Nabeschouwing McLaren 2022 | Norris draagt team na nieuw teleurstellend jaar Ricciardo Formule 1
Formule 1

Nabeschouwing McLaren 2022 | Norris draagt team na nieuw teleurstellend jaar Ricciardo

Nabeschouwing McLaren 2022 | Norris draagt team na nieuw teleurstellend jaar Ricciardo

Het Formule 1-seizoen zit erop, wat betekent dat het tijd is om terug te blikken op de prestaties van de verschillende teams en haar coureurs. De ene renstal presteerde voortvarend met haar materiaal, terwijl andere teams juist een zeer matig jaar kenden dit seizoen. In deze nabeschouwing kijken we samen met redacteur Mitchel Zandee terug op het jaar van McLaren. Het team uit Woking had aan het begin van het seizoen natuurlijk graag gehoopt om weer tegen Ferrari te vechten, maar het liep even heel anders.

McLaren ging afgelopen seizoen door met het rijdersduo Lando Norris en Daniel Ricciardo, ondanks het feit dat de man uit Perth in 2021 niet een al te best seizoen kende. Toch behaalde Ricciardo een overwinning op Monza, wat de eerste overwinning voor McLaren was sinds 2012. Norris was daarentegen bezig aan een ijzersterk seizoen en hij stond meermaals op het podium. Dat jaar werd McLaren uiteindelijk vierde achter Ferrari en dat gevecht wilde de Britse renstal graag een vervolg geven. De titel best of the rest wilde McLaren op zijn minst behouden voordat team echt kon gaan denken aan een titelstrijd.

De strijd met Ferrari om de derde plek in het constructeurskampioenschap werd in 2022 vervangen door een gevecht met Alpine om de vierde plek. Opnieuw kwam de Britse renstal niet als winnaar uit de strijd, want het team moest deze positie laten aan het Franse team. McLaren kwam met 159 punten eindelijk veertien punten te kort om de vierde plek te bemachtigen. Norris had met 122 punten het grootste aandeel in het puntentotaal van de Britse renstal. De enkelvoudig polesitter eindigde zelfs op de zevende plek in het coureurskampioenschap, terwijl Ricciardo op de elfde plek te vinden was. De tegenvallende prestaties betekenden uiteindelijk ook het einde van Ricciardo bij McLaren.

Opstartproblemen weerhouden McLaren van best of the rest-titel

McLaren is natuurlijk één van de giganten van de Formule 1 en aan die status wil het team gauw weer voldoen. Aan het begin van 2022 leek de Britse renstal echter weer terug te keren naar de mindere prestaties die het team behaalde tijdens de tweede stint van Fernando Alonso bij McLaren. Tijdens de testdagen in Bahrein werden de remmen van de bolides te heet en dat zat de performance van de auto in de weg. In het eerste Grand Prix-weekend gleed het team dan ook flink uit. Ricciardo had nog het beste resultaat door als veertiende over de streep te komen. Norris werd die race vijftiende. Een week later zou de jonge Brit wel punten scoren voor het team met een zevende plek. De problemen bij McLaren hielden echter wel aan, want Ricciardo haalde de finish niet door een technisch probleem.

Uiteindelijk bleek de Grand Prix van Bahrein één van de vijf races te zijn waarin beide coureurs geen punten wisten te scoren. Voor een team dat meedoet in het middenveld is het natuurlijk niet ideaal, maar ook zeker niet heel slecht. McLaren leek aan het begin van het seizoen immers te moeten gaan strijden met teams als Aston Martin en Williams. In Bahrein leek het er dus vooral op dat de Britse renstallen iets hopeloos fout hadden gedaan. McLaren wist zichzelf, vooral onder aan aanvoering van Norris, uit het slop te trekken. De top drie kon het team niet aanvallen, maar de titel best of the rest lag nog altijd voor het grijpen.

Dat had het team gedeeltelijk te danken aan de aanhoudende betrouwbaarheidsproblemen bij het team van Alpine. De Renault-motor bleek meermaals geen hele race vol te kunnen houden, terwijl de krachtbron van Mercedes achterin de bolide van McLaren slechts driemaal de geest gaf gedurende het seizoen. Toch waren de coureurs van Alpine constant genoeg om de vierde plek voor de Franse renstal over de streep te trekken. Het team van McLaren kreeg het maar niet voor elkaar om Ricciardo een bolide te geven waarmee hij consistent punten kon scoren en de Australiër kreeg het niet voor elkaar om de auto onder de knie te krijgen. Waar Norris vaak nog als best of the rest finishte tijdens de races moest McLaren die titel bij de constructeurs nu dus laten aan Alpine.

Dat is voor McLaren een teleurstelling vergeleken met de voorgaande seizoenen. De prestaties van het team verdienen echter geen onvoldoende. ‘Ik geef McLaren een klein zesje, want erg bijzonder waren de prestaties dit seizoen niet, hoewel het team zich aardig terug wist te vechten na een dramatisch begin in Bahrein. Ten opzichte van vorig seizoen is het team erop achteruit gegaan en dus zijn zij niet goed, of in ieder geval minder dan hun concurrenten omgegaan met de nieuwe reglementen. Bovendien heeft het team het samen met Daniel Ricciardo niet voor elkaar gekregen om hem te laten presteren in de papaya-bolide, en dat mag niet alleen de Australiër maar ook het team worden aangerekend, aangezien hij bij andere teams beter tot zijn recht kwam. Desondanks werd McLaren vijfde bij de constructeurs en was de auto erg betrouwbaar, dus al met al een krappe voldoende.’

Norris weet opstartproblemen McLaren achter zich te laten

Norris werd uiteindelijk zevende in het coureurskampioenschap en deed daarmee wat hij moest doen. De McLaren-coureur kon niet vechten met de rijders van Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes, maar hij was duidelijk wel sterker dan de coureurs van Alpine. ‘Voor Norris is er eigenlijk niets anders dan lof, en daarom krijgt de Brit een 8,5. Met een niet presterende teamgenoot naast zich liet de jonge Brit zien dat er wel degelijk iets te halen was met de McLaren en bovendien wist hij regelmatig punten te scoren. Als best of the rest in de stand om het wereldkampioenschap in een auto die minder was dan de Alpine heeft Norris gewoon een uitstekende prestatie geleverd. Zijn cijfers in de kwalificatie ten opzichte van Ricciardo spreken boekdelen: Norris wist alles uit de McLaren te halen wat erin zat, bijna elke keer weer opnieuw, en zelfs wanneer hij ziek was.’

Het solide jaar van Norris leverde echter amper echte hoogtepunten op. De jonge Brit was vaak op een eiland te vinden op de zesde of zevende plek. Het echte hoogtepunt van Norris kwam dan eigenlijk al redelijk vroeg in het seizoen. Toen pakte Norris namelijk het enige podium van het seizoen. ‘Het beste moment is zonder twijfel de Grand Prix van Emilia Romagna. Norris wist namelijk eerst al tijdens de kwalificatie de derde plaats te bemachtigen, zakte tijdens de sprintrace iets terug naar P5, maar klom tijdens de hoofdrace knap weer naar voren en wist uiteindelijk de derde plaats weer te heroveren, waarmee hij zijn eerste en enige podium dit seizoen wist te bemachtigen.’

Een coureur die weinig hoogtepunten heeft beleefd, maar wel een solide seizoen reed, kent dan natuurlijk ook weinig dieptepunten. De man uit Glastonbury eindigde slechts drie keer buiten de punten wanneer hij de finish niet wist te halen. Vooral de eerste race was een dieptepunt voor de jonge rijder. Het was daarbij ook één van de weinige keren dat hij onder Ricciardo eindigde. Het was wel een moment dat de coureur snel achter zich kon laten. ‘De slechte momenten zijn schaars, maar hij zal zich de seizoensstart toch anders hebben voorgesteld. In een McLaren die totaal niet wilde moest hij ook nog eens het onderspit delven tegenover Ricciardo, en eindigde hij kleurloos vijftiende.’

‘Zelfs met de beste wil in de wereld kun je Ricciardo geen voldoende geven’

Ricciardo was dit seizoen totaal het tegenovergestelde ten opzichte van zijn teamgenoot. Hij was niet solide en kende vooral een jaar vol met dieptepunten. ‘Zelf met de beste wil van de wereld kun je de goedlachse Australiër gewoon geen voldoende geven voor dit seizoen, en dus kom ik niet verder dan een 4. Ricciardo wist maar een enkele keer sneller te zijn dan Norris, maar veel vaker moest hij erg veel tijd toegeven op zijn teamgenoot. McLaren en Ricciardo zijn gewoon geen gelukkig huwelijk gebleken en dus het is voor beiden beter dat de wegen scheiden. Hoewel de lach niet verdween, was het duidelijk dat het zelfvertrouwen er niet meer was en dus was er voor de man die naar Red Bull Racing vertrekt niet veel meer over dan zich schikken in de rol van testrijder voor komend seizoen.’

Een achterstand van 85 punten op zijn teamgenoot is dan ook veel te veel voor een coureur met het kaliber van Ricciardo. Veel positieve punten kan de meervoudig racewinnaar dan ook niet meenemen. Aan het einde van het jaar liet de coureur nog af en toe zien dat hij het wel degelijk in zich heeft. ‘Waar het bij Norris zoeken was naar mindere momenten, is dat bij Ricciardo pijnlijk genoeg precies het tegenovergestelde. Noemenswaardig is zijn afscheid in Abu Dhabi, waarbij hij afscheid kon nemen met punten, maar zijn beste race reed hij mogelijk in Mexico. Met een sterke strategie reed hij, ondanks een tijdstraf na een aanvaring met Yuki Tsunoda, naar een sterke zevende plaats en bovendien ook voor zijn teamgenoot.’

In 22 races eindigde Ricciardo slechts zeven keer in de punten. Tijdens het seizoen maakte het team van McLaren ook bekend dat ze in 2023 niet verder zouden gaan met de Australiër. Toch kende Ricciardo zijn slechtste moment niet op de baan, maar niet daarbuiten. ‘Het slechtste moment, of misschien vooral het meest pijnlijke, was het weekend in Texas. Terwijl Ricciardo al een slecht seizoen kende besloot hij toch een grootse entree te maken op een paard, helemaal in stijl. Op de baan bakte hij er echter niets van, reed hij een kleurloze race en finishte alleen Nicholas Latifi lager dan de Australiër.’

Lachen kon Daniel Ricciardo nog wel, maar het huwelijk met McLaren was allesbehalve goed. 
Lachen kon Daniel Ricciardo nog wel, maar het huwelijk met McLaren was allesbehalve goed. 

‘Terug naar de tekentafel voor McLaren’

Norris liet gedurende het seizoen zien dat goede prestaties wel degelijk mogelijk zijn in de bolide van McLaren. De Britse renstal moet nu hopen dat de rookie Oscar Piastri de resultaten ook daadwerkelijk gaat leveren. Zijn landgenoot deed dat immers niet na een twee jaar durend gevecht met zijn auto. Ricciardo gaat nu zijn heil zoeken als derde coureur van Red Bull, waar hij de liefde voor de Formule 1 weer terug moet zien te vinden. Norris zal het team nu pas echt moeten gaan leiden met een piepjonge coureur naast zich. De Brit heeft laten zien dat hij resultaten kan boeken als McLaren hem de auto geeft. Dat is voor de renstal in ieder geval een geruststelling.

Dit jaar had Norris echter die bolide niet. Toch zal het team blij zijn dat het na de Grand Prix van Bahrein toch nog kon vechten voor een redelijke positie in het kampioenschap. ‘Wisselvallig is denk ik het juiste woord. In vele opzichten, want de enige stabiele factor leek Norris te zijn. De prestaties van de auto varieerden enorm van circuit tot circuit, Ricciardo was vaker slecht dan goed en dus moesten de punten vooral van de andere kant van de garage komen. Het schommelen tussen P4 en P5 in het wereldkampioenschap leek een tijdje de kant van de Britten op te vallen, maar uiteindelijk bleek de snelheid van de onbetrouwbare Alpine te machtig. Terug naar de tekentafel is eigenlijk het enige wat McLaren moet doen, en dan met Norris en Oscar Piastri proberen volgend seizoen weer een stap voorwaarts te zetten.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws