Een bewuste aanrijding of niet? De botsing tussen Max Verstappen en George Russell in de slotfase van de Grand Prix van Spanje zorgt voor felle discussies in de Formule 1-wereld. De Nederlander kreeg een tijdstraf van tien seconden en drie strafpunten op zijn licentie, maar volgens sommigen kwam hij daarmee te makkelijk weg.
Max Verstappen veroorzaakte zondag op het Circuit de Barcelona-Catalunya voor opschudding. De Red Bull-coureur leek in bocht vijf opzettelijk zijn auto tegen die van de George Russell aan te rijden, enkele ronden nadat de twee elkaar al raakten bij een inhaalactie. Na afloop gaf de Limburger toe dat het ‘niet goed was en niet had mogen gebeuren’, maar hij ontkwam aan een diskwalificatie of zwaardere straf. De FIA-stewards legden hem tien seconden tijdstraf en drie licentiepunten op, waarmee zijn totaal op elf komt. Bij één nieuw vergrijp in Canada of Oostenrijk volgt automatisch een schorsing voor één race.
Russell: ‘We zetten ons leven op het spel’
George Russell toonde zich na de race zichtbaar geïrriteerd over het incident. De Brit benadrukte dat opzettelijk contact onacceptabel is. ‘Als het echt opzettelijk was, dan was een diskwalificatie een terechte straf geweest.’ Want je kunt niet opzettelijk een andere coureur aanrijden’, zei hij tegenover The Times. ‘We zetten ons leven op het spel. Gelukkig zijn de auto’s tegenwoordig zo veilig, maar daar mogen we niet van uit gaan.’
De FIA-stewards verklaarden na afloop dat Verstappen ‘niet opzettelijk het circuit had verlaten’ bij de inhaalactie van Russell, maar dat ‘Russell tijdelijk de controle over zijn auto verloor en daardoor contact maakte. Verstappen moest daarom wel uitwijken.’
Horner: ‘Met de kennis van nu, was het een fout’
Christian Horner, teambaas van Red Bull, erkende na afloop dat zijn team achteraf gezien twee verkeerde beslissingen had genomen. De eerste: het teruggeven van de positie aan Russell na de eerdere uitwijkactie van Max in bocht één. ‘We baseerden ons op recente gevallen’, legde Horner uit tegenover Formula1.com. ‘De communicatie met race control leverde niks op, en toen het incident naar de stewards ging, dachten we: dit wordt sowieso een straf. Daarom gaven we die plek terug.’
Volgens Horner was dat achteraf onnodig: ‘Met de kennis van nu, ja, dan was het een fout. Maar het is moeilijk om als team zo’n beslissing te nemen zonder input van de wedstrijdleiding. Dat zouden ze echt actiever moeten doen, net als een scheidsrechter in het voetbal die play on roept.’
Tactische missers en frustratie bij Red Bull
De tweede beslissing waar Red Bull spijt van had, was de keuze om Verstappen onder de safety car naar binnen te halen voor een set harde banden. Max liet tijdens de race op de boordradio weten het daar niet mee eens te zijn: ‘Waarom halen jullie me binnen? Dit is belachelijk!’ Volgens Horner dachten ze Leclerc daarmee achter zich te houden. ‘Maar hij verloor meer dan dat hij won. Achteraf hadden we hem gewoon op de softs moeten laten staan.’
De gebeurtenissen in Spanje werpen opnieuw een kritische blik op de rijstijl én het temperament van Verstappen. Hoewel hij zelf erkende dat het incident ‘niet had mogen gebeuren’, klinkt binnen de paddock steeds luider de vraag: waar ligt de grens?
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties