Haas vs. Aston Martin: drie lanceringen en nu al twee unieke concepten Formule 1
Formule 1

Haas vs. Aston Martin: drie lanceringen en nu al twee unieke concepten

Haas vs. Aston Martin: drie lanceringen en nu al twee unieke concepten

We hebben er al drie lanceringen op zitten voor het Formule 1-seizoen van 2022. Haas, Red Bull Racing en Aston Martin hebben vooral laten weten met welke kleurstellingen ze in het nieuwe jaar voor de dag komen, maar toch hebben we ook al twee unieke aerodynamische concepten meegekregen. De Haas en de Aston Martin tonen twee manieren aan van hoe de reglementen van 2022 geïnterpreteerd kunnen worden. F1Maximaal bekijkt de verschillen en gelijkenissen, en legt uit wat er gepoogd is door de twee renstallen.

Red Bull laten we maar achterwege, want het Oostenrijkse team heeft bij haar onthulling van de RB18 het showmodel van de Formule 1 gebruikt. Daar weten we dus helaas nog helemaal niets over. Haas deed dit ook, maar in mindere mate. Hoewel de bolide veel leek op het 3D-model van de FIA, gaf het er toch haar eigen twist aan (meer hierover lees je hier). Laten we de VF-22 van Haas eens naast de Aston Martin AMR22 leggen die we gisteren (10 februari) te zien kregen.

Aston Martin met completere auto

Aston Martin heeft haar fans al een completere auto getoond dan Haas. Dit is bij de achtervleugel duidelijk te zien. Bij de 3D-modellen die Haas aan de wereld getoond heeft, ontbreekt bijvoorbeeld een DRS-systeem, dat aan de achterkant van de AMR22 wél te zien is (het kleine, uitstekende, zwarte mechanisme op de foto aan de achterkant, red.). Dit is een verschil dat opvalt, maar voorafgaand aan de testdagen weggewerkt zal worden.

Maar niet alleen daar is van het zijaanzicht wat op te maken. Je ziet dat Haas een hele simpele voorvleugel getoond heeft met een groef aan de zijkant die vrijwel identiek is aan het FIA-model. Bij Aston Martin is die groef al 'gepersonaliseerd', en zie je dat deze gestroomlijnd lijkt te zijn met de rest van het chassis. De lichtgroene/gele streep aan de zijkant van de Aston Martin geeft mooi weer waar die lucht ongeveer naartoe geleid moet worden.

Aston Martin heeft tussen de onderkant van het bargeboard en de bovenkant van de vloer een flinke geul zitten. Deze geul is bedoeld om lucht richting de diffuser te geleiden, wat het onderdeel efficiënter maakt. Bij Haas is dit minder het geval en zou het kunnen dat het relatief dunne bargeboard leidt tot een groter verlies van versnelde lucht aan de achterkant dan bij Aston Martin.

De neus, radiatoren en achtervleugel van de Aston Martin

Vanaf de voorkant zijn de grootste verschillen tussen de AMR22 en de VF-22 nog niet echt op te maken. Aan de voorvleugel verschilt wel het een en ander bij beide bolides, maar, nogmaals, de foto's van de Haas bieden een hele primitieve vormgeving van hoe het er werkelijk uit gaat zien. De Aston Martin wordt richting het midden van de neus wat dikker. Ook zijn er al meer details en rondingen op de voorvleugel van Aston Martin te zien.

Het bargeboard ziet er van de voorkant min of meer hetzelfde uit, maar Aston Martin is voor een ander concept gegaan. Zo hebben ze voor een vierkante inlaat gekozen, die scherper afloopt naar de zijkant en dus heel streng de lucht van de bolide af forceert. Bij Haas is dit proces wat gestroomlijnder, met een cirkelvormige luchtinlaat voor de koeling van de interne onderdelen. Er is bij de Amerikaanse renstal dan ook gepoogd om de lucht zo soepel mogelijk over het chassis te laten glijden.

Tenslotte is ook de achtervleugel anders. Zoals gezegd mist er een DRS-systeem bij de Haas, dus wijzigingen gaan daar sowieso nog plaatsvinden. Voor nu is het vooral significant dat de achtervleugel van Aston Martin aan de binnenkant naar het midden afloopt. De grootten van de twee delen van de vleugels zijn ongeveer gelijk, maar ook is de bovenste vleugel van de Aston Martin bol.

Waar de Haas en Aston Martin het meeste verschillen

De plek waarop de auto's het meeste verschillen is het bargeboard. Vanaf de eerdere foto's schemerde het al door, maar het bovenaanzicht (zoals hieronder gegeven), legt duidelijk bloot wat nou écht het verschil is. Waar Haas voor een gestroomlijnd en dun ontwerp gaat, à la Red Bull Racing 2021, heeft Aston Martin juist voor een breder concept gekozen. De reden is simpel: Aston Martin houdt haar opties graag open.

De bovenaanzichten van de Haas en Aston Martin. (Foto's: Aston Martin Racing en Haas F1 Media)
De bovenaanzichten van de Haas en Aston Martin. (Foto's: Aston Martin Racing en Haas F1 Media)

Zo liet technisch directeur Andrew Green tegenover Auto, Motor und Sport los dat ze bewust veel ruimte gelaten hebben rondom het motorblok om eventuele wijzigingen te kunnen doorvoeren gedurende het seizoen. Vermoedelijk zal het middenveldteam naar de topteams kijken, observeren wat werkt en wat niet, en dat dan ergens in het jaar doorvoeren bij haar eigen ontwerp.

Daarnaast zie je een soort van 'kieuwen' op de AMR22. Bij het eerdergenoemde Duitse medium wordt ons verzekerd dat ook Haas daarmee aan zal treden en dat het waarschijnlijk is dat ook de andere teams het hebben. De reden? Meer koeling voor de interne systemen. Het bredere aerodynamische concept van de Britse renstal zou nadelig kunnen werken voor Aston Martin, maar de meeste downforce wordt in 2022 geproduceerd met de vloer. Als ze daar met wat slims gekomen zijn, hoeven de brede bargeboards dus niet te betekenen dat ze snelheid laten liggen op het asfalt.

Conclusie: meerdere wegen leiden naar Rome

Haas verwacht dat het dunnere, gestroomlijndere chassis het in 2022 gaan winnen van de dikkere, robuustere versies. Het heeft met haar eerder foto's van het 2022-materiaal de suggestie gewekt dat het de luchtstromen die over de bolide heen gaan graag langs het chassis richting de achterkant wil krijgen en daarmee performance wil winnen, zonder al te veel aerodynamische weerstand te creëren.

Bij Aston Martin vertrouwen ze op de potentie van het grondeffect: een methode om neerwaartse druk te winnen door middel van de vloer die sinds de jaren '80 niet meer gebruikt is in de sport. Door hier veel performance uit te halen, zou het huidige bargeboard-concept kunnen werken, al heeft Aston Martin aangegeven waarschijnlijk nog te gaan trimmen. Wel hebben ze met de geul aan de onderkant de voeding van de lucht richting de diffuser, een onderdeel waar tevens veel neerwaartse druk mee gewonnen kan worden, in stand gehouden.

Welke van deze twee oplossingen de betere zal zijn, dat weten we nog niet. Allebei de methoden lijken voordelen en nadelen met zich mee te brengen. De Aston Martin is gericht op de vloer en de diffuser, terwijl het bij Haas gaat om het minimaliseren van weerstand, mits ze vasthouden aan het aerodynamische concept dat ze momenteel aan de wereld getoond hebben. Het belooft op technisch gebied nu al een interessant jaar te worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws