Verslag VT1 | Red Bull en Mercedes richten zich op de race, Ferrari pakt P1 en P2 Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Red Bull en Mercedes richten zich op de race, Ferrari pakt P1 en P2

Verslag VT1 | Red Bull en Mercedes richten zich op de race, Ferrari pakt P1 en P2

Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc hebben de vrije training voor de Grand Prix van São Paulo als eerste en tweede afgesloten. Slechts enkele coureurs kozen ervoor om het zachte rubber al in de trainingssessie in te zetten. Red Bull Racing legde de focus op de racesimulaties en eindigde daardoor als zestiende en achttiende, met Max Verstappen voor Sergio Pérez. Lewis Hamilton volgde een soortgelijk programma en bleef op de twaalfde plek steken.

Bij aanvang van de vrije training stonden verschillende coureurs al aan het einde van de pitstraat te wachten. Verstappen was de eerste coureur die het circuit, waarna de meeste collega's al snel volgden. Daarbij kozen de coureurs unaniem voor de hardste band. Vorig jaar was de zachte band duidelijk de beste band op Interlagos, en dus zien de teams vermoedelijk de minste waarde in de harde C3-banden.

Verstappen liet de eerste rondetijd noteren met een 1:13,9, en daarmee zette hij meteen de toon. Alleen Lando Norris wist bij zijn eerste snelle ronde binnen de seconde achterstand te blijven. De 23-jarige Brit was alsnog ruim zes tienden van een seconde langzamer dan de wereldkampioen. Zoals verwacht op een nog niet ingerubberd circuit in combinatie met de harde banden, kelderden de rondetijden snel.

Red Bull versus Mercedes

Verstappen scherpte zijn eigen tijd in zijn tweede poging aan tot 1:13,1, terwijl Pérez met een 1:13,5 aansloot op de tweede plek. Daarmee was de eerste indicatie dat Red Bull Racing het weekend na de misser van 2022 nu wel goed was ingegaan. Later verbeterde de Mexicaan zijn persoonlijk beste tijd opnieuw, om slechts 0,025 seconden achter Verstappen terecht te komen, terwijl de Nederlander, die klaagde dat zijn stoeltje niet goed vastzat, de pitstraat alweer inreed.

Mercedes wordt dit weekend als grote uitdager van Red Bull Racing verwacht, en maakte die status in het openingskwartier ook waar, door met Lewis Hamilton en George Russell op de plekken drie en vier plaats te nemen, met achterstanden van respectievelijk drie en zes tienden. Terwijl Verstappen, Pérez, en Hamilton binnen stonden, verbeterde Russell, die in 2022 in São Paulo zijn enige Grand Prix-zege tot nu toe pakte, naar de derde tijd, met een verschil van slechts 0,066 seconden ten opzichte van snelste man Verstappen.

Hamilton richt zich al snel op racesimulatie

Met het fiasco uit Austin nog in het achterhoofd, begon Hamilton namens Mercedes als eerste aan een long run. De 38-jarige Brit werd in de Verenigde Staten gediskwalificeerd vanwege te veel slijtage aan de plank onder zijn W14. Ook nu hebben we te maken met een sprintweekend op een hobbelig circuit, en aangezien de afstelling al op vrijdagavond vast komt te liggen, willen de teams genoeg data vergaren betreffende de slijtage van de plank bij het rijden met veel brandstof.

Andere coureurs richtten zich langer op snelle tijden over één ronde. Yuki Tsunoda was de eerste coureur die op mediumbanden in actie kwam. Dat zachtere rubber leverde de Japanner met een 1:12,8 de voorlopig snelste tijd op. De enige andere coureur met mediumbanden in het eerste half uur was Russell, die een volle seconde sneller was dan de AlphaTauri-coureur. Alonso en Verstappen scherpten hun tijd op gebruikte harde banden aan, en namen plaats op plekken twee en drie.

Halverwege de sessie volgden steeds meer coureurs Hamilton in het rijden van een racesimulatie. Enkel Haas koos opvallend genoeg voor een run op de zachte banden. Het Amerikaanse team kwalificeert vaak redelijk goed, maar valt dan in de races terug, maar legde toch weer de focus op de kwalificatieruns. Dat leverde Nico Hülkenberg een tweede plek op, terwijl Kevin Magnussen ruim zeven tienden langzamer was en daarmee niet verder kwam dan de vierde tijd.

Met een kwartier te gaan hadden slechts vijf coureurs op een zachtere band gereden dan de harde band. Terwijl Red Bull stug doorwerkte aan de racesimulatie, kozen steeds meer coureurs voor een kwalificatiesimulatie. De McLaren-coureurs kozen er opvallend genoeg voor om slechts twee snelle sectoren te rijden met de zachtere banden, waarna ze rustig terugreden naar de pitstraat.

In de slotminuten zetten de Ferrari-coureurs als eersten van de topteams een rondetijd op de zachtste band neer. Dat leverde Carlos Sainz de eerste plek op, al was het verschil met Russell op de mediumbanden beperkt met maar één tiende van een seconde. Teamgenoot Charles Leclerc wurmde zich tussen Sainz en Russell op de tweede plek, terwijl de coureurs van Red Bull en Mercedes ervoor kozen om niet voor een snelle ronde te gaan. Daardoor bleven Verstappen en Pérez op P16 en P18 steken, terwijl ook Hamilton niet verder kwam dan plek twaalf.

Verstappen kan dit weekend in Brazilië zijn zestiende zege van het seizoen pakken. Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws