Voorbeschouwing GP België | Verstappen won nooit, kan het dit weekend wel? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP België | Verstappen won nooit, kan het dit weekend wel?

Voorbeschouwing GP België | Verstappen won nooit, kan het dit weekend wel?

Na een gevoelsmatig eeuwenlange zomerstop is het komend weekend weer zover: De Grand Prix van België is het terrein voor de seizoen hervatting. Op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps gaat de spannende titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton verder, waarbij de Nederlander weer de macht zou kunnen grijpen in het kampioenschap. In deze voorbeschouwing van F1Maximaal lees je alle feiten en weetjes zodat je optimaal voorbereid bent voor het komende raceweekend.

De Grand Prix van België wordt verreden op het vertrouwde Spa-Francorchamps, een iconisch circuit dat al sinds 1925 Grands Prix organiseert. De baan heeft in de afgelopen decennia veel metamorfoses ondergaan en het was voorheen zelfs twee keer zo lang als dat het nu is. Sinds 2007 is het circuit precies 7 kilometer lang en telt het twintig bochten.

Het circuit van Spa-Francorchamps 
Het circuit van Spa-Francorchamps 

De eerste sector van het circuit begint met een kort recht stuk, waarna de La Source haarspeldbocht begint, een bocht waar je als het ware naar beneden valt in de binnenkant van de bocht. De bocht wordt vervolgt door een recht stuk met natuurlijk de wereldberoemde bochtencombinatie Eau Rouge (de knik naar links, red.) en Raidillon. De coureurs sturen vervolgens blind hun bolide de Kemmel Straight op, op weg naar sector twee.

Eau Rouge voor veel coureurs 'een bevalling'

Voor veel coureurs bezorgt Eau Rouge, of officieel Eau Rouge-Raidillon, vaak een momentje spanning. De bochtencombinatie kan met een volle tank nét niet vol gas en de bocht is zeker niet zonder gevaar, gezien het feit dat de coureurs met het gaspedaal naar beneden naar links moeten sturen, zonder dat ze kunnen zien wat er voor hen gebeurt. 'Het is een hele bevalling', legde Fernando Alonso eens in 2007 uit. 'Je houd je adem in, probeert zo goed mogelijk te sturen en je hoop dan dat je goed uitkomt. Het is vaak spannend, maar het geeft ook gewoon een goed gevoel.'

Met name in de regen is Eau Rouge een flink uitdagende bocht. Sergio Perez was zijn auto in 2018 bijna kwijt toen hij instuurde, zoals te zien valt in deze video:

De tweede sector vangt aan met de bochtencombinatie Les Combes, waar coureurs met zo'n 330 km/h komen aanzetten en op hoge snelheid (de vierde versnelling, red.) bocht 7 insturen. Voor bocht 10 moet men vervolgens flink in de ankers en terug naar de tweede versnelling, om een goede exit te creëren richting Pouhon, de snelle bocht naar links. Uiteindelijk brengt de snelle bochtencombinatie van bocht 13, 14 en 15 de coureur bij sector 3. Een flinke aaneenschakeling van bochten en chicanes dus, waarin er flink wat tijd gewonnen kan worden op basis van rijtalent.

Bij de derde sector komt het vooral aan op motorvermogen; het overgrote deel van deze sector is dan ook vol gas. Blanchimont is waarschijnlijk de meest spectaculaire knik, waarbij coureurs zo'n 4,5 G te verwerken krijgen. Dit is ook de plek waarop Verstappen in 2015 op haast onmogelijke wijze Felipe Nasr inhaalde, een moment in zijn debuutjaar dat hem stevig op de kaart zette. Bekijk een video van de inhaalactie hier. Het circuit sluit af met de relatief nieuwe Bus Stop chicane, een langzame bochtencombinatie waarbij de coureurs terug moeten naar de tweede versnelling en tegelijkertijd zich vol moeten focussen op een goede exit richting het rechte stuk over start-finish.

Genoeg ingrediënten voor spektakel op Belgische grond

Wat betreft de inhaalmogelijkheden behoort het circuit van Spa-Francorchamps tot de boven categorie. Dankzij de vele rechte stukken kan er in de Ardennen veel ingehaald worden. De rechte stukken over start-finish en vooral Kemmel Straight zijn de plekken waarbij dat het meeste gebeurt, maar ook in de derde sector hebben we de afgelopen jaren enkele fraaie inhaalmanoeuvres gespot. In het verleden zagen we de betere teams dan ook sneller een 'tactische straf' incasseren met betrekking tot een motor- of versnellingsbak wissel, omdat het op dit circuit makkelijker is om je plekken op de baan terug te winnen.

Bij het berekenen van de juiste set-up zullen de meeste teams vooral proberen om de mate van drag (luchtweerstand, red.) zo veel mogelijk in te perken. Doordat een hoop belangrijke stukken op het circuit vol gas zijn, is topsnelheid van levensbelang. We zullen de meeste teams in België dan ook met relatief kleine achtervleugels zien, al vergt de tweede sector wel een hoop mechanische grip en downforce van de voorvleugels, waardoor de teams een gewogen balans moeten zien te vinden.

Spreken de cijfers Hamiltons kansen voor, of juist tegen?

Zoals gezegd wordt de race in België weer erg spannend voor het Formule 1-kampioenschap. Na een denderende eerste seizoenshelft, waarin Mercedes en Red Bull Racing behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn, zijn de verschillen miniem. Verstappen heeft acht punten achterstand op Hamilton, die met 195 punten vooralsnog een voorsprong geniet. Gelet op de cijfers uit het verleden lijkt de Brit daarnaast in het voordeel te zijn, want Hamilton won al vier keer eerder in België, waaronder vorig jaar. Spa-Francorchamps is immers een power circuit en het is geen geheim dat Mercedes al jaren de sterkste motor heeft van de grid.

Dat neemt niet weg dat Hamilton onder druk niet altijd even constant heeft gepresteerd bij de Grand Prix van België. De laatste keer dat hij fel onder druk stond in België was in 2016 ten opzichte van Nico Rosberg en de Duitser won destijds die race. Daarnaast wonnen Sebastian Vettel en Charles Leclerc de race in 2018 en 2019, toen Ferrari dankzij haar motorvermogen Mercedes wist te verschalken. Al met al is Hamilton dus vooral goed op Spa als ook de omstandigheden ideaal zijn en dat lijkt aanstaand raceweekend niet per se het geval, gezien de hevige titelstrijd.

Denk je dat Max Verstappen de Grand Prix van België wint? Zet op hem in en krijg 2,5 keer je inzet terug.

Verstappen in 2020

Bij de Belgische Grand Prix van 2020 kende Verstappen een 'prima' kwalificatie, zoals hij zelf zei na afloop van de sessie op de zaterdagmiddag. Mercedes was, net als de rest van het seizoen, erg dominant en dus kon de Nederlander leven met een derde startpositie. Bij de openingsfase van de race had Verstappen het vooral aan de stok met Daniel Ricciardo, die verrassend goed presteerde in zijn Renault-auto. Mede daardoor wist Verstappen uiteindelijk niet dicht genoeg in de buurt van de Mercedes-auto's te komen en moest de Red Bull-coureur genoegen nemen met een derde plaats. Dat resultaat leek het maximaal haalbare, gezien het krachtsverschil tussen de twee grootmachten.

Bekijk hier de samenvatting van de kwalificatie van de GP van België 2020:

Bekijk hier de samenvatting van de race van de GP van België 2020:

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws