lando-norris-mexic-vrijdag-2025-mclaren Formule 1
Formule 1

Verstappen vier plekken achter polesitter Norris, Piastri valt door de mand

lando-norris-mexic-vrijdag-2025-mclaren

Lando Norris heeft geweldige zaken gedaan in de titelstrijd. De Brit was vier tienden sneller dan wie dan ook en wordt in de top vier vergezeld door Charles Leclerc, Lewis Hamilton, en George Russell. Max Verstappen moest genoegen nemen met een vijfde plek. Kampioenschapsleider Oscar Piastri kwam niet verder dan P8, maar schuift dankzij een gridstraf voor Carlos Sainz nog een plekje op.

Om 23:00 uur Nederlandse tijd was het eindelijk tijd voor de kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico, waarbij Lando Norris na de derde vrije training de grote favoriet was. De sessie ging van start bij een temperatuur van 26 graden, behoorlijk hoog voor het hooggelegen Mexico-Stad. In alle sessies was duidelijk te zien dat de baan steeds sneller werd, en de meeste topcoureurs bleven in de openingsminuten dan ook nog even in de pitstraat staan.

Q1: Bearman vliegt in Mexico

Dat bood de coureurs uit het middenveld de kans om de eerste richttijden neer te zetten. Haas-coureur Oliver Bearman maakte daarbij een uitstekende indruk met een 1:17,7. Topfavoriet Norris was de eerste coureur van de topteams met een poging. Hij won al vier tienden in de eerste sector en bleef zijn voorsprong uitbreiden. Norris vloog naar een 1:17,1, terwijl Piastri zeven(!) tienden langzamer was en nog achter Bearman plaatsnam.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Bij Ferrari was het verschil bij de eerste pogingen ook groot: Charles Leclerc was een tiende langzamer dan Norris, terwijl Lewis Hamilton zijn zoveelste fout van het weekend maakte en over de kerbstones schoof. Hij kwam acht tienden tekort. Vervolgens werd de aandacht op Verstappen gevestigd. De Nederlander reed een slechte ronde met behoorlijk wat overstuur in de middensector en kwam toch maar één tiende tekort. Geen geweldige ronde, maar ook reden voor optimisme.

Het circuit werd steeds sneller, bewees Bearman. De Haas-coureur nam de eerste tijd halverwege de sessie over, en voerde de top vijf aan, voor Norris, Russell, Leclerc, en Verstappen. Norris heroverde de eerste plek met een 1:16,899. Piastri deed het in een tweede poging beter met een derde tijd, maar kwam nog altijd 0,259 seconde tekort. Daarmee stond hij nog altijd achter Bearman.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Met vijf minuten op de klok stonden Tsunoda, Colapinto, Hülkenberg, Albon, en Stroll in de gevarenzone. Het hele veld stond echter binnen een seconde, dus in werkelijkheid was nagenoeg niemand echt zeker van zijn zaak. Hadjar bewees dat met drie minuten te gaan. Met 1:16,7 zette hij de snelste tijd neer, terwijl Liam Lawson naar P3 ging. Het zou dus ook belangrijk zijn om laat in actie te komen.

Q1: Hadjar stunt, Antonelli ontsnapt

Verstappen deed dat niet. De Limburger had genoeg vertrouwen om al eerder aan zijn snelle ronde te beginnen, op dezelfde set banden als bij zijn eerdere poging. Een goede eerste sector werd wederom opgevolgd door een matige middensector, waarbij Verstappen naar de vijfde tijd ging. Hij nam zo enig risico om een set banden te besparen. Tsunoda was met nieuwe banden slechts anderhalve tiende langzamer dan Verstappen en stond daarmee negende.

Hadjar sloot Q1 uiteindelijk als snelste af. Hamilton stond slechts 0,003 seconde achter hem. Alle coureurs van de topteams overleefden Q1, maar in sommige gevallen met de hakken over de sloot. Tsunoda ging als dertiende door en Antonelli ontsnapte als vijftiende. De afvallers waren Bortoleto, Albon, Gasly, Stroll, en Colapinto. Die laatste coureurs waren vrij voorspelbaar, maar voor Bortoleto en Albon is het een hard gelag dat zij de top vijftien niet haalden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Lando Norris en Max Verstappen overleefden Q1 door slechts één set banden te gebruiken. Het vertrouwen bij Oscar Piastri ontbrak, en de Australiër had in Q1 al een tweede set van de C5-banden nodig. Dat betekent dat Piastri in Q3 een nadeel heeft, al reed hij geen tijd op die banden. Ook Hadjar en Hamilton reden op nieuwe banden en wisten zo de snelste tijden neer te zetten.

Q2: Norris declasseert de rest

Het tweede kwalificatiedeel ging ook traag van start. De Racing Bulls waren na anderhalve minuut pas de eerste auto's die naar buiten reden. Hadjar, de snelste man in Q1, zette dus de eerste tijd neer in Q2 met een 1:17,1. Daarmee was hij duidelijk langzamer dan in Q1. Andere coureurs waren vooral in de eerste sector veel sneller. Verschillende coureurs openden Q2 echter met gebruikte banden, zoals ook Hamilton.

Verstappen beschikte wel over nieuwe banden en reed een 1:16,8. Daarmee ging hij wel naar de eerste plek, maar hij was langzamer dan de snelste coureurs uit Q1. Leclerc ging dan ook duidelijk sneller: 1:16,6. Daarna moest Norris nog beginnen. De McLaren-coureur was veel en veel sneller dan de rest. Norris zette Leclerc op vier tienden achterstand en Verstappen op zes tienden achterstand. Piastri kon niet in de buurt komen van zijn teamgenoot en kwam een volle seconde tekort.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Norris was als enige volledig zeker van zijn plek in Q3. Leclerc, Sainz, Verstappen, Hülkenberg, en Tsunoda stonden ook in de top zes, terwijl Russell en Piastri met vijf minuten te gaan op de wip stonden. De aandacht werd door de regie uiteraard vooral gevestigd op de leider in het kampioenschap. Verstappen schoof met zijn nieuwe ronde tijdelijk op naar P2, mede dankzij een slipstream van zijn teamgenoot, maar werd al snel ingehaald door Hamilton en Russell.

Piastri begon op dat moment pas aan zijn snelle ronde. De Australiër bleef grote problemen hebben in de eerste sector, maar deed in de slotsector net genoeg. Met 0,079 seconde verschil wipte hij Tsunoda uit Q3. Norris klokte de snelste tijd, voor Hamilton en Russell in een Britse top drie. Verstappen, Sainz, Leclerc, Piastri, Antonelli, Bearman, en Hadjar gingen ook door. De afvallers waren dus Tsunoda, Ocon, Hülkenberg, Alonso, en Lawson. Tsunoda kwam 0,012 seconde tekort en kon Verstappen daardoor in Q3 geen slipstream meer geven.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Leclerc als een duiveltje uit een doosje

McLaren, Ferrari, en Mercedes waren in Q3 dus nog compleet. Enkelingen Verstappen, Sainz, Bearman, en Hadjar maakten de top tien vol. Net als in de eerste kwalificatiedelen duurde het even voor de coureurs de baan opreden. Verstappen kwam als eerste naar buiten en had een duidelijk betere ronde nodig dan in Q1 en Q2.

Verstappen leverde met een 1:16,4 een goede tijd af, maar kon niet tippen aan de tijd van Norris. De McLaren-coureur was 0,285 seconde sneller, terwijl ook Piastri zich flink wist te verbeteren. De leider in het kampioenschap eindigde maar 0,014 seconde achter Verstappen. Norris was echter niet de snelste coureur, want Ferrari kwam als grote verrassing naar voren. Leclerc zette Norris met een 1:15,9 op bijna twee tienden achterstand. Norris, Hamilton, Verstappen, Piastri, en Russell maakten de top zes vol na de eerste pogingen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

In de slotminuten kwamen de snelste tien coureurs nog één laatste keer naar buiten. Ditmaal was Piastri de eerste topcoureur met een snelle ronde, met Verstappen daar niet ver achter. Beide coureurs verbeterden zich in de eerste sector. Verstappen nam de tweede tijd over, maar Norris was nog veel sneller onderweg, en datzelfde gold voor Hamilton. Met een 1:15,5 blies Norris iedereen weg.

De tweede plek ging uiteindelijk naar Leclerc, die zich in de slotseconden verbeterde. Hamilton greep de derde tijd, voor Russell. Verstappen viel terug tot de vijfde plek en deed zo geen goede zaken in de titelstrijd. Piastri eindigde achter Antonelli en Sainz als achtste, maar wint een plekje vanwege de gridstraf voor Sainz.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws