Enorme rol Verstappen in aantrekken nieuwe fans: Nederland derde markt voor F1

| door Terrence Riepma

Max Verstappen speelt een enorme rol in het aantrekken van nieuwe fans van de Formule 1, zo blijkt uit onderzoek van De Telegraaf. Zo is Nederland sinds vorig seizoen de derde markt als het gaat om social media-gebruik en keek ruim de helft van de bevolking het kikkerlandje naar de sport in 2022.

Het leidt tot lovende woorden van Formule 1-CEO Stefano Domenicali over de tweevoudig wereldkampioen. 'Max is een ongelooflijke coureur, die een grote rol heeft gespeeld bij het aantrekken van nieuwe fans over de hele wereld. We zien allemaal de enorme aantallen oranje-shirts en Max-petjes, overal waar we racen. Dat laat zien dat zijn status voortdurend groeit in de Formule 1 en dat zal zo blijven doorgaan.'

Er is alle reden om te denken dat de groei van de Formule 1 nog lang niet voorbij is. Kijk maar eens naar vorig seizoen, toen er, volgens de ochtendkrant, negen miljoen unieke kijkers waren. Eén op de twee Nederlanders keek dus naar de Formule 1. Daarnaast is Nederland vorig jaar uitgegroeid tot de derde markt qua social media-gebruik, wat goed is voor een stijging van 25 procent.

Grand Prix van Nederland

Dan is er nog de Grand Prix van Nederland, waar vorig jaar 305.000 bezoekers waren. Mensen die uitgeloot waren voor de editie van 2023 hebben de mogelijkheid gekregen om voor 2024 en 2025 kaarten aan te schaffen en daar wordt flink gebruik van gemaakt. Zo zijn er al duizenden mensen die van die mogelijkheid gebruik hebben gemaakt, wat de toenemende populariteit van de sport alleen maar bevestigt.

Lees ook

Actie: Pak 20 procent korting op F1TV Pro. Klik hier voor de aanbieding of bekijk onze Formule 1-live-kijken-pagina.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen