Max Verstappen had in september een absolute topmaand. Eerst won hij in Italië de Grand Prix na de snelste poleronde ooit gereden te hebben, vervolgens haalde hij in een GT4-auto zijn A-licentie op de Nordschleife, en een week later pakte hij zijn zesde Grand Slam in Bakoe. Hij sloot de maand af met een dominant GT3-debuut op de Nordschleife en blikt met Viaplay terug op die memorabele dag.
Verstappen deelde de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing met Chris Lulham, zijn teamgenoot van Team Redline. De Formule 1-kampioen nam de eerste twee uur voor zijn rekening, waarna hij vanuit de pitbox naar de verrichtingen van zijn teamgenoot moest kijken. 'Ik heb dit online ook veel gedaan, dus op dat gebied verandert er niet veel. Het is wel leuk om dat in het echt ook een keer mee te maken', vertelt hij aan Chiel van Koldenhoven.
Verstappen zorgt voor eigen gemoedsrust
Als perfectionist is het voor Verstappen lastig om de controle uit handen te geven, maar toch had hij niet veel spanning meer in de laatste twee uur van de race. 'Nee, ik was best wel relaxed. Ik wist dat het wel goed kwam met Chris (Lulham, red.). De eerste keer dat we daar gingen testen was hij al goed. In zijn stint ging het allemaal prima, hij had alleen wat pech met verkeer en die code 60. Qua snelheid had hij het allemaal onder controle.'
In Oostenrijk zat Verstappen wel nog in spanning na een vroege uitvalbeurt, omdat Verstappen.com Racing ondertussen ook in actie kwam. 'Toen moesten ze alles zelf doen', zo geeft de teameigenaar het verschil aan. 'Ik had er al voor gezorgd dat de auto meer dan een minuut voorsprong had. Daardoor was ik zelf ook wat relaxter', lacht de Limburger. Verstappen bouwde in twee uur tijd een voorsprong van 65 seconden op. Lulham kwam uiteindelijk over de streep met 25 seconden voorsprong.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Recordhouder
Verstappen oogstte veel lof met zijn optreden in Duitsland. 'Het ging gewoon goed. Qua competitie was dit misschien niet het allerhoogste', zegt hij over zijn uitdagers. 'Aan de andere kant heeft die jongen die meedeed wel het ronderecord, dus dat is zeker geen pannenkoek', voegt hij toe, met een verwijzing naar Christian Krognes. Verstappen ging een dag eerder in de test wel drie seconden sneller, maar had in de race geen optimale omstandigheden.
Hoewel Verstappen vooral veel complimenten ontving, klonken er ook enige kritische berichten dat het deelnemersveld tegenviel. 'Iedereen mag daar iets van vinden. Als je dertig GT3-auto's laat meerijden, ook prima', zo weet Verstappen dat hij dan ook wel gewonnen had. 'De snelheid zat er gewoon heel goed in. Dan maakt het ook niet uit hoeveel mensen er meedoen. Voor ons ging het erom dat we veel meer van de auto leren en de baan leren kennen in alle omstandigheden. Daarvoor was deze race perfect', zegt hij over de voorbereiding op de 24 uur van de Nürburgring.
Bevroren handen
Verstappen kwam op zijn dag in Duitsland slechts één probleem tegen: een champagnefles. De 67-voudig Grand Prix-winnaar ging het hele internet over met zijn problemen om de fles te openen, waardoor hij de volle laag kreeg van zijn rivalen. 'Iedereen had hem al stiekem open zitten te draaien, want hij zat nog helemaal dicht. Ik wilde ook niet meteen die fles pakken', legt de 28-jarige uit.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De kersverse GT3-coureur was duidelijk nog niet bekend met de normale aanpak in de GT3-klasse, want de rest was wel goed voorbereid. 'Dan word je meteen helemaal ondergespoten en het was al ijskoud. Mijn handen waren half bevroren voordat ik een fles kon pakken', zegt de Nederlander over de koude middag op de Nürburgring. 'Iedereen had die fles al opengedraaid, toen ze het podium opkwamen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties