De Grand Prix van Nederland had afgelopen weekend bijna alles; safetycars, lichte regen, zware regen, een strategisch steekspel en een rode vlag. De uitkomst was echter hetzelfde als tien van de twaalf Grands Prix die de race op Zandvoort voorgingen. Max Verstappen pakte zijn negende zege op rij en ondanks de wisselende omstandigheden leek die overwinning nooit echt in gevaar te komen. Andere coureurs kwamen ook bovendrijven op het kletsnatte circuit van Zandvoort terwijl enkele ander rijders verdronken.
'Als Verstappen een tandje sneller moet, gaat hij direct in de tiende versnelling'
De Grand Prix van Nederland had alle nodige ingrediënten om Verstappen van een zege in zijn thuisrace te houden, maar ook de onvoorspelbaarheid van alle factoren was niet voldoende om de coureur van Red Bull Racing van zijn à propos te brengen. De Nederlander kende een prima start en verloor alleen door een verkeerde strategische keuze kort de leiding van de race. Daarna kon Verstappen soeverein naar de overwinning rijden, ondanks dat een rode vlag nog roet in het eten had kunnen gooien. Fernando Alonso deed nog een kleine poging om Verstappen het leven zuur te maken, maar de Red Bull-coureur kon de honderdduizend fans op de tribune doorweekt en tevreden naar huis sturen.
'Zelfs een hardcore Lewis Hamilton-fan moet toegeven dat Verstappen momenteel de allerbeste coureur op de grid is en dan ook nog eens met lichtjaren voorsprong', zegt hoofdredacteur Mike van Weert. 'Christian Horner zegt wel dat Verstappen geen robot is, maar daar geloof ik steeds minder van. Alles is zo perfect afgesteld, hij maakt geen fouten en je kan voor ieder raceweekend zijn naam alvast op de eerste plek invullen. Natuurlijk rijdt hij in de snelste auto, dat maakt alles net wat makkelijker, maar het is zo ontzettend knap wat hij neerzet. Zelfs als hij banden moet sparen, is hij sneller en als hij een tandje sneller moet, gaat hij direct in de tiende versnelling. Daarnaast raakt hij nooit in paniek, ook niet als de hemel openbreekt. Dan krijg je gewoon een onverslaanbare machine.'
'Alonso een van de absolute smaakmakers'
Na enkele mindere races stond Alonso in Nederland weer eens op het podium. De coureur van Aston Martin moest vanaf de vijfde plek vertrekken, maar na een prima openingsronde lag de Spanjaard direct al op podiumkoers. Toen het na de openingsfase weer was opgedroogd, werd het duidelijk dat de Aston Martin-auto niet dezelfde snelheid had als de RB19. De man uit Oviedo kon echter weer een sprongetje van geluk doen toen het weer begon te regenen. Op het natte circuit leek Alonso zichzelf nog een kans te geven op de overwinning, maar Verstappen bleek onaantastbaar te zijn. De prestatie van de tweevoudig wereldkampioen wist wel heel erg veel indruk te maken.
'Ik blijf het zeggen: Alonso is van de huidige grid een van de absolute smaakmakers', zegt voormalig hoofdredacteur Christian Moerman. 'Je moet een zekere overmatige hoeveelheid inzicht en agressie bezitten om op het circuit uit te halen wat hij doet. Zijn eerste ronde was fenomenaal. We hebben eerder in Zandvoort al gezien dat hij fan is van die eerste kombocht en ook nu gebruikte hij de binnenbocht fantastisch. Je zag vervolgens de hele race in alle omstandigheden dat hij zijn ervaring gebruikte om snelheid te genereren waar collega's dat nalieten. Heel even leek het of hij het Verstappen bij de herstart echt lastig ging maken, maar daar miste hij nét de pace voor. Dat record van negen zeges op rij is voor Verstappen mooi, maar ik had er geen enkel probleem mee gehad wanneer de eerste plek in Zandvoort naar Alonso was gegaan. Deze mate van flair en talent, als veertigplusser nota bene, kunnen enkel beloond worden met een uitstekend cijfers. Alleen het feit dat hij niet gewonnen heeft, houdt hem van een perfecte 10 af als je het mij vraagt.'
Achter Alonso leek het eerst Sergio Pérez te worden die op het podium zou eindigen, maar de Mexicaan schoot zichzelf in de voet. De Red Bull-coureur reed te snel in de pitstraat, waarbij hij ook al de muur raakte, en kreeg een tijdstraf van vijf seconden. Hier kon Pierre Gasly van profiteren. De Fransman wist eerder al te profiteren van een goede strategische keuze van het team, maar hij moest ook een tijdstraf van vijf seconden te boven komen. In de eindfase van de race, toen de baan dus weer nat was, bleef hij binnen vijf seconden van Pérez, waardoor de Alpine-coureur zijn eerste podium pakte voor de renstal.
'Ik vind het mooi dat Gasly bij Alpine de kans krijgt om de kwaliteit te etaleren die hij bezit, maar die er bij Red Bull jaren geleden nooit uitkwam. Dit is een jongen die wellicht nooit wereldkampioen zal worden, maar wel gewoon heel erg goed kan sturen. Wanneer het wegdek nat is, zie je hem bovendien kundig gebruikmaken van de grip die er ligt, ook als concurrenten dat niet lijken te kunnen. De Alpine is nou eenmaal niet goed genoeg om elke week mee te doen voor het podium, maar dat weerhoudt Gasly er niet van om te doen wat we hem vaker hebben zien doen: optimaal profiteren van de mogelijkheid wanneer deze zich voordoet (met zijn Monza-overwinning voor AlphaTauri als schoolvoorbeeld hiervan). Hij wist de gehele Grand Prix de top van het veld bij te houden, racete overtuigend en leek zich comfortable te voelen in misschien wel de lastigste wedstrijd van 2023 tot nu toe. Topklasse.'
Lawson imponeert tijdens de debuut
Afgelopen weekend zag de Formule 1 een debutant. Liam Lawson moest de geblesseerde Daniel Ricciardo vervangen, nadat de AlphaTauri-coureur een breukje in zijn hand opliep. Het werd een succesvol debuut voor Lawson. 'Het moet voor Lawson een enerverend weekend zijn geweest', zegt redacteur Noa de Ruijter. 'Ik denk niet dat de Nieuw-Zeelander op vrijdag nog had durven dromen dat hij diezelfde zondag zijn F1-debuut zou maken. Om met zo’n korte voorbereidingstijd dan toch een redelijk goede race rijden, zeker omdat het in de nog altijd niet al te beste AlphaTauri-bolide was, is zeker een geweldige prestatie van Lawson. Met zijn P13 eindigde hij ook nog eens voor zijn teamgenoot Yuki Tsunoda. Lawson wist daarbij tijdens zijn F1-debuut ook een Ferrari in te halen, ook al was het maar voor heel even en doordat Charles Leclerc schade aan zijn vloer had. Alsnog geen slecht debuut voor de rookie, en ik ben benieuwd wat Lawson in Monza kan laten zien, als hij de kans krijgt.'
Naast een debutant wist ook een andere coureur flink indruk te maken. Alexander Albon kent het gehele jaar al een uitstekend seizoen bij Williams. Met een achtste plek in Zandvoort pakte hij opnieuw punten en dat leverde hem ook flink wat complimenten op. 'De goede prestaties van Albon in de Williams moeten eigenlijk niet meer als een verrassing komen, maar het is toch elke keer weer leuk om de Britse Thai relatief hoog in de punten te zien rijden. Albon was tijdens de race op een gegeven moment zo goed bezig, dat een vierde of vijfde plaats een reële optie leek. Helaas zorgde de regen ervoor dat de coureur genoegen moest nemen met P8, maar dat kwam zeker niet door de prestaties van de coureur zelf. Twee mooie inhaalacties, op Kevin Magnussen en George Russell, waren de hoogtepunten van de race van Albon. Hij liet in beide gevallen zien steeds volwassener in zijn rijden te worden, want hij wachtte steeds geduldig af totdat hij de perfecte inhaalactie kon plaatsen.'
Lees ook
Update | Marko ziet herstel Ricciardo somberder in: 'Ziet er slecht uit'
NB | 'Verstappen was drie seconden sneller per ronde in de regen, dat is een beschamende statistiek'
'Stroll voegt niets toe aan de sport'
Op Zandvoort was er één coureur die volledig door het ijs zakte. Lance Stroll eindigde weliswaar net buiten de punten, maar hij kon niet tippen aan de prestatie van zijn teamgenoot en leek gedurende de race alleen maar achteruit te gaan. 'Stroll kan wel leuk verklaren dat hij niet goed genoeg is in tennissen en dat zijn hart in de Formule 1 ligt, maar daar is niets van terug te zien', zegt Van Weert. 'Het is bedroevend om te bedenken dat talenten veel minder de kans krijgen door coureurs als Stroll. Het maakt me niet uit of hij dezelfde passie heeft voor autosport als Alonso, Stroll voegt werkelijk niets toe aan de sport. Zijn vader heeft een visie, maar niet het lef om zijn eigen zoon op straat te zetten. Dat kan Aston Martin in een mogelijke titelstrijd echt parten gaan spelen.'
Cijfers GP Nederland
Coureur | Cijfer |
1. Max Verstappen | 9,8 |
2. Fernando Alonso | 9,4 |
3. Pierre Gasly | 8,9 |
4. Alexander Albon | 8,4 |
5. Lewis Hamilton | 7,7 |
6. Liam Lawson | 7,6 |
7. Carlos Sainz | 7,4 |
7. Lando Norris | 7,4 |
9. Oscar Piastri | 6,9 |
10. Yuki Tsunoda | 6,3 |
11. Sergio Pérez | 6,1 |
12. Nico Hülkenberg | 6,0 |
13. Charles Leclerc | 5,8 |
14. Esteban Ocon | 5,7 |
15. Logan Sargeant | 5,3 |
16. Zhou Guanyu | 5,1 |
17. George Russell | 5,0 |
17. Valtteri Bottas | 5,0 |
19. Kevin Magnussen | 4,9 |
20. Lance Stroll | 2,9 |
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties