Horner: 'Abu Dhabi was geweldig voor Red Bull, maar voor het publiek wat eentonig' Formule 1
Formule 1

Horner: 'Abu Dhabi was geweldig voor Red Bull, maar voor het publiek wat eentonig'

Horner: 'Abu Dhabi was geweldig voor Red Bull, maar voor het publiek wat eentonig'

De Formule 1 is nog steeds aan het overwegen om sprintraces in te voeren in het 2021-seizoen. Er zitten voor- en nadelen aan vast, evenals enkele technische details, die nu uitgedacht worden door de teams en hun topmanagement. Günther Steiner en Christian Horner lichten allebei hun perspectief toe op het 'nieuwe' idee, terwijl Bernie Ecclestone meent te weten hoe de sprintraces in 2021 tot een succes gemaakt kunnen worden.

Allereerst laat de Haas-teambaas zijn licht schijnen op de zaak. Voor de teams in de achterhoede zal het introduceren van de sprintrace weinig verschil maken, ze maken dan immers tweemaal per weekend heel weinig kans op punten. Steiner ziet het dus alleen maar als een opportuniteit voor de topteams om er nóg eerder in het seizoen met de titel vandoor te gaan: 'Zo wordt de wereldkampioen al in de zomer bepaald, als de teams er 's weekends met nog meer punten vandoor gaan.'

Aan de andere kant staan de topteams. Voor de top drie bieden de sprintraces een extra mogelijkheid om punten te verzamelen. Bij Red Bull Racing zouden ze zelfs een omgekeerde grid wel aandurven, benadrukte Helmut Marko in gesprek met Auto, Motor und Sport: 'Wij hebben in Max Verstappen de beste inhaalman van het veld', zo luidde zijn verklaring. Door een veto van Mercedes kwam een omgekeerde grid er echter niet doorheen. Alleen sprintraces bleven nog over als alternatief wanneer men het weekend nieuw leven in wil blazen.

Horner wil experimenteren

Horner neemt het woord over en suggereert dat zijn Oostenrijkse renstal overal voor open staat: 'Het zou voor ons gemakkelijk zijn om alles af te wijzen, maar als je nooit iets probeert, weet je ook niet of het werkt. We moeten niet bang zijn om te experimenteren, we kunnen het altijd nog laten schieten als het niet bevalt.' Red Bull staat dus flexibel tegenover het houden van sprintraces, evenals races met een omgekeerde grid.

Het primaire tegenargument voor het houden van sprintraces is dat het kunstmatig de startopstelling aan zou passen. Renault-topman Marcin Budkowski en Mercedes-teambaas Toto Wolff waren het niet eens met een kunstmatige maatregel, wat 'het DNA van de sport aan zou tasten'. Horner kan zich vinden in de woorden van zijn Poolse en Oostenrijkse collega's: 'Het DNA van de Formule 1 is belangrijk.'

'Wimbledon wordt bijvoorbeeld ook nog steeds op gras gespeeld en de tennissers dragen, zoals vroeger ook het geval was, nog steeds witte kleding. Maar we moeten ook blijven ontwikkelen als sport', zo countert hij het argument van de rivalen. 'Sommige races zijn saai. Abu Dhabi was geweldig voor Red Bull, maar voor het publiek waarschijnlijk wat eentonig.' Daar moet dan ook aan gewerkt worden, stelt de Brit.

'Formule 1 blijft ook voor een deel entertainment. Sportfans hebben voldoende om uit te kiezen. Op de een of andere manier moet je de kijkers dus vasthouden, en dat kan je het beste doen met open races, waarbij de coureurs het verschil maken', concludeert hij. Lukt dit met behulp van sprintraces, of zelfs een omgekeerde grid, dan is Horner bereid dat risico te nemen als topteam zijnde.

Ecclestone's visie op sprintraces

Ecclestone, die zelf jaren aan het roer van de Formule 1 gestaan heeft, weet dat het idee van sprintraces niet nieuw is: 'In mijn tijd werd dit al besproken. De sleutel is om het goed te doen', stelt de Brit tegenover het Duitse autosportmedium. De enige reden om de sprintrace op zaterdag aantrekkelijker te maken is volgens hem door te verzekeren dat deze significant gaat verschillen van de wedstrijd op zondag. 'Waarom zou de race op zondag verlopen als de startopstelling gelijk is aan het eindresultaat op zaterdag?'

'Je moet punten toekennen voor de sprintrace en dan de grid voor de hoofdrace omdraaien. Krijgt de winnaar van de sprintrace vijftien punten, verliest hij op zondag net zo veel startplaatsen', suggereert de Britse multimiljardair. 'Zo maak je beide races spannend. De winnaar op zaterdag kan moet zich dan namelijk de vraag stellen: moet ik de sprintrace winnen en daarbij startposities inleveren? Het wordt dan ineens een stuk tactischer. Bovendien kan je mensen op de voorste startrij krijgen die daar doorgaans nooit zouden staan. Entertainment, dus. Daar heeft iedereen baat bij.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws