Hughes ziet verschil Red Bull en Mercedes: 'Die baantemperaturen zorgden voor onbalans bij Red Bull' Formule 1
Formule 1

Hughes ziet verschil Red Bull en Mercedes: 'Die baantemperaturen zorgden voor onbalans bij Red Bull'

Hughes ziet verschil Red Bull en Mercedes: 'Die baantemperaturen zorgden voor onbalans bij Red Bull'

Formule 1-journalist Mark Hughes ziet het verschil tussen de twee topteams na de Sprint op het circuit van Interlagos. Red Bull Racing verraste iedereen door Max Verstappen op de mediums te laten starten, waarmee hij uiteindelijk veel last had van bandenslijtage. Mercedes blonk uit. De Zilverpijlen hadden veel grip en snelheid op die zachte band, terwijl de Oostenrijkse renstal het moeilijk had op de gele en de rode compound. Hughes legt bij The Race uit waar de verschillen zaten.

Het team van Verstappen en Sergio Pérez ging absoluut als favoriet voor de Sprint en de Grand Prix het weekend in. De zaterdag was voor Red Bull echter wat teleurstellend. De RB18 kampte met veel meer bandendegradatie dan het team had verwacht. De softs hadden daar ook geen verandering in gebracht, meldde de Nederlander zelf bij de internationale media na afloop van de Sprint. Pérez stond immers op de rode band en had net zoveel last van bandenslijtage als Verstappen, die voorin George Russell, Carlos Sainz en Lewis Hamilton om de oren kreeg.

Voor velen was het een verrassing dat Mercedes opeens zo snel was. Mercedes-hoofdingenieur Andrew Shovlin vermoedde dat Red Bull simpelweg die extra set softs wilde overhouden voor de race van zondag, maar toch lijkt her erop dat die raceoverwinning niet zo zeker is voor de Oostenrijkse renstal. Ook de Ferrari-coureurs zagen dat ze veel meer last hadden van bandendegradatie dan de Mercedessen, waardoor hun strijd met het Duitse team ook nog niet bepaald is, terwijl Ferrari in eerste instantie de overhand leek te hebben op Interlagos.

Hughes geeft aan dat 'dalende baantemperaturen de beperking naar de vooras verschoof'

Wat er tijdens de Grand Prix van Mexico gebeurde, was dat de temperatuur tussen de derde vrije training en de kwalificatie later die dag opeens omhoog schoot. De trainingssessies verliepen in Mexico-stad wat rommelig, maar het hetere asfalt en daarmee warmere banden werkte daar in het voordeel van Red Bull. Op het Autodromo Hermanos Rodriquez had de RB18 niet de optimale temperaturen in de voorbanden in de training, maar doordat het warmer werd, kregen ze die temperatuur er wel in bij de kwalificatie.

Op Interlagos gebeurde het omgekeerde. De temperatuur schoot omlaag tussen de tweede vrije training en de sprintrace. 'Het lijkt erop dat de dalende baantemperaturen - die de beperking van de bolide naar de vooras verlegde - de Red Bull naar die positie bracht waarin ze nog meer moeite hadden. Die baantemperaturen zorgden voor onbalans bij Red Bull. Daardoor kregen ze weer meer degradatie in de voorbanden tijdens de Sprint', schrijft Hughes.

Mercedes leek altijd al beter met de bandendegradatie om te gaan

Hughes beschrijft dat Mercedes gedurende het seizoen al veel beter om kon gaan met de bandenslijtage, en dat de W13 eigenlijk helemaal niet zoveel banden zou vreten als de kijker wellicht zou denken. Sinds de succesvolle update van de Grand Prix van de Verenigde Staten waren Russell en Hamilton veel competitiever dan voorheen, al moesten ze in Mexico alsnog toegeven aan het Red Bull-duo. Eerder was Mercedes te veel op de achtergrond om echt duidelijk te kunnen zien dat hun bandendegradatie beter was dan die van Red Bull en Ferrari.

'Doordat Red Bull nu last had van onbalans van de auto vanwege de baantemperaturen, werd het zichtbaar dat Mercedes die bandenslijtage goed op een rijtje heeft. Tijdens de tweede vrije training was de baan namelijk 50 graden Celsius, maar de Sprint werd gehouden op een baan met asfalttemperaturen van 27 graden Celsius', schrijft Hughes. In Mexico kon Mercedes profiteren van de ijlere lucht, daardoor hadden ze minder last van de luchtweerstand.

Brazilië ligt weliswaar niet zo hoog als Mexico, maar zeker nog 800 meter boven zeeniveau. Een klein voordeel van minder luchtweerstand zullen ze op Interlagos dus ook hebben. Dat in combinatie met de betere bandendegradatie, bandentemperatuur en grip op de zachte band dan Red Bull tijdens de Sprint, leverde Russell zijn overwinning op.

Rechtelijnsnelheid van Red Bull moet goed genoeg zijn, toch?

Red Bull ging als favoriet het raceweekend in vanwege de uitstekende rechtelijnsnelheid van de RB18. Daarnaast heeft de bolide over het algemeen de meest aero-efficiënte afstelling waarbij ze geen topsnelheid hoeven in te leveren. Mercedes heeft die rechtelijnsnelheid niet, maar zo als het er nu uitziet wel de capaciteit om de banden lang goed te houden. Al hangt dat dus af van het weer, zoals Hamilton aangaf bij Sky Sports. Red Bull zal dus hopen dat het warm genoeg is om die voorbanden te activeren. Of de Oostenrijkse renstal genoeg heeft aan hun rechtelijnsnelheid en daarmee Mercedes aan kan vallen, is te zien bij de Grand Prix van Brazilië die om 19:00u Nederlandse tijd verreden zal worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws