Verstappen kan puntenverlies in 2022-seizoen met name wijten aan schoonheidsfoutjes Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen kan puntenverlies in 2022-seizoen met name wijten aan schoonheidsfoutjes

Verstappen kan puntenverlies in 2022-seizoen met name wijten aan schoonheidsfoutjes

Max Verstappen heeft overtuigend de 2022-titel naar zich toe weten te trekken. Met enkele races op de teller was de spanning er al vanaf, en dat was mede te danken aan een nagenoeg foutloos seizoen van de Nederlander. De nadruk ligt in die zin op nagenoeg, want zelfs de beste coureurs maken wel eens fouten. Tijdens welke Grands Prix ging het bij Verstappen mis in 2022? En hoe verhouden deze fouten zich tot de keren dat het misging in het 2021-seizoen? F1Maximaal.nl neemt je mee.

Twee wereldtitels heeft Verstappen nu binnen, en qua spanning en gevechten met een titelconcurrent kunnen de twee jaren nauwelijks meer van elkaar verschillen dan ze doen. 2021 zat bomvol touchés, ontwijkacties en crashes, waar het in 2022 rustig bleef. Voor het eerste échte momentje van Verstappen moeten we dan ook naar de zesde race van het jaar, de Grand Prix van Spanje.

Deze race zou vooral de boeken in gaan als de wedstrijd waar Ferrari het verknalde, maar Red Bull Racing ook niet ongeschonden uit de strijd kwam. De motor van Charles Leclerc begaf het tijdens de race, maar ook Verstappen had last van de nodige technische malheur. Zijn DRS weigerde te openen, waardoor hij de limieten van het asfalt op moest zoeken.

Dat resulteerde in een uitschieter in ronde 9. De Nederlander schoot door het grind - naar eigen zeggen was een windvlaag de boosdoener, Carlos Sainz had er eerder ook al een momentje. Vervolgens wist hij zijn RB18 nog wel terug te sturen naar de baan. Toen hij zich weer bij zijn collega's gevoegd had, keek hij tegen de achtervleugel van concurrent George Russell aan. Hoewel hij uiteindelijk wel langs de Mercedes kwam, maakte hij het zichzelf wel erg moeilijk door het uitschietertje. De eerste fout van 2022 was een feit, al was deze niet van grote proporties.

Spinnen en toch winnen

Halverwege de Grand Prix een pirouetje maken en tóch de zege veiligstellen? Dit scenario doet misschien denken aan Hockenheim 2019, waar de Limburger op mediums in de regen een rondje draaide en uiteindelijk de race won, maar ook dit jaar is het voorgekomen. Voor fout nummer twee - laten we het een schoonheidsfoutje noemen - zitten we al over de helft van de kalender.

Classificeer dit als schoonheidsfoutje omdat het lastig is om uiterst kritisch te zijn wanneer een coureur een Grand Prix wint. Verstappen was in Hongarije ongenaakbaar. Door motorproblemen kwalificeerde hij zich als tiende, en er stond hem dus een inhaalrace te wachten. Een inhaalrace werd het, maar niet zonder het nodige billenknijpen. Met Leclerc op zijn staart spinde hij bij het uitkomen van de voorlaatste bocht, maar hij zette zijn Red Bull weer recht, en trok alsnog de zege naar zich toe. Het foutje is klein, maar een spin hoort er niet bij. 'Ik ging op mijn gas en verloor de achterkant. Het verraste me', zei hij er later zelf over.

Rokende remmen in Singapore

Misschien wel de race waarin Verstappen zichzelf de meeste punten gekost heeft: Singapore. Net zoals in Boedapest moest Verstappen het veld door om die zege te pakken. Tijdens zijn laatste kwalificatierun kwam hij brandstof tekort. Hij werd binnengeroepen door zijn team en gaf later geïrriteerd en vol ongeloof aan dat hij niet begreep hoe dit had kunnen gebeuren. Het werd P8. Deze P8 veranderde in P12 nadat de tweevoudig wereldkampioen op het gladde Marina Bay Street Circuit matig van zijn plek kwam.

De opmars kwam er. Kevin Magnussen weerde zich kranig in de eerste ronde, maar Haas-bolides en Aston Martin-coureurs waren in 2022 nou eenmaal geen partij voor Verstappen. Lando Norris was dit in Singapore wel. De Brit weigerde een fout te maken, Verstappen moest voor een inhaalpoging van de racelijn af, en rookwolken schoten op van zijn banden toen hij bij een uitloopstrook rechtdoor schoot. Vanwege een recente safety car viel hij terug naar de twaalfde plek, en in dertien minuten was meer dan P7 niet meer mogelijk. Een begrijpelijke, ietwat slordige fout.

Oud zeer in gevecht met Hamilton?

Het vierde en laatste incident van deze reeks is recenter dan de eerste drie. In Sao Paulo, de op één na laatste race van het jaar, besloot Verstappen zijn rivaal van 2021, Lewis Hamilton, uit te dagen. Bij de herstart positioneerde hij zijn bolide aan de buitenkant van de Mercedes van zijn aartsrivaal. De Engelsman gooide de deur dicht in de tweede bocht en daarmee kwam het tot een aanvaring tussen de heren die in 2021 zo'n verhitte strijd streden.

Wie er schuldig was? Tja, dat blijft een lastige vraag. De wedstrijdleiding was er in ieder geval van overtuigd dat de schuld 'voornamelijk' bij Verstappen lag: 'De stewards hebben geconstateerd dat Verstappen een inhaalpoging aan de buitenkant deed door laat te remmen. Hij wist de inhaalpoging in bocht 1 niet te voltooien en zijn overmatige snelheid benadeelde zijn entry voor bocht 2, waarna hij in aanraking kwam met Hamilton.'

'De stewards erkennen dat Hamilton mogelijk meer ruimte had kunnen bieden, maar dat Verstappen voornamelijk schuldig was. Verstappen echode later de woorden van de wedstrijdleiding: 'Als hij ruimte had geboden, was hij er waarschijnlijk tóch voorgebleven. Het is zonde, ik wil racen. Ik wil vechten, maar als de andere partij niet meewerkt..' Of je het met de stewards eens bent of niet, het momentje met Hamilton kostte hem wel een goed eindresultaat, en daarom staat ook Sao Paulo 2022 op deze lijst.

En hoe zat dat in 2021 dan?

Vier fouten over 22 wedstrijden. Dat is een foutmarge van iets minder dan twintig procent. Niets om je voor te schamen als Formule 1-coureur, al helemaal als je je realiseert dat er voldoende heren op de grid staan die vele malen vaker in de fout gaan. Puur uit nieuwsgierigheid leggen we de momentjes van 2021 er ook nog even naast. Het officieuze doel is hier om eens te polsen of Verstappens groei in deze statistiek - fouten per seizoen - ook terug te zien is.

Een iconische foto: Max Verstappen eindigt bovenop de Mercedes van Lewis Hamilton in Monza. (Foto: Mercedes AMG F1)
Een iconische foto: Max Verstappen eindigt bovenop de Mercedes van Lewis Hamilton in Monza. (Foto: Mercedes AMG F1)

Rommelen in het Midden-Oosten

Het seizoen begon al turbulent. Voor wie het vergeten is, Verstappen moest in de eerste Grand Prix van het jaar zijn positie in de slotfase afstaan aan rivaal Hamilton. De reden? Track limits. Dat Hamilton de baanlimieten in diezelfde bocht meermaals genegeerd had, deed er volgens de wedstrijdleiding niet toe. Voor het aankaarten van deze fout maakt het ook niet uit: Verstappen haalde de Mercedes in en schoot buiten de baan. Net ongelukkig dat de stewards bij Hamilton coulanter waren, maar het blijft een fout van Verstappen.

Nogmaals in het Midden-Oosten: een rommelige Grand Prix van Saoedi-Arabië, die al begon met een pijnlijk moment in Q3 van de kwalificatie. Verstappen was een wonderronde aan het neerzetten, vriend en vijand keek met open mond toe hoe hij de natuurwetten leek te breken. Tot aan de laatste bocht. Met zijn rechterband tikte Verstappen de barrière aan, en die felbegeerde poleposition was buiten handbereik. Jammer, maar duidelijk een fout. Het 'brake-testing'-incident van de race zelf laten we buiten beschouwing om het gezellig te houden, maar als we het woord van de wedstrijdleiding als heilig beschouwen, staan er twee sterretjes achter Verstappens naam voor Saoedi-Arabië 2021.

De leiding uit handen geven, maar wél winnen

In Frankrijk 2021 wist Verstappen mede dankzij uitstekend strategisch werk van Red Bull de race te winnen. Met nog twee ronden op de teller moest hij langs Hamilton, en dit deed hij kundig. De reden dat hij de man uit Stevenage langs moest, was omdat hij in de eerste ronde zijn rempunt voor de eerste bocht miste. Hij kwam het asfalt weer op op P2, en had daarmee zelf de leiding uit handen gegeven. Strafpuntje voor Verstappen.

We sluiten af met een van de meest controversiële momenten van 2021. Verstappen leek in Italië een gat te kunnen slaan naar Hamilton, want Mercedes was op het krachtsintensieve Monza lang zo goed niet als van ze verwacht werd. Red Bull liep er prima, al leken ze met McLaren zo nu en dan moeite te hebben. Toen Red Bull een pitstop finaal verpestte - deze kostte zo'n tien seconden - kwam Verstappen Hamilton tegen. Hij weigerde op te geven en landde met zijn wiel op de helm van Hamilton. Wederom kan je discussiëren over of Verstappen hier puur schuldig was, maar de gridstraf voor de race erop zet de beargumentering wel kracht bij als je dit als 'fout' ziet.

Ook vorig jaar zijn er dus vier fouten aan te wijzen waarmee Verstappen het zichzelf moeilijker maakte dan het had hoeven zijn. In het jaar dat hij zijn eerste wereldtitel behaalde verliep het dus ook niet vlekkeloos, maar van écht veel fouten kunnen we nou ook weer niet spreken. Het lijkt erop dat Verstappen, net zoals de rest van de coureurs, soms niet ontkomt aan de nodige problemen. In 2022 waren die problemen in ieder geval niet overmatig aanwezig, en dat is in de eindklassering zeer duidelijk te zien.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws