Red Bull Racing en Max Verstappen gingen op zondag in Brazilië voor een agressieve strategie waarmee de Nederlander vanuit de pitstraat naar P3 reed. Sky Sports-pitreporter Ted Kravitz vraagt zich af of de strategen op de pitmuur van Red Bull in een soort 'rampherstelmodus' zaten na de rampzalige zaterdag en daarom besloten om een extra pitstop te doen aan het einde van de race.
De viervoudig wereldkampioen was aan het begin van de zaterdag nog redelijk competitief en won een plekje in de sprintrace. Tijdens de kwalificatie ging het echter vreselijk. De auto liep totaal niet in het gareel en Verstappen kon er niks mee. Hij probeerde zijn tijd in de slotfase van Q1 nog te verbeteren, maar dat lukte niet. Hij lag er voor het eerst sinds 2021 uit in Q1. Om alles te wijzigen startte Verstappen uit de pitstraat.
Richting het einde van de race ging Verstappen nog eens naar binnen voor de zachte band. Presentator Simon Lazenby vraagt zich af of Red Bull had kunnen winnen door op de mediums te blijven. 'Ik ga het zo aan de strateeg vragen, maar ik denk dat we mensen dicht bij die bandenafgrond zagen komen', begint Kravitz in de Sky Sports F1 Show. 'Er was behoorlijk veel degradatie, het was vrij slecht. De teams hebben het nu onder controle.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daardoor zagen Gianpiero Lambiase en de anderen op de pitmuur de aftakeling van Verstappens setje mediums al aankomen. 'Ze haalden hem van die band voordat ze echt in zouden storten. Hij zou dan een makkelijk prooi zijn geweest voor Lando, als hij op die tweestopper was gebleven. Ik denk dat hij misschien op de mediums had kunnen blijven rijden, maar ik denk ook dat Red Bull de juiste beslissing nam', deelt Kravitz.
Geen fouten maken
De Sky Sports-analist had het wel leuk gevonden om een gevecht tussen Norris en Verstappen te zien. Oud-coureur Christijan Albers kaartte aan dat Red Bull de gok wel had kunnen wagen, omdat het voor Norris lastig was geweest om in te halen na in verkeer te hebben gezeten en in Verstappens vuile lucht te hebben gereden. 'Het zou wat leuker zijn geweest om Verstappen het vol te zien houden', zegt Kravitz.
'Ik vraag me alleen af of Red Bull in een soort rampenherstelmodus zaten na hun eigen fout en dachten: laten we geen fouten meer maken. Ze hadden al een fout gemaakt met de set-up', verwijst Kravitz naar de zaterdag. 'Oké, het was een risico dat het proberen waard was, maar zoals Laurent Mekies zei, was het hun fout. Ze wilden gewoon niet meer fouten maken, en hem laten rijden tot de banden het op zouden geven, waardoor hij misschien een plek aan Russell zou verliezen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Voormalig strateeg reageert
Voormalig Aston Martin-strateeg Bernie Collins denkt dat Red Bull de pitstop goed heeft getimed en wil niet speculeren over in welke modus de mensen op de pitmuur van Red Bull zaten. 'Ik denk dat dat hun enige kans was, want Piastri had al een pitstop gemaakt', wijst ze aan. 'Als ze nog langer hadden gewacht, zouden ze achter Piastri terechtkomen. Dus dat was hun beslissingsmoment, denk ik. Vanuit dat oogpunt hebben ze het juiste gedaan.'
Collins denkt dat men ervan uitging dat Norris hem sowieso wel in zou halen. 'Dan had hij Kimi Antonelli aan het einde kunnen pakken. Het was een risicoloze beloning: ze konden P1 behouden, ze dachten dat ze P2 zouden krijgen. Ze zullen balen dat het niet lukte om P2 te pakken, maar ze dachten sowieso al wel dat P1 waarschijnlijk niet realistisch was', aldus de voormalig strateeg. 'De beslissingen die gemaakt werden, waren de beste.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties