'Verstappen lijkt zijn zin te krijgen met F1-bolides in 2026: wel 40 procent minder downforce' Formule 1
Formule 1

'Verstappen lijkt zijn zin te krijgen met F1-bolides in 2026: wel 40 procent minder downforce'

'Verstappen lijkt zijn zin te krijgen met F1-bolides in 2026: wel 40 procent minder downforce'

Er is wat meer duidelijk geworden over de nieuwe auto's van 2026. Naast dat de krachtbronnen in de Formule 1 aangepast zullen worden, zal ook de aerodynamica van de bolides op de schop gaan. Hierdoor zullen de auto's waarschijnlijk veertig procent minder downforce genereren, maar dat lijkt voorlopig nauwelijks effect te hebben op de snelheid van de bolides. Ook het gewicht en de breedte van de auto's zal naar alle waarschijnlijk worden verminderd.

De reglementen in de Formule 1 blijven tot en met 2025 stabiel. Hierdoor lijkt Red Bull Racing de komende jaren nog uit te kunnen kijken naar nog wat dominante seizoenen. Vanaf 2026 gaat het motorreglement op de schop en ook de aerodynamica zal flink onder handen worden genomen. 'Naast het gebruik van honderd procent duurzame brandstof wordt het aandeel elektrische kracht bijna verdrievoudigd', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Er komt dan 350 kilowatt uit de batterij in plaats van 120 kilowatt. Echter, alleen de MGU-K is beschikbaar voor het terugwinnen van 475 pk.' De MGU-H verdwijnt uit de Formule 1.

Aerodynamica F1-bolides op de schop

Door de vernieuwde batterij en de nieuwe manier van het opsparen van energie, wordt het gewicht van de bolides opnieuw een discussiepunt. 'Desalniettemin heeft de FIA onlangs aangekondigd dat ze het totale gewicht van de auto's met vijftig kilogram wil verminderen. Technisch directeur Pat Symonds beschouwt dit aantal als zeer optimistisch, maar ziet een goede kans om het gewicht in een eerste stap met minstens twintig kilogram te verminderen.' Er zijn tegelijkertijd ook voorstanders binnen de Formule 1 en de FIA om het minimumgewicht in de sport af te schaffen. Dan zal het team dat het snelste het gewicht naar beneden weet te krijgen een voordeel hebben.

Dat zou goed nieuws zijn voor de coureurs. De meeste rijders hebben zich al negatief uitgelaten over het gewicht van de auto's. Ook de breedte van de bolides is een probleem en daar lijkt ook een oplossing voor te komen. Hierdoor zou bijvoorbeeld ook Max Verstappen positief naar de toekomst kijken. 'De transmissie moet slechts zes versnellingen hebben in plaats van acht. Auto's en banden worden kleiner. De breedte zou moeten afnemen van tweehonderd naar 190 centimeter, de wielbasis van momenteel 360 naar 340 centimeter. Symonds denkt zelfs dat 330 centimeter mogelijk is, maar stuit op weerstand van sommige teams.'

De vermindering van het oppervlak en het volume zal ook invloed hebben op de vleugels. 'Deskundigen hebben berekend dat de neerwaartse druk met veertig procent zal verminderen.' Met actieve aerodynamica zal het ook makkelijker moeten zijn om auto's te volgen. De vermindering van de neerwaartse druk kan voor minder snelheid in de bochten zorgen, maar daar lijkt nog geen sprake van te zijn. 'Simulaties hebben aangetoond dat, rekening houdend met alle factoren, de auto's nog nauwelijks langzamer zullen zijn. Het goede nieuws is dat inhalen makkelijker zou moeten worden zonder kunstmatige hulpmiddelen.'

Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws