Er is in Miami genoeg gezegd over McLarens bandenmanagement. De Britse renstal heeft iets ontwikkeld waardoor ze de bandentemperaturen ontzettend goed onder controle kunnen houden. Oud-coureur Christijan Albers ziet het als een foefje en weet niet wat ze doen, maar het werkt duidelijk. Albers denkt echter dat het door meerdere factoren komt.
Max Verstappen vocht met beide McLaren-coureurs in Miami, maar trok aan het kortste eind. De Nederlander startte vanaf poleposition, maar werd vierde. Lando Norris dacht dat hij nog derde had kunnen worden als hij niet zo hard had verdedigd in gevecht met zowel Piastri als Norris. 'Vanuit de positie van Verstappen: je gaat natuurlijk nooit iemand zomaar voorbijlaten', zegt Van Haren in de podcast van De Telegraaf.
'Je weet op dat moment ook niet wat er later in de race nog kan gebeuren', vervolgt hij. In het begin werd meerdere keren gezegd dat het kon gaan regenen. Albers snapt dat de teams daar rekening mee hielden. 'Achteraf is het makkelijk praten', zegt hij over Norris' uitspraken. 'Max heeft de laatste tijd vaker problemen met zijn remmen, maar remde nu iets te laat. Daardoor had Piastri geluk. Hoe hij Antonelli voorbijging, sloeg ook nergens op.'
Na het incident in bocht 1 viel Norris terug achter Piastri. De Australiër moest Andrea Kimi Antonelli nog inhalen om aan te kloppen bij Verstappen. 'Antonelli bood helemaal geen gevecht', luidt de kritische noot van Albers. 'Piastri heeft geluk gehad dat Max voor de eerste keer dit jaar een foutje maakte.' Van Haren was het daar niet mee eens. 'Wat zit je nou nee te schudden?' vraagt Albers direct, die van mening is dat Verstappen foutloos was tot Miami.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Foefje van McLaren
Van Haren wijst naar de Grand Prix van Australië. 'Daar ging hij toch ook een keer rechtdoor? Je ziet wel dat hij zich vaker verremt in de eerste bocht. Ze zitten ook met die remmen te kloten bij Red Bull', weet Van Haren. De laatste races klaagt Verstappen steeds vaker over de remmen. De moeite die Red Bull heeft met de banden komt daar dan bij. 'In Jeddah, onder andere omstandigheden, was het verschil niet zo groot, maar als je hier kijkt...', vervolgt de journalist.
'Hier was McLaren genadeloos snel', vult Albers aan. 'Waar hebben ze iets gevonden? Vaak zijn het meerdere factoren. Ze hebben ergens een foefje waardoor ze die bandentemperaturen onder controle kunnen houden, of in ieder geval significant lager dan andere teams', oppert Albers. 'Misschien was dit ook net een baan waar Verstappen erbij kon komen in de kwalificatie, en de banden net in de laatste bochten aftakelden. Als we straks op circuits komen waar de temperaturen nog hoger liggen...'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Invloed van Marshall
De oud-coureur vreest dat Verstappen dan halverwege sector 2 of 3 al kampt met bandenproblemen. 'Dan kwalificeert hij derde, vierde, vijfde, en dan wordt het pijnlijk', vreest Albers. 'Wat wel weer ontzettend knap is van Red Bull, is dat ze verbeteren per training, per kwalificatierun. Je ziet toch dat Verstappen het maximale eruit haalt. Norris had in principe een punt, want Max brandde zijn banden op, maar aan de andere kant had Russell geluk met de Virtual Safety Car.'
Nu een vierde van het seizoen gedaan is en Piastri flink uitliep op Verstappen in Miami, stapelen de zorgen zich op. 'Er waren natuurlijk veel verdenkingen rond McLaren, maar de meeste mensen zijn het erover eens dat Rob Marshall een genie is, behalve een paar mensen bij Red Bull', vervolgt Van Haren. 'Ja, behalve bij Red Bull, want die hebben hem verloren natuurlijk. Hij was vast niet zo belangrijk, net zoals Newey ook niet belangrijk was', zegt Albers cynisch.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties