Longrun analyse | Verstappen geeft Leclerc en Sainz het nakijken op de mediumband

| door Christian Moerman

Max Verstappen oogde tijdens de tweede vrije training een stuk zwakker dan de Ferrari-coureurs, maar lijkt te kunnen rekenen op een sterke pace op zondag. De Nederlander klokte de laagste gemiddelde rondetijd op de mediumband, en daarmee lijkt Red Bull Racing dus vooral gekozen te hebben voor racepace, maar om dus wel wat in te leveren in de kwalificatie. Auto, Motor und Sport bood data waar dit uit op te maken is.

Doorgaans wordt er in een longrun analyse gebruik gemaakt van data over diverse bandensets, maar na de vrijdag in Frankrijk is het eigenlijk enkel nuttig om naar de gemiddelde rondetijden op de mediumbanden te kijken. Op de softs zijn er namelijk maar twee representatieve longruns verreden, door Daniel Ricciardo en Mick Schumacher. De Australiër reed vier ronden minder dan de jonge Schumacher, die acht ronden voltooide. McLaren was over die periode meer dan twee seconden sneller.

Kijken we naar de rondetijden op de harde bandencompound dan zien we dat enkel Lance Stroll, Nicholas Latifi en Ricciardo deze langdurig gebruikt hebben. Stroll klokte een gemiddelde van 1:39.594 over tien ronden, en zit daarmee negen tienden onder de tijd van Latifi. Ricciardo's gemiddelde op het wit omrande rubber ligt op 1:40.438, waarmee hij de traagste is van het trio, en ook nog eens de minste ronden reed (7). Op naar de data die er wél toe doet, die van de mediumband.

Verstappen met kop en schouders boven concurrenten uit

Coureur Gemiddelde rondetijd Ronden
Max Verstappen 1:37.725 7
Carlos Sainz 1:38.199 6
Sergio Pérez 1:38.315 6
Charles Leclerc 1:38.383 11
George Russell 1:38.544 6
Carlos Sainz 1:38.755 8
Lewis Hamilton 1:38.893 6
Sebastian Vettel 1:39.385 10
Lando Norris 1:39.606 7
Fernando Alonso 1:39.619 12

Als we kijken naar de data van de longruns op de mediumband wordt meteen duidelijk dat één coureur een ijzersterke pace heeft op dit bandentype. Verstappen klokte over zeven ronden een gemiddelde van 1:37.725 en is daarmee bijna een halve seconde sneller dan concurrent Sainz, die zijn eerste longrun op de mediums (halverwege de tabel vind je nog een stint van de Spanjaard, red.) een gemiddelde rondetijd van 1:38.119 klokte, en zelfs een ronde minder reed dan Verstappen.

De Red Bull lijkt met veel brandstof aan boord een stuk fijner te besturen dan wanneer er een enkele ronde mee gereden moet worden. Ook Sergio Pérez, die in VT2 tiende werd, wist namelijk een competitieve pace te rijden. De 1:38.315 ligt weliswaar zo'n zes tienden van de snelheid van zijn teamgenoot, maar het gat naar de Ferrari's is in ieder geval enkele tienden, en niet een volle seconde, zoals zijn VT2-tijden deden vermoeden.

Also read

Kan Leclerc Verstappen uitdagen?

De enige coureur die we op de mediumband nog in de gaten moeten houden is Charles Leclerc. De Monegask mist bijna zeven tienden qua pace naar Verstappen, maar verreed wel vier ronden meer dan zijn titelconcurrent. Daarnaast wordt bij het eerdergenoemde Duitse medium gemeld dat Leclerc verkeer tegenkwam tijdens enkele ronden van zijn longrun. Het gemiddelde zal dus iets lager liggen dan deze data doen vermoeden.

Ferrari weet in de eerste sector ontzettend veel tijd te winnen ten opzichte van Red Bull. In bocht 8 is het gat al drie-en-een-halve tienden. Zodra men de krachtsintensieve tweede sector ingaat, maakt Red Bull veel tijd goed, terwijl Mercedes afhaakt en de rechtelijnsnelheid niet heeft om te compenseren voor het gebrek aan downforce in de bochten. In de derde sector komen er weer bochten, en legt Red Bull het wederom af tegenover Ferrari, met een verlies van twee tienden in bocht 11, Le Beausset, de lange doordraaier in sector 3.

Mercedes overtuigend 'best of the rest'

Mercedes lijkt op zondag de pace niet te hebben om voor de overwinning te vechten, maar zal vermoedelijk ook niet naar McLaren of Alpine hoeven kijken. De 1:38.544 van George Russell en de 1:38.893 van Lewis Hamilton zijn niet snel genoeg om aansluiting te vinden bij de top van het veld, maar liggen wel ver genoeg bij de directe concurrenten vandaan (zo'n acht tienden) om zich geen zorgen te hoeven maken om aanvallen van achteren.

Mercedes is beslist niet traag, maar echt snel zijn ze ook niet. De ingenieurs zien een podiumplaats niet gebeuren. In de bochten leggen ze het volledig af tegen Ferrari, terwijl Red Bull ze op de rechte stukken voorbij schiet. In het Duitse kamp wordt de achterstand op de top van het veld op zo'n zeven tienden geschat. Vier tienden verliezen ze in één bocht, Le Beausset.

Zoals gezegd levert Mercedes in sector 1 al in ten opzichte van Ferrari. Net zoals Red Bull lijkt het gat daar iets meer dan drie tienden. Op de rechte stukken loopt Red Bull in op de Italianen, maar Mercedes lukt dit niet. Het snelheidsverschil is er minimaal, dus het gat blijft ongeveer even groot, waarna ze in sector drie nog eens enkele tienden verliezen. Over een hele race-afstand zal het gat kleiner zijn dan in de vrije trainingen, maar zonder hulp lijkt Mercedes de wedstrijd niet te kunnen winnen.

McLaren vs. Alpine vs. AlphaTauri

Op het middenveld gaat het er om spannen. Zeer weinig scheidt Lando Norris en Fernando Alonso, al is de stint van laatstgenoemde bijna twee keer zo lang, en zal de Alpine in theorie dus iets sneller zijn op racepace dan de McLaren. Maar ook Pierre Gasly, die nét buiten de tien beste mediumtijden valt, zit erbij. Een 1:39.706 plaatst hem op exact een tiende van Norris. Alexander Albon is de laatste coureur op het middenveld die kan verrassen. Met een 1:39.733 over elf ronden zijn punten niet onmogelijk.

Also read

Zet in bij Bet365 en ontvang een welkomstbonus van 100 euro.

Registreer en speel mee bij Jack's en ontvang een mooie free bet tot wel €50 euro!

Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24

Meer tips ontvangen? Volg ons ook op Facebook, Twitter of Instagram.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen