Flavio Briatore en Christian Horner zaten voor het eerst sinds heel wat jaren weer eens naast elkaar in de persconferentie, en dat leverde een aantal leuke momenten op. De Italiaan kreeg veel vragen, maar op een aantal wilde hij geen antwoord geven. Toen Horner een lastige vraag kreeg over de rijdersopstelling, besloot hij een voorbeeld te nemen aan Briatore.
Briatore keerde vorig jaar terug naar de paddock als adviseur van Alpine, maar is inmiddels al gepromoveerd naar teambaas. Oliver Oakes, die voorheen teambaas was van Alpine, stapte vorige maand op. Bij persconferenties aanwezig zijn is, helaas voor Briatore, part of the job. Voor Horner en Mario Isola, die er ook bij zaten, was het een makkelijke vrijdagmiddag. Bijna alle vragen gingen naar de Italiaan.
Hij heeft zijn ambities voor Alpine in 2027 niet onder stoelen of banken gestoken. In de persconferentie wordt hij gevraagd of hij denkt dat Pierre Gasly dan kampioenschapsmateriaal is. 'Ik weet het niet', antwoordt Briatore. 'Kijk naar McLaren, twee, drie jaar geleden. Ze stonden onderaan. We zien dat Renault ook twee jaar onderaan stond en kampioen werd. In '94, '95 en '96 deden we mee', vervolgt hij.
'In deze business verandert geluk heel snel. Een paar jaar geleden domineerde Red Bull volledig. Nu domineert McLaren volledig. Iedereen werkt hard in deze sport. We zijn met tien teams, iedereen wil de beste zijn. Ik hoop dat het geen onzin is, zo hard als we werken. Als ik in 2027 zou geloven dat we niet competitief zijn, dan blijf ik liever op het strand Coca-Cola drinken dan hier in deze hitte in Barcelona staan te zweten!' zegt Briatore.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner en Briatore trappen lol
Tom Clarkson, die de persconferenties host, is zich ervan bewust dat Briatore eigenlijk geen antwoord heeft gegeven over Gasly. Hij vraagt hem er nogmaals naar. 'Weet je, het is een kip-en-ei verhaal. Als je geen competitieve auto hebt, is het heel moeilijk om te begrijpen waar je staat met een coureur. Eerst heeft de coureur de balans van de auto nodig. Hij moet zich sterk voelen in de auto. Het is lastig om te zeggen op welk niveau Gasly zich momenteel bevindt als we hem geen competitieve auto geven.'
Volgens Briatore is het een prioriteit om Gasly eerst een goede auto te leveren in 2027, en daarna te kijken of het mogelijk is om kampioen te worden. 'Ik denk dat dat voor iedereen geldt. Het belangrijkste is de auto én de coureur. In de Formule 1, als de auto niet competitief is... Ik weet het niet. Misschien heeft Christian daar een beter idee over', geeft Briatore het stokje door. 'Ik heb geen idee waar je het over hebt!' lacht Horner. 'Maar ik wil zeggen dat het verfrissend is dat Flavio terug is.'
Briatore lijkt content te zijn met dat compliment. 'Hij heeft even pauze gehad, maar het is leuk. Deze persconferenties waren zo saai voordat jij terugkwam!' vervolgt Horner. 'Er is niets veranderd in twintig jaar, hoor. Misschien een beetje meer mensen met wit haar', grapt Briatore terug. 'Of geen haar', zegt Horner dan. 'Jij en ik ook. Isola... Nee, Isola ziet er nog steeds goed uit', betrekt Briatore zijn landgenoot er ook bij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Horner antwoordt op zijn 'Flavio's'
De volgende vraag is uiteraard ook voor Briatore en gaat over het contracteren van Mick Schumacher. De jonge Duitser is een tijdje in dienst geweest voor Mercedes, maar heeft het team verlaten voor Alpine in het World Endurance Championship. 'Nou, ik weet niet waarom we het nu over Schumacher hebben. We zijn hier in 2025. Ik begrijp het niet. Wat wil je weten?' vraagt Briatore. 'Of je Schumacher gaat contracteren', zegt Horner met een lach.
'Iedereen zegt dat, maar ik denk niet dat dat nu hier de juiste vraag is. Volgende vraag!' zegt Briatore. 'Alleen om het duidelijk te maken: ga je Mick tekenen?' vraagt Clarkson. 'Daar wil ik niet over hebben', besluit de Alpine-teambaas. Om door te gaan over contracten en coureurs wordt Horner gevraagd naar de stoel naast Max Verstappen en of Isack Hadjar een optie is later in het jaar. 'Ik denk dat ik het voorbeeld van Flavio ga volgen en zeg: ik wil daar geen antwoord op geven', zegt Horner.
Hoewel Red Bull Racing eerder dit jaar stellig was en na twee races al besloot om Liam Lawson te vervangen, willen ze het rustiger aan doen met Yuki Tsunoda. 'Het is nog vroeg voor Yuki. Hij is nog aan het wennen. Hij stond in Q3, heeft punten gescoord, zelfs vanuit de pitstraat. Hij heeft ook een paar incidenten gehad, dus er is nog een lange weg te gaan. We zullen beslissen. We hebben genoeg tijd', antwoordt Horner, waarmee hij het onderwerp 'Hadjar' kundig vermijdt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties