helmut-marko-max-verstappen-red-bull-racing-cota-zondag-2025 Formule 1
Formule 1

Marko genoot van duo Lambiase-Verstappen: 'Niet iedereen geloofde erin, maar het werkte'

helmut-marko-max-verstappen-red-bull-racing-cota-zondag-2025

Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko was de enige binnen Red Bull die durfde te wedden op een podium voor Max Verstappen. De Oostenrijker gaf het na de kwalificatie al aan, terwijl Verstappen zeker leek te weten dat mensen voor hem moesten uitvallen om dat te behalen. Uiteindelijk vergde het 'slechts' een megastint en een afwijkende strategie. Marko baalt over één ding.

De 82-jarige zag het zoals gebruikelijk optimistisch in nadat Verstappen baalde van de kwalificatie. De Nederlander had het hele weekend al geen goed gevoel in de auto. In de paddock twijfelde men of het een goed idee was om zoveel rookies rijtijd te geven in Mexico. Red Bull gaf Arvid Lindblad een sessie, terwijl de auto was uitgerust met nieuwe onderdelen en de teams een compromis in de afstellingen moesten vinden vanwege de ijle lucht.

Omdat het circuit op 2200 meter hoogte ligt, worden de downforce en drag zo'n 25 procent verminderd. Meer openingen in de carrosseriepanelen brengen weer uitdagingen met zich mee op het gebied van de aerodynamische efficiëntie, waardoor Red Bull tot en met de derde vrije training nog aan het afstellen was. In de vorige weekenden hoefde dat niet. Verstappen had geen vertrouwen in de long run en zag na de kwalificatie niet zitten dat hij nog vooraan mee zou doen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-george-russell-mercedes-mexico-zondag-2025
Verstappen was de enige die op mediums startte.

Zijn race-ingenieur Gianpiero Lambiase zag vooral na de pitstop dat er genoeg kansen lagen en was Verstappen alleen maar aan het motiveren. 'Ze zijn soms als een oud echtpaar, maar GP verricht geweldig werk', wordt Marko geciteerd door De Telegraaf. 'Hij opteerde ook voor een eenstopper en een lange stint op de zachtste band. Niet iedereen geloofde daarin, maar het werkte. Ook omdat Max ongelooflijk constant reed', looft de adviseur het onafscheidelijke duo.

Megastint van Verstappen

Verstappen, die inmiddels 'Metronoom Max' genoemd wordt, reed weer ongelooflijk consistente rondes om dichter bij Charles Leclerc te kruipen en een poging te doen om P2 te veroveren. De Monegask reed een halve minuut achter Lando Norris, die op dat moment aan de horizon was verdwenen. Vanaf ronde 39 tot en met 69 reed Verstappen in de 1:22-ers.

De tekst gaat verder onder het X-bericht.

Met elke ronde werd de afstand tussen Leclerc en Verstappen kleiner. Met name in de laatste ronden werd het spannend, want Verstappen begon DRS te krijgen en kon een aanval plannen. Twee ronden voordat de vlag viel stopte Carlos Sainz langs de baan, en kreeg de FIA een melding van vuur. Ze besloten het zekere voor het onzekere te nemen en de marshals in te zetten om de auto veilig te stellen. Daardoor werd ook de virtuele safetycar in gezet.

Marko baalt

'We zagen welke tijden Verstappen op de mediums wist te rijden in vergelijking met de concurrenten. Zodra hij naar zachte banden wisselde, was het ons duidelijk wat eraan zat te komen', vertelt Marko verder bij aanwezige pers. 'Zonder die onnodige virtuele safetycar hadden we een spannend slot gekregen', baalt hij. Ook Verstappen had het liever uit willen vechten met Leclerc, maar was er realistisch over. 'Ik heb ook wel eens geluk gehad met een safetycar. Soms win je, soms verlies je', zei hij.

Verstappen moest daardoor genoegen nemen met P3, wat al meer was dan hij had verwacht. De Nederlander staat nu 36 punten achter Lando Norris, de nieuwe leider in het WK. De viervoudig wereldkampioen herhaalde dat ze alles perfect moeten doen om nog kans te maken op de titel. Zo'n weekend als in Mexico was niet perfect. 'Lando liep in dat opzicht tien punten uit op mij', zegt Verstappen. 'We zien wel wat er gebeurt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws