Lando Norris heeft de poleposition gepakt voor de Grand Prix van Monaco. De Brit reed als eerste coureur ooit een 1:09 in Monaco. Hij was een tiende sneller dan thuisheld Charles Leclerc. Oscar Piastri was de derde kanshebber op poleposition. Lewis Hamilton en Max Verstappen kwamen duidelijk tekort en eindigden als vierde en vijfde. Mercedes werd in Q2 al uitgeschakeld.
Om 16:00 uur ging de kwalificatie in Monaco van start, vermoedelijk de belangrijkste kwalificatie van het jaar. Lewis Hamilton kon ook deelnemen aan die sessie. Ferrari lapte zijn SF-25 op tijd op na een crash aan het einde van de derde vrije training, waardoor alle coureurs konden deelnemen. Oliver Bearman wist wel al dat hij vermoedelijk achteraan moest starten, nadat hij tien(!) plekken gridstraf kreeg voor inhalen onder een rode vlag. Lance Stroll had ook al een gridstraf van één plek vanwege het veroorzaken van een crash met favoriet Charles Leclerc.
Q1: Verstappen wacht lang af
De kwalificatie in Monaco ziet ook anders uit dan anders. De banden hebben tijd nodig om op temperatuur te komen en vertonen nagenoeg geen slijtage. Coureurs rijden dus veel ronden op dezelfde set banden, met tussendoor ronden om de banden af te laten koelen. Rode vlaggen spelen in Monaco ook vaak een belangrijke rol, dus als coureur wil je vooral zorgen dat je niet in de gevarenzone komt te staan.
De top vier uit het kampioenschap - Piastri, Norris, Verstappen, en Russell - stond na drie minuten nog binnen, maar verder was iedereen al rondetijden neer aan het zetten na de openingsminuten. Nico Hülkenberg klokte de eerste serieuze rondetijd met een 1:13,3. Leclerc was slechts drie seconden sneller, maar de Monegask viel snel terug tot achter Liam Lawson en Kimi Antonelli, wat een indicatie was dat de echte toptijden nog moesten komen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen was na ruim vijf minuten de laatste coureur, die naar buiten reed. Het idee daarachter is dat de wereldkampioen zo tot het einde van Q1 door kan rijden op dezelfde set banden. Vooraan ging het steeds sneller. Piastri greep tijdelijk de leiding na zeven minuten, maar Leclerc dook in zijn tweede poging naar een 1:12,0. Verstappen was op dat moment bezig aan zijn eerste poging en was meteen snel. Met een voorsprong van een kleine twee tienden greep hij meteen de eerste tijd.
Q1: Antonelli crasht
Tegen de tijd dat Verstappen aan zijn volgende snelle ronde begon, was hij teruggevallen tot de vierde plek achter de andere drie favorieten: Norris, Leclerc, en Piastri. Verstappen was zeer snel in de eerste sector, maar verloor het voordeel in de volgende twee sectoren, waardoor hij op P4 bleef staan, voor Lewis Hamilton. Piastri en later Leclerc legden de lat hoger. De Ferrari-coureur klokte een 1:11,2.
Met drie minuten te gaan viel Yuki Tsunoda terug tot P16. Ook Hamilton was tot de tiende plek afgezakt. De Brit stond met minder dan drie minuten te gaan in de pitstraat, en wist dus dat hij in de slotminuten risico liep met rode vlaggen. Red Bull nam minder risico: Tsunoda ging met twee minuten te gaan naar de negende tijd, al bleef de marge klein. Hamilton had een zwakke eerste sector, maar bracht zichzelf bij het vallen van de vlag toch in veiligheid. Leclerc sloot Q1 als snelste af, voor Norris, Piastri, Verstappen, en Hamilton.
Hamilton had geluk, want Kimi Antonelli crashte vlak na zijn snelle tijd. De Italiaan ging wel als vijftiende door, maar zijn Mercedes was in de Nouvelle-chicane dusdanig beschadigd dat hij in Q2 zou ontbreken. Hij sneed de chicane te scherp aan. Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman, Pierre Gasly, Lance Stroll, en Franco Colapinto vielen ook af. Stroll en Bearman zullen vanwege gridstraffen op de laatste rij plaatsnemen voor de Grand Prix.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Een andere belangrijke ontwikkeling in Q1: Lewis Hamilton wordt na de sessie onderzocht, nadat hij in bocht 3 in de weg reed bij Verstappen. De schuldige was daarbij engineer Riccardo Adami. Mogelijk helpt dit Hamilton bij het ontlopen van een straf. Ook Stroll mag zich weer melden na het ophouden van Pierre Gasly. Jolyon Palmer verwacht dat Verstappen zal aansturen op een straf voor Hamilton, zodat Ferrari niet langer twee coureurs vooraan heeft.
Q2: Drama voor Mercedes
Vijf teams waren nog compleet in Q2, als we Antonelli al afstrepen: McLaren, Ferrari, Red Bull Racing, Williams, en Racing Bulls. Het tweede kwalificatiedeel ging wat later van start vanwege de reparatiewerkzaamheden na de crash van Antonelli. Ferrari en Williams openden Q2 met mediumbanden, die in Monaco ongeveer even snel zijn als de zachte banden. De Ferrari-coureur zette meteen een 1:11,3 neer.
Norris was met de zachte banden duidelijk sneller en klokte met een 1:10,9 de snelste tijd van de kwalificatie tot nu toe. Verstappen kon dan ook niet aan die toptijd tippen met een 1:11,1. Hij stond op anderhalve tiende achterstand. Vlak daarna werd de sessie stilgelegd vanwege een nieuwe tegenslag voor Mercedes. Russell raakte een hobbel, waarna zijn auto stilviel. Mercedes moet dus als veertiende en vijftiende aan de race beginnen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Q2: Albon supersnel, Tsunoda uitgeschakeld
De andere coureurs wisten na het herstarten van de sessie dat er nog maar drie plekjes overbleven bij de afvallers. Daardoor lagen er best wel wat kansen voor de coureurs uit het middenveld. Na de rode vlag liet Ferrari haar ware snelheid zien. Leclerc schoot met drie paarse sectoren naar een 1:10,5. Piastri strandde op bijna vier tienden achterstand, terwijl Hamilton de tweede plek innam met drie tienden achterstand op Leclerc.
Norris kwam met vijf minuten te gaan met een antwoord op Leclerc. De McLaren-coureur scherpte de toptijd met 0,011 seconden aan, met Ferrari en McLaren dus vooraan. Hadjar, Hülkenberg, en Ocon stonden voor de slotfase van Q2 in de gevarenzone, terwijl Verstappen op P6 lang binnen was blijven staan. Toen Verstappen eindelijk op weg ging, matchte hij de eerste sector van Norris. In de middensector verloor Verstappen echter drie tienden en dat bleef het verschil ook. Verstappen schoof zo op P3 aan, met Hamilton en Piastri ook in de duidelijke top vijf.
Norris sloot Q2 als snelste af, voor Leclerc, Albon, Piastri, Verstappen, Hamilton, Hadjar, Alonso, Lawson, en Ocon. Terwijl Albon dus indruk maakte, viel Carlos Sainz als elfde af. Ook Yuki Tsunoda redde het niet. De Japanner klaagde over Hadjar. De laatste afvaller was Nico Hülkenberg, plus dus beide Mercedes-coureurs.
Q3: McLaren grijpt de macht
Alleen Ferrari, McLaren, en Racing Bulls haalden Q3 met beide coureurs. Verstappen, Albon, Alonso, en Ocon waren de enige vertegenwoordigers van hun teams. Om 17:03 uur ging Q3 dan eindelijk van start met de overgebleven tien kandidaten voor poleposition. Ocon reed als eerste de baan op, voor Alonso, de McLarens en de Ferrari's. Verstappen wachtte als enige wat langer af en reed pas na drie minuten naar buiten.
Piastri opende het bal met een 18,302 in de eerste sector. De rest van de ronde was echter niet goed genoeg. Zijn 1:10,531 werd al snel aangescherpt door Norris, met een 1:10,464. Hamilton kwam een halve seconde tekort en ook Leclerc redde het niet. De Monegask kwam bij zijn eerste poging twee tienden tekort en stond op de derde plek. Vervolgens kwam Verstappen in actie. De eerste sector was redelijk. De tweede sector was nu beter, maar hij verloor alsnog een tiende. Uiteindelijk kwam de Limburger twee tienden tekort, waarmee hij vlak achter Leclerc op P4 stond, voor Hamilton, Albon, Ocon, Alonso, Lawson en Hadjar.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Q3: Norris slaat aanval Piastri en Leclerc af
In de slotminuten was het tijd voor de laatste pogingen. McLaren ging als eerste aan de slag, waarbij beide coureurs een 18,2 reden in de eerste sector. Beide coureurs versnelden enorm. Piastri klokte een 1:10,140, een nieuw ronderecord. Dat record bleef zo'n tien seconden staan, want Norris was met een 1:10,125 nipt sneller. Het gat was voor de rest gegroeid tot meer dan een halve seconde.
Leclerc en Verstappen haalden in de eerste sector nu ook een 18,2, terwijl Hamilton in de middensector snel was. Hamilton redde het niet, maar Leclerc greep de macht wel nog. Hij ging naar 1:10,063. Verstappen verbeterde zich niet en kwam niet verder dan een vijfde tijd. Piastri en Norris deden nieuwe pogingen. Piastri kwam nipt tekort, maar Norris dook als eerste coureur ooit onder de 1:10 en pakte poleposition! Leclerc staat op P2, voor Piastri, Hamilton, Verstappen, Hadjar, Alonso, Ocon, Lawson, en Albon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties