Pirelli stelt onderzoek in naar klapbanden tijdens Grand Prix van Qatar Formule 1
Formule 1

Pirelli stelt onderzoek in naar klapbanden tijdens Grand Prix van Qatar

Pirelli stelt onderzoek in naar klapbanden tijdens Grand Prix van Qatar

Pirelli stelt een onderzoek in naar de klapbanden die plaatsvonden tijdens de Grand Prix van Qatar. Dat bevestigt Mario Isola in gesprek met Sky Sports F1. De chef van de Italiaanse bandenleverancier zag hoe er meerdere linkervoorbanden klapten tijdens de wedstrijd op het Losail International Circuit.

Volgens Isola was de linkervoorband dan ook de band waar de meeste druk op stond gedurende het weekend in Qatar: 'Maar ik wil niet zeggen dat deze klapbanden door druk kwamen', stelt de Italiaanse topman na afloop van de wedstrijd. Valtteri Bottas, George Russell en Nicholas Latifi waren de slachtoffers van de klapbanden. Enkel Russell kon zijn weg vervolgen.

'De banden waren erg warm en er zaten sneetjes in die we nog moeten zien te begrijpen', gaat Isola verder over de klapbanden. 'Nu wachten we nog op de telemetriedata van de teams. Dat is erg belangrijk voor ons onderzoek om te zien of de vermindering van bandendruk plotseling plaatsvond.' Wanneer dit niet het geval is, is er mogelijk sprake van schade van buitenaf of zelfs een productiefout, al is het maar de vraag hoe groot die kans is.

Isola ziet kerbs en strategie een rol spelen in klapbanden

Isola denkt dat de kerbs een rol hebben gespeeld in de klapbanden: 'We zagen veel impact op de banden door de hoge snelheid over de kerbs. Het is ook geen geheim dat de kerbs al schade hebben aangericht. Daarnaast: als een band warm is, is er minder bescherming voor de impact van een kerb op de bandendruk en kan er vervolgens drukvermindering plaatsvinden.'

Het zal waarschijnlijk ook geen toeval zijn dat de klapbanden coureurs overkwamen die bezig waren aan lange stints of zelfs voor een één-stopper gingen, stelt Isola die zelf met het advies kwam voor een twee-stopper: 'Een paar teams gingen voor die strategie, omdat inhalen hier lastig is en ze dan geen tijd zouden verliezen in de pitstraat. Wij adviseerden een tweede pitstop, omdat de data van vrijdag al liet zien dat de slijtage van de linker voorband erg hoog was. Deze lekke banden moeten we nu gaan onderzoeken', besluit Isola.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws