

België: de vrije stop op Alonso die achteraf niet vrij bleek te zijn

Met de motor- en versnellingsbakwissel startte Verstappen vanaf de veertiende stek. Ferrari-coureur Leclerc stond vlak achter hem, aangezien hij vanwege dezelfde reden een gridstraf geïncasseerd had. De trainingen waren wat verstoord door regen, maar uit vrijdagochtend en de kwalificatie op zaterdag was te zien dat Red Bull een behoorlijk voordeel had. Uit de analyse van Pirelli bleek dat de rode band de Ferrari’s het beste lag, de mediumband en de harde band waren het beste voor de Red Bull’s.

Dit keer waren Verstappen en Pérez op een andere strategie, en Leclerc en Sainz ook. Hierdoor startten Verstappen en Leclerc op rood. Sainz startte de race ook op rood, maar Pérez op geel. Heel vroeg in de race kwam Leclerc binnen, onder de safety car, om de mediumband te halen. Verstappen reed nog comfortabel op de rode band en nam in ronde 12 de leiding over. Leclerc had meer moeite om door het veld te snijden.

Richting het einde van de race was het duidelijk dat hij geen podiumkans meer had, dus besloten ze hem voor de snelste raceronde te laten gaan. Ze hadden echter geen vrije stop op Alonso, en Leclerc kwam achter hem terecht. Hij haalde de Alpine-coureur wel weer in, maar verloor hiermee tijd en kon de snelste ronde niet meer binnen halen. Vervolgens kreeg hij nog een vijf seconden tijdstraf vanwege te snel rijden in de pitstraat. Een knullige fout wat Leclerc P5 kostte, en dus twee punten.

Zandvoort: het rood dat opging in oranje

Ferrari zag er snel uit gedurende de vrijdag en de zaterdag. Het verschil tussen polesitter Verstappen en Leclerc op P2 was minimaal, zelfs het kleinste gat van het seizoen dusver. Uit de longrun-analyse bleek al wel dat de verschillen onderling heel gering waren. Met Leclerc op P2 en Sainz op P3 had de Scuderia zeker een goede kans om de Nederlander aan te vallen, aangezien Pérez vanwege zijn spin in de kwalificatie niet verder kwam dan de vijfde startpositie.

Toen Sainz binnenkwam voor zijn eerste pitstop ging het al mis. Terwijl uit de dialoog van Binotto in België nog klonk dat ze strategisch gezien geen fouten maken, gaf de Italiaan dit keer toe dat het misging. Ferrari wilde voorkomen dat Hamilton hen in zou halen, maar maakte de beslissing om Sainz naar binnen te halen te laat, hierdoor had de pitcrew te weinig tijd om de banden klaar te zetten. Als resultaat miste er één band, en duurde de pitstop 12,7 seconden lang. Aangezien Red Bull Pérez direct mee de pitstraat in had gestuurd, kon hij hiervan profiteren.

Hij reed zelfs over een wheelgun van Ferrari, die ze in de gauwigheid in de weg hadden laten liggen. Ook de tweede pitstop van Ferrari verliep niet vlekkeloos, en het was wederom bij de Madrileen. Hierbij kreeg Sainz een straf voor een unsafe release. Red Bull stuurde beide coureurs op de goede momenten naar binnen. In plaats van zich vast te houden aan de strategie die vooraf was besproken, ging de Oostenrijkse renstal zich aanpassen aan de situaties van de virtual safety cars en de echte safety car.

Hierdoor stond Verstappen op de rode band bij de herstart, en kon hij snel aanvallen voor de overwinning. Ferrari gaf toe verrast te zijn door de snelheid van Mercedes en Red Bull, en gezien de racedata was het beste voor Leclerc wellicht wel zijn P3 die hij heeft behaald. Als ze het gestuntel van de pitstops van Sainz hadden voorkomen, was hij op die vijfde plek geëindigd. Weer zijn hier 6 punten verloren gegaan.

62 punten die Ferrari dichter bij Red Bull hadden kunnen brengen

Bij elkaar opgeteld heeft de Italiaanse renstal in zijn totaliteit 62 punten verloren door strategisch de mist in te gaan. Hier zijn dus de fouten van de rijders zelf en de uitvalbeurten door betrouwbaarheidsproblemen niet bij opgeteld. Het bijzondere hiervan is, dat het telkens weer lijkt te gebeuren. Ondanks dat ze de ene strategische blunder net hebben gehad, volgt de andere fout in de race erna. Inmiddels hoopt de frustratie zich op. De titelkansen lijken steeds verder weg te zakken en Leclerc heeft min of meer zijn hoop op het kampioenschap al opgegeven. Dat zo’n groot, historisch succesvol team dit soort fouten keer op keer maakt, is voor zowel de rijders als het hardwerkende team ontzettend jammer.

Ferrari keert terug naar het heilige Monza

Het Mekka van de autosport, zo wordt het Italiaanse circuit van Monza regelmatig genoemd. Het is ook het Mekka van Ferrari, waar de tribunes rood kleuren en er vrijwel geen fan te vinden is die niet voor Ferrari juicht. Dit zal een grote druk op de Scuderia leggen, ze willen immers goed presteren voor hun tifosi. De Italiaanse renstal zal aankomen in Italië met een achterstand van 135 punten op Red Bull. De Oostenrijkse renstal zal die voorsprong uit willen breiden. Dit weekend zal onthullen of Ferrari een zege op hun thuiscircuit toch nog waar kan maken.

7 claps
3 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws