In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen won op zaterdag de sprintrace in België, maar ondervond tijdens de race op zondag de bekende problemen. Hij had gehoopt op een regenrace, maar dat werd de nek omgedraaid door de wedstrijdleiding.
Red Bull Racing ging met nieuwe onderdelen op de RB21 het Grand Prix-weekend van België in. Verstappen heeft een fantastisch track record op Spa-Francorchamps, maar stelde al vroeg dat de zege waarschijnlijk niet mogelijk zou zijn. Hoewel de Red Bull sterk is op de rechte stukken, mist de bolide downforce en grip in de bochtige sector. Er werd daardoor flink aan de auto gesleuteld tussen de sessies door. Het team maakte een stap van VT1 naar de sprintkwalificatie, waarin Verstappen P2 pakte.
De viervoudig wereldkampioen had het strijdplan vervolgens direct klaar: de slipstream van Oscar Piastri pakken en een poging doen om de leiding te pakken in bochten 1 tot en met 5. Zo gezegd, zo gedaan: tijdens de sprintrace op zaterdagmiddag wist Verstappen de Australiër vóór Les Combes te verschalken en bleef hij de hele wedstrijd aan de leiding. Dat deed hij op gebruikte mediums, waardoor Red Bull nog een nieuwe set mediums en twee sets hards overhad voor de racedag.
Verstappen was het oneens met de FIA
Die hoefde het team uiteindelijk niet in te zetten, want het begon te regenen. Daarop had Red Bull al geanticipeerd: de auto werd anders afgesteld voor een regenrace. Meer downforce betekende een verlies aan topsnelheid, waardoor Verstappen tijdens de kwalificatie tekortkwam. Hij moest de race als vierde aanvangen. Het was behoorlijk nat toen de formatieronde achter de safetycar plaatsvond. 'Er is best veel spray van bocht 1 tot en met bocht 5', zei Verstappen tegen ingenieur Simon Rennie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit weekend moest hij het zonder Gianpiero Lambiase doen, die vanwege persoonlijke omstandigheden afwezig was. Een paar bochten later liet Rennie weten dat de startprocedure was uitgesteld. 'Nou, dat is een beetje stom', antwoordde Verstappen. 'We hadden gewoon een paar rondjes achter de safetycar moeten doen. Jezus. Ze zijn veel te voorzichtig. Nu komt er een zware bui aan en hebben we straks drie uur vertraging', mopperde de Red Bull-coureur.
Volgens hem lag er alleen in een aantal bochten veel water, voor de rest was het circuit prima begaanbaar. De coureurs mochten vervolgens anderhalf uur wachten tot de start van de race. Pas na 16:00u werd het droog. De eerste rondjes werden achter de safetycar verreden. Ondertussen zeiden een aantal coureurs dat de baan rap begon op te drogen, en ze mogelijk binnen een paar ronden al over konden stappen naar de slicks.
Leclerc was lastig te volgen
'Denk je dat we minimaal twee ronden achter de safetycar gaan rijden?' vroeg Verstappen, waarop het antwoord duidelijk ja was. De viervoudig wereldkampioen vond dat de race snel moest starten, want de omstandigheden waren prima. 'Er zijn echt niet meer dan twee ronden achter de safetycar nodig, want het wordt binnen vijf ronden droog', zei Verstappen. De baantemperatuur was op dat moment al 25 graden en met twintig F1-auto's droogde het asfalt zeer snel. 'Dit is tien keer beter dan Silverstone', vervolgde Verstappen over de omstandigheden.
Na vijf ronden achter de safetycar meldde de wedstrijdleiding eindelijk dat Bernd Mäylander aan de kant zou gaan en Lando Norris de rollende herstart mocht leiden. 'Voor de start raden we twee of drie clicks meer aan voor de rembalans achter', zei Rennie. 'Dat zal je helpen', voegde hij eraan toe. 'De safetycar zit nu in bocht zestien... nu achttien en gaat naar binnen. Modus zes wanneer je kan', vervolgde de ingenieur. Het veld vertrok en Norris moest al snel zijn leidende positie aan Piastri overdragen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De McLaren-coureur herhaalde Verstappens inhaalactie van zaterdag om zijn teamgenoot te passeren. Verstappen probeerde aan te haken bij Charles Leclerc, maar dat was zo makkelijk nog niet. De Ferrari was voorzien van een set-up met minder downforce, en liep daardoor enorm hard op de rechte stukken. 'Ik kan hem bijna niet volgen, het is erg lastig', liet Verstappen een paar ronden later weten. Hij merkte ook dat zijn banden op waren.
Verstappen wilde op de hoogte blijven van Hamilton
De viervoudig wereldkampioen deed zijn best om binnen de vier tienden van Leclerc te komen, maar telkens was hij net te ver weg om een poging te wagen. Ondertussen vroeg zijn ingenieur hoe de omstandigheden waren, met het oog op een overstap naar slicks. 'Het is nog te nat, maar vast niet lang meer', zei Verstappen. Een paar ronden later, in bocht twaalf, zei hij hetzelfde. In die ronde was Lewis Hamilton echter de eerste die naar binnen ging voor mediums. De recordkampioen startte vanuit de pitstraat en had niets te verliezen.
'Kijk of ze (de banden, red.) het overleven in de laatste chicane en sector 1', verzocht Verstappen. 'Ja, Hamilton is net naar binnen gegaan voor mediums, ik houd je op de hoogte', antwoordde Rennie. Verstappen wilde vooral weten hoe Hamilton het in bochten 5, 6, en 7 zou doen, waar het voor zijn gevoel nog best nat was. Een ronde later was Verstappen er toch wel aan toe. 'Ik denk dat we kunnen boxen', zei hij. 'Oké, begrepen', zei de ingenieur.
In ronde dertien kwam Verstappen inderdaad binnen voor mediums. 'Leclerc komt ook naar binnen, dus nu komen, graag. Het is nat in de pitstraat', zei Rennie. Omdat het druk was in de pitstraat moest Verstappen op een paar auto's wachten om een unsafe release te voorkomen. Daardoor was de achterstand op Leclerc opgelopen toen hij de baan weer opkwam. Hij reed buiten de DRS van de Monegask en moest in zijn spiegels kijken, want George Russell kwam eraan.
Problemen met de RB21: 'Echt extreem slecht'
Verstappen wilde voorkomen dat Russell binnen een seconde van hem zou komen, maar het zat op dat moment even niet mee met de auto. 'Ik heb zoveel last van clipping op het rechte stuk. Het is echt schokkend hoe slecht het is', zei Verstappen. Clipping houdt in dat de motor aan het einde van het rechte stuk vermogen verliest omdat de batterij leegloopt. Het was te zien dat het slecht was, want Russell wist twee tienden dichterbij te komen en zat in de DRS van de Nederlander.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij herstelde niet veel later en wist Russell weer buiten zijn DRS te rijden. In de twintigste ronde stabiliseerde zowel het gat naar Leclerc als het gat met Russell. 'Hoe gaat het met de banden?' vroeg Rennie. 'Het gaat, maar ik ben gewoon superlangzaam op het rechte stuk', zei Verstappen. Van een regenrace of een natte baan was inmiddels helemaal niet meer sprake, dus de omstandigheden bewogen steeds meer in het voordeel van de set-up van Ferrari.
'Max, geen idee of je je lijn in bocht 8 hebt veranderd, maar je kunt de pull toggle daar ook proberen, ik laat het aan jou over', adviseerde Rennie. 'Ja, klopt, want daar zijn nog wat natte plekjes. Wanneer ik die raak, voel het alsof ik heel veel grip verlies', verklaarde Verstappen. Met nog twintig ronden te gaan gaf Rennie een update over de stand van zaken voorin het veld. Piastri reed achttien seconden voor Verstappen, Norris tien. De McLarens reden een vergelijkbare pace als Verstappen.
Geen grip, geen balans
Russell was een tiende of vier per ronde langzamer en vormde op dat moment geen bedreiging. 'Yep, ik probeer bij Charles te blijven', zei Verstappen, die een seconde of twee achter de Monegask reed. Het leek erop dat Verstappen de vlag zou halen met een eenstopper, maar Rennie vroeg nog wel even hoe het ervoor stond met de banden. 'Ja, linksvoor is een beetje zwak', zei Verstappen. 'De rotatie voelt niet zo soepel, maar dat is ook meer een balansprobleem', voegde hij eraan toe.
Rennie gaf nog wat advies over de rembalans en een bepaalde knop die Verstappen daarbij in kon drukken. 'Wat is dat?' vroeg hij. 'Als je meer voorkant wilt in de langzamere bochten kun je torque 5 proberen', zei Rennie. 'We hebben op dit punt nog veertien ronden te gaan. Je hebt achttien ronden op deze set gereden.' Verstappen hield het aardig goed vol op de banden. De baantemperaturen schommelden telkens tussen de 23 en 26 graden. Richting de slotfase van de race begon het iets bewolkter te worden.
'Gewoon ter info: de McLarens rijden 46.2, jij en Leclerc rijden allebei 46.4', zei Rennie. 'We zien dat de linkervoorband wat temperatuur verliest. Als je die kant aan het sparen bent, kun je misschien wat meer pushen om de temperaturen op te krikken', vervolgde hij. 'Ja, ik heb dus geen grip', legde Verstappen uit. 'We kunnen nog een click erbij doen op de rembalans achter, zodat je wat meer marge hebt met de voorbanden. We zijn enigszins bezorgd over blokkerende banden', zei Rennie.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch nog een jacht op Leclerc
In de laatste vijf ronden kon Verstappen de druk op Leclerc toch nog opvoeren. Hij dook onder de twee seconden en deed zijn best om binnen de DRS te komen. Leclerc was niet foutloos in de run naar het einde, waardoor Verstappen op zijn hielen zat. 'Wat is het gat?' vroeg Verstappen. 'Een seconde', antwoordde Rennie. Hij probeerde een ronde de batterij weer op te laden om daarna aan te vallen, maar het lukte niet om bij Leclerc in de buurt te komen.
Tot de laatste meters kwam Rennie met allerlei dingen om Verstappen te helpen alsnog een aanval in te zetten, maar het was tevergeefs. Verstappen kwam als vierde over de streep en miste helaas het podium. 'De volgorde is Piastri, Norris, Leclerc, dan wij, dertien seconden achter je kwam Russell over de finish, daarachter Albon, en op P7 Hamilton, die heeft veel gewonnen door als eerste naar binnen te gaan. Yuki was P12', zei Rennie.
'Ja, het was lastig', antwoordde Verstappen. 'Het was praktisch hetzelfde als wat ik zei in de kwalificatie. Het gebeurde ook in de race', zei Verstappen. Wat hij daar precies mee bedoelde, is onduidelijk. Het kan gaan over clipping, wat hij tijdens de race aangaf, of de balans en de afstellingen. 'Ja, begrepen. We wisten natuurlijk ook niet dat de omstandigheden zo zouden zijn, dat we amper op een natte baan zouden rijden', baalde Rennie. 'Dan hadden we een andere keuze gemaakt met de achtervleugel.'
Daar is Verstappen het mee eens: 'Ja, dat was ook niet ideaal. Ik bedoel, we hebben vrijwel niet geracet (in de regen, red.). Maar alsnog wel goede punten gepakt', zei hij. Teambaas Laurent Mekies, die dit weekend debuteerde, nam de traditie van Christian Horner over om ook wat tegen Verstappen te zeggen op de boordradio. 'Het was een lastige middag achter Charles, maar je deed alles wat je kon. Het was bijna onmogelijk om in te halen', sloot de Fransman af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties