Motorcoureur Bendsneyder: 'Laatste sector is kritiek punt van circuit in Qatar' Formule 1
Formule 1

Motorcoureur Bendsneyder: 'Laatste sector is kritiek punt van circuit in Qatar'

Motorcoureur Bendsneyder: 'Laatste sector is kritiek punt van circuit in Qatar'

Voor veel Formule 1-coureurs wordt het komend weekend de eerste kennismaking met het Losail International Circuit in Qatar, dat gedurende dit seizoen te elfder ure werd toegevoegd aan de Formule 1-kalender om het verlies van de Australische Grand Prix op te vangen. Titelrivalen Lewis Hamilton en Max Verstappen hebben er bijvoorbeeld nog nooit een race gereden.

In het verleden heeft een handjevol Nederlanders deelgenomen aan wedstrijden op het Losail International Circuit. Denk aan Giedo van der Garde en Yelmer Buurman, die in de lang vergeten GP2 Asia-serie tegen onder meer Sergio Pérez raceten. Waar de baan in Qatar is gebruikt voor evenementen in de WTCC, staat het voornamelijk bekend als een motorcircuit. Sinds de opening in 2004 strijkt de MotoGP – met haar complete voorprogramma – ieder jaar neer in het ministaatje.

Moto2-coureur Bo Bendsneyder (22) is zodoende één van de weinige Nederlanders die veel ervaring heeft met Losail. Kort voor het eerste Qatarese Grand Prix-weekend in de Formule 1 van start gaat, had F1Maximaal de kans om met Bendsneyder over het circuit te praten.

Lichten zijn speciaal aspect van Losail International Circuit

De eerste associatie die Bendsneyder met het Losail International Circuit legt zijn de kunstlampen rond het circuit. Het asfaltlint in Qatar was één van de eerste permanente circuits ter wereld met een complete lichtvoorziening rond de baan. 'Dat is het meest opvallend', spreekt de Rotterdammer, 'er wordt ’s avonds gereden. De lichten maken het heel speciaal.'

Op het oog lijkt het circuit van Qatar een broertje van het Formule 1-circuit dat in het naburige Bahrein is gelegen. Wie de track maps van Sakhir en Losail over elkaar legt, ziet de nodige overeenkomsten. Het verschil zit ‘m voornamelijk in de laatste sector, waar in Qatar hogere snelheden worden bereikt. 'Dat is mijn favoriete gedeelte van de baan', zegt Bendsneyder. 'Dat stuk is snel, en dat ligt mij persoonlijk het beste. Ik denk dat ze daar veel kunnen verliezen, maar ook veel winnen.'

Risico's voor MotoGP nu Formule 1 opduikt in Qatar?

Maar is Bendsneyder wel zo blij met het feit dat de Formule 1 ook op dit circuit, dat bekendstaat om haar motorrace-evenementen, neerstrijkt? Meerdere collega-rijders van Bendsneyder hebben in het recente verleden immers geklaagd over de baanveranderingen die optreden, nadat de zware Formule 1-wagens er met hoge snelheid overeen jagen. Enkele circuits kregen volgens de vorig weekend gepensioneerde Valentino Rossi 'vaargeulen' krijgen, doordat de F1-wagens het wegdek als het ware rullen.

'Zoals we laatst zagen op het Circuit of The Americas hadden wij, motorrijders, veel last van het veranderde wegdek. Het was zelfs bijna onmogelijk om er met een tweewieler te rijden. Ook de Formule 1 had last van het hobbelige circuit', merkt Bendsneyder op, 'maar volgens mij iets minder dan wij. Aan de ene kant is het wel heel gaaf dat de Formule 1 racet op de circuits die wij ook gebruiken, maar aan de andere kant merken wij zoals het voorbeeld van COTA dat het hobbeliger wordt. Als ze om de zoveel jaar het asfalt vervangen, is er weinig aan de hand', besluit de Nederlandse motorcoureur zijn analyse.

Het raceweekend in Qatar begint vrijdagmiddag met de eerste vrije training, welke wordt gestart om 13.30 uur lokale tijd – in Nederland is het twee uur eerder dan in Qatar. Geracet wordt er op zondagmiddag om 17.00 uur lokale tijd, het is dan dus 15.00 uur in Nederland. Voor de tweede vrije training, de kwalificatie en de race worden de kunstlichten ingeschakeld.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws