richard-verschoor-mp-motorsport-12 Interviews
Interviews

Verschoor geconfronteerd met zwarte pagina in de autosportgeschiedenis: 'Gaat wel door je hoofd'

richard-verschoor-mp-motorsport-12

Richard Verschoor heeft de absolute gunfactor. De Formule 2-coureur moet altijd keihard werken om zijn budget rond te krijgen om zijn autosportcarrière te kunnen vervolgen, maar staat ondanks zijn extreem drukke schema altijd klaar voor een praatje. De Nederlander sprak in België met F1Maximaal.nl over zijn seizoen, waarin hij meestrijdt voor de titel in het voorportaal van de Formule 1.

Ik sprak Verschoor afgelopen jaar in Spanje. De coureur uit Benschop hoopte voor de titel te kunnen strijden, maar kende een ongelofelijk pechseizoen. Zo werd hij in Saoedi-Arabië, niet voor het eerst, gediskwalificeerd na een overwinning, en in Monaco zette een technisch probleem een dikke streep door een van de grootste successen uit zijn carrière. In Spanje ging het niet veel beter, maar toch stond Verschoor gewoon klaar voor een praatje.

Van pechvogel tot titelkandidaat

Verschoor vertelde uitgebreid over zijn 27 partners, die hij allemaal hoogstpersoonlijk aan boord haalde om zijn carrière te kunnen financieren. 'Een manager had dat nooit gefixt', weet Verschoor. 'Dat is meer dan fulltime. Als ik niet race, ben ik daar elke dag mee bezig. Het is ook niet van negen tot vijf. Het is gewoon elke dag.' Als je zó hard werkt voor je kans, en je dan haast wekelijks geconfronteerd wordt met pech, valt dat zwaar, maar Verschoor liet zich nooit kennen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

richard-verschoor-mp-motorsport-1
Verschoor is mentaal ijzersterk.

De coureur twijfelde in 2024 of hij er nog een jaar in de Formule 2 aan vast zou plakken, maar koos daar uiteindelijk wel voor in samenwerking met MP Motorsport. Dat leverde een geweldige seizoenstart op. Na drie overwinningen reisde Verschoor als leider in het kampioenschap af naar Spa-Francorchamps. Ik vraag Verschoor dan ook of hij toch blij is dat hij nog een seizoen is doorgegaan. 'Tot nu toe wel', beaamt de 24-jarige. 'We moeten wel door blijven knallen.'

MP Motorsport: heel professioneel

'Dit weekend was het niet goed genoeg in de kwalificatie', baalt Verschoor, die zich zowel in België als in Hongarije als elfde kwalificeerde. Dat is in de Formule 2 de plek waar je niet wilt staan. Voor de sprintrace wordt de top tien van de startopstelling namelijk omgedraaid, en als nummer elf val je dus net buiten de boot. Meestal zat Verschoor wél in die top tien, en zo legde hij de basis voor zijn sterke seizoensopening. 'Over het algemeen zijn we wel vrij sterk geweest in de kwalificaties, op Imola na, maar daar was ik echt ziek.'

'Ik ben eigenlijk wel blij ermee dat dit een stap vooruit is vergeleken met de afgelopen jaren. Ik heb ook het gevoel dat het er in het team heel professioneel aan toegaat, dus daar ben ik heel blij mee', vertelt Verschoor in de vrachtwagen van MP Motorsport. Verschoor is altijd al sterk geweest in de races. Qua bandenmanagement en strategie blinkt hij regelmatig uit, maar het helpt dan wel als je al in de top tien kunt starten.

Vingers kruisen in de cockpit

Daarnaast sta je in de middenmoot altijd in de gevarenzone, zoals Verschoor in de sprintrace in België ondervond. Jak Crawford, Richard Verschoor, en Luke Browning raakten elkaar bij het uitkomen van de eerste bocht. De drie titelkandidaten eindigden allemaal met lege handen. Om Verschoor op te beuren stel ik nog dat het een pleister op de wond is dat twee van zijn grootste rivalen ook geen punten pakten. 'Ja, dat klopt. Zo kun je het ook bekijken. Zo had ik het nog niet bekeken', lacht Verschoor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verschoor barcelona sprintrace win f2 2025
Verschoor in Spanje, voor Pepe Martí en Alex Dunne.

Toch weet Verschoor als geen ander hoe je Formule 2-kampioen wordt: constant scoren. 'Er zijn nog genoeg concurrenten. Leonardo Fornaroli had ook gewonnen, dus die staat nu ook goed ervoor. Het kan hard gaan', aldus de voorspellende gave van Verschoor. Een week later heeft Fornaroli namelijk de leiding in het kampioenschap overgenomen. De Formule 3-kampioen heeft negentien punten meer dan nummer drie Verschoor, die ook nog net achter Crawford staat. Ook Browning en Alex Dunne zijn nog serieuze titelkandidaten.

Verschoor liep bij het startincident in België schade op aan zijn auto, wat ervoor zorgde dat hij in Eau Rouge de controle over zijn auto verloor, en in Raidillon spinde. Anthoine Hubert kwam in de Formule 2 op dat punt te overlijden in 2019, en ook Dilano van 't Hoff onderging datzelfde lot in 2023. Het is dan ook logisch dat Verschoor zich niet bepaald comfortabel voelde in de auto, toen hij achterstevoren over de baan schoof. 'Dat was niet fijn', beaamt hij.

'Ik ben nooit echt bang geweest in de auto. Ik was nu ook niet echt bang, maar het gaat wel even door je hoofd', zo verwijst hij naar de noodlottige ongevallen op het Belgische circuit. 'Ik was blij dat ik er heelhuids uitkwam, met een beetje autoschade. Dat had heel anders kunnen aflopen', weet hij maar al te goed. 'Ik was wel benieuwd wat we konden doen zonder dat incident. Het was best wel een knotsgekke race.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws