helmut-marko-laurent-mekies-max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025 Formule 1
Formule 1

Red Bull trekt het boetekleed aan: 'Kwam ons duur te staan'

helmut-marko-laurent-mekies-max-verstappen-red-bull-racing-vrijdag-singapore-2025

Laurent Mekies is tevreden met de tweede plek van Max Verstappen op een circuit dat niet goed bij de RB21 past, maar erkent ook dat er genoeg verbeterpunten waren. De Red Bull Racing-teambaas wijst op de problemen bij Verstappen, en geeft daarnaast toe dat de bandenstrategie gebaseerd werd op een inschattingsfout.

Verstappen zei zelf tijdens de race al dat alles tegen hem leek te werken. Ten eerste reed hij op een bochtig en hobbelig circuit, wat doorgaans ongunstig is voor Red Bull. Daarnaast verloor hij in de kwalificatie een kans op poleposition vanwege de vuile lucht achter Lando Norris. De start vanaf de vuile kant van de grid werd extra ongunstig door een regenbui voor de start van de race, en daarnaast kampte Verstappen ook nog met schakelproblemen en balansproblemen.

Achter de feiten aanlopen

Mekies gaat daarnaast in op de veelbesproken keuze om met zachte banden aan de race te beginnen. 'Het was een hele lastige race', deelt Mekies tegenover de aanwezige media. 'We startten als een van de weinigen in de top tien op de zachte banden aan de race. Alleen Isack (Hadjar, red.) en wij deden dat. We probeerden uiteraard onze kans te maximaliseren om George (Russell, red.) bij de start al in te halen, maar helaas lukte dat niet.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-isack-hadjar-visa-cash-app-racin-bulls-gp-nederland-2025-zondag-4
Hadjar en Verstappen kozen voor de zachte banden.

'Hierdoor kregen we al snel meer bandendegradatie, en daardoor werd de auto lastiger om te besturen', beseft de 48-jarige. 'Het resultaat was dat we een vroege pitstop moesten maken. Op de harde banden moesten we in de eerste ronden hard pushen, om het gat te dichten', deelt Mekies. Verstappen kreeg namelijk een pitstop van 3,0 seconden, waardoor Red Bull even vreesde voor een overcut van Lando Norris. 'Dit zorgde er wel voor dat Max het grootste deel van de race moest verdedigen op oudere banden dan zijn tegenstanders.'

Red Bull koos in Bakoe ook al voor een afwijkende bandenkeuze en was nu weer de vreemde eend in de bijt in de top zeven. 'Het was een keuze qua agressiviteit en wij hadden het gevoel dat die keuze nodig was om kans te maken op de overwinning. Het goede nieuws is dat Max geweldig werk leverde door stand te houden op de tweede plek, ondanks de druk van Norris', weet de Fransman, die daarmee aangeeft dat Red Bull dankzij Verstappen geen prijs heeft betaald voor de bandenkeuze.

Mekies reageerde ook op de balansproblemen en schakelproblemen bij Verstappen en ziet verbeterpunten. 'Er zijn wel een paar dingen waar we aan moeten werken, want Max kampte met een paar problemen tijdens de race. Ik zou wel willen aangeven dat dit geen grote problemen zijn', zo verwacht hij dat dit in Austin geen rol van betekenis meer moet spelen. Verstappen heeft altijd uitstekende resultaten geboekt op het Amerikaanse circuit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen carlos sainz post sprintrace zaterdag 2024 lando norris
Sprintkoning Verstappen won vorig jaar nog de korte race in Austin.

Regenbui leidt tot fout

Verstappen moest bijna constant in zijn spiegels kijken, en Mekies wijst voor de oorzaak naar de regenbui voor de race. 'Het was inderdaad heel lastig. Niemand probeerde de droogweerbanden voor de race uit. In de verkenningsronden reed iedereen nog op de intermediatebanden, dus het was heel verraderlijk op het circuit. Op de televisiebeelden zag het best droog uit, maar het was absoluut verraderlijk', benadrukt de teambaas.

'We wisten dat dit de enige kans was om George aan te vallen', zo spreekt hij tegen dat het een verdedigende keuze was voor positiebehoud. 'We hadden ook het gevoel dat het met de verraderlijke omstandigheden een voordeel kon zijn in de openingsronden', legt de teambaas uit. Dat bleek niet te kloppen, want het circuit was volledig opgedroogd en Russell had vanaf de eerste ronde de temperatuur in de banden.

Mekies geeft dan ook toe dat Red Bull een inschattingsfout maakte. 'Het bleek al snel dat het circuit een stuk droger was dan we verwacht hadden', erkent Mekies. 'We konden dus niet toeslaan bij George. Daarna kwam het ons duur te staan met de totale racetijd.' Als Verstappen op de mediumbanden was gestart, had hij Russell vermoedelijk dus wel kunnen bijbenen, al is het de vraag of hij de Mercedes-coureur dan had kunnen inhalen.

Verstappen moest na de start juist meer in zijn spiegels kijken en zorgen dat hij de tweede plek over de streep haalde. 'Max leverde heel goed verdedigend werk op de zachte banden, en daarna ook op de harde banden, omdat hij al snel moest overstappen.' De harde banden van Verstappen waren zes ronden ouder dan die van Norris. Daarnaast moest hij na zijn pitstop dus pushen, omdat er enige vertraging was bij de bandenwissel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws