Red Bull verbaasd over onwetendheid Hamilton: 'We hebben honderden tests van de FIA gehad' Formule 1
Formule 1

Red Bull verbaasd over onwetendheid Hamilton: 'We hebben honderden tests van de FIA gehad'

Red Bull verbaasd over onwetendheid Hamilton: 'We hebben honderden tests van de FIA gehad'

Zelden is DRS-efficiëntie zo vaak besproken als dit jaar. De uitdagers van Red Bull Racing stelden in de openingsfase vast dat de RB19s wel heel veel aan snelheid winnen zodra de achtervleugel openklapt, waarna de FIA nu zelfs zou overwegen om het gebruik van DRS in de kwalificatiesessies te verbieden. Bij Red Bull zijn ze juist verbaasd over het feit dat het zo lang heeft geduurd voordat de concurrentie het geheim doorhad.

Na de Grands Prix van Saoedi-Arabië en Australië klaagde Mercedes-coureur Lewis Hamilton over het gemak waarmee Max Verstappen aan hem voorbijreed op de rechte stukken. De efficiënte DRS van Red Bull houdt de Brit schijnbaar flink bezig, want in Hongarije merkte hij, na het pakken van zijn eerste poleposition sinds 2021, nog op dat het DRS-voordeel van Red Bull opeens verdwenen was, en zo riep hij de media op om op onderzoek uit te gaan naar de oorzaak achter deze observatie.

'Ik weet dat Hamilton de media probeert aan te moedigen om vragen te stellen over waarom Red Bull, volgens hem, niet meer zo snel is als eerder', deelde Sky Sports-verslaggever Ted Kravitz destijds in zijn Notebook. 'Volgens Hamilton haalt Red Bull niet meer hetzelfde voordeel uit de DRS als tijdens de rest van het seizoen. Ik weet niet of het klopt, maar Lewis (Hamilton, red.) brengt dit naar buiten om de media aan te sporen om dit te onderzoeken.'

Waarom is de DRS van Red Bull dan zo efficiënt?

Zoals Motorsport.com eerder wist te melden, ligt het antwoord in de hoeveelheid drag, die de achtervleugel en de beam wing veroorzaken. De beam wing is een kleinere 'achtervleugel', die goed te zien is op de onderstaande afbeelding, tussen de uitlaat en het regenlicht. Red Bull haalt relatief veel drag, en daardoor ook neerwaartse druk, uit de achtervleugel zelf, en relatief weinig drag uit de beam wing. Het gevolg is dus dat de totale drag, ondanks een grotere achtervleugel, gelijk kan zijn aan een rivaliserend team, maar dat er meer drag wegvalt zodra de achtervleugel openklapt, een vrij logisch principe dus.

Red Bull verbaasd over onwetendheid Hamilton: 'We hebben honderden tests van de FIA gehad'
Op bovenstaande foto is de dubbele beam wing goed te zien, horizontaal, net onder de uitlaat (Bron: ProShots)

Waarom verdwijnt het DRS-voordeel op circuits als Monaco en Hongarije?

De circuits in Monte Carlo en Boedapest zijn bij uitstek circuits waar veel neerwaartse druk vereist is, en dat betekent dat de teams de vleugels meer rechtop zetten, en hier en daar wat vleugeltjes toevoegen. In het geval van Red Bull betekent dit dat er een dubbele beam wing wordt ingezet, met twee dwarselementen, zoals ook het geval is op de bovenstaande afbeelding uit Monaco. In circuits met minder downforce gebruikt Red Bull een enkel element.

Op dit soort circuits komt Red Bull dus uit op een afstelling die beter te vergelijken valt met die van de andere teams. Waar Red Bull relatief veel neerwaartse druk toevoegt via de dubbele beam wing, doen de andere teams dat door middel voor een groter gedeelte via de achtervleugel zelf, waardoor die teams dus ook een efficiënter DRS-systeem krijgen, waar dit verschil bij Red Bull kleiner is.

Red Bull verbaasd over onwetendheid van Hamilton

Nu duidelijk is geworden hoe Red Bull zoveel winst haalt uit haar DRS-systeem, proberen de andere teams het principe na te bootsen, maar daarvoor zijn eerst een dusdanig goede vloer en diffuser vereist, dat een kleinere beam wing mogelijk wordt gemaakt. Pierre Waché, technisch directeur bij Red Bull en samen met Adrian Newey de grote man achter de RB19, is er een beetje door verrast dat het kennisniveau van de concurrentie, en dus ook van Hamilton, zo laag lijkt te liggen. 'Het is heel gek dat mensen hier nu over spreken, twee jaar nadat we het geïntroduceerd hebben', zo legt Waché aan Motorsport.com uit dat Red Bull in 2022 de Ferrari's vaak al zo relatief eenvoudig kon inhalen dankzij dit principe.

Volgens Waché heeft de vrij logische oplossing van Red Bull al tot heel wat scepsis geleid. 'We hebben al honderden tests van de FIA te verwerken gekregen, om te kijken of we een truc gebruikten of iets dergelijks, en zelfs nu begrijpen de mensen niet waarom het voordeel op circuits met veel downforce verdwijnt. Dat betekent dat ze het nog altijd niet begrijpen. Dat verbaast ons enorm', zo teistert Waché de concurrentie.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws