Het laatste uur van de voormalige teambaas van Max Verstappen heeft geslagen Opinie
Opinie

Het laatste uur van de voormalige teambaas van Max Verstappen heeft geslagen

Het laatste uur van de voormalige teambaas van Max Verstappen heeft geslagen

De 67-jarige Franz Tost gaf afgelopen woensdag aan dat hij voor zijn zeventigste verjaardag van plan is om met pensioen te gaan. Gezien de wederom zwakke seizoenstart van zijn AlphaTauri-team en de recente uitlatingen van de ervaren Oostenrijker zou hij echter moeten overwegen om toch al wat eerder met pensioen te gaan.

Tost heeft het team bijna twee decennia goed geleid, maar is ook de eindverantwoordelijke voor de teleurstellende resultaten van het Red Bull-zusterteam van de afgelopen jaren. Eerder deze maand haalde de Oostenrijker nog flink uit naar zijn eigen ingenieurs, door publiekelijk te zeggen dat hij ze niet meer vertrouwt.

Daar gaat het op verschillende punten mis. Ten eerste, zoals voormalig wereldkampioen Nico Rosberg ook al aangaf, had hij dit intern moeten bespreken. Publiekelijk je wantrouwen jegens sleutelfiguren uit je eigen team uitspreken getuigt niet van goed leiderschap en kan de werksfeer onmogelijk ten goede komen.

Ten tweede is het Tost zelf die verantwoordelijk is voor het neerzetten van de juiste mensen op de juiste plekken. Dat lijkt momenteel niet het geval te zijn, gezien de zwaar teleurstellende prestaties van AlphaTauri sinds de start van vorig jaar. Waar AlphaTauri in de laatste race van 2021 nog nipt het gevecht met Alpine verloor om de vijfde positie in het constructeurskampioenschap, eindigde het team afgelopen seizoen als negende. Ook in 2023 is het team zwak gestart en een van de nog slechts twee puntloze teams.

Van McLaren mag je verwachten dat ze vroeg of laat de problemen op weten te lossen, waarmee AlphaTauri momenteel favoriet lijkt om Williams als tiende en laatste team af te lossen. Misschien heeft Tost een punt dat de ingenieurs van het team geen goed werk hebben geleverd, maar in plaats van publiekelijk uit te halen naar teamleden kan hij beter actie ondernemen. Personeelswisselingen zijn heel normaal in de Formule 1, maar er lijkt weinig hoog aangeschreven personeel richting AlphaTauri te gaan. Daarnaast moet je als teambaas een structuur creëren die het mogelijk maakt voor de ingenieurs om hun talenten te benutten. Dat lijkt niet het geval bij AlphaTauri.

Bij het ploeterende AlphaTauri wijzen de neuzen niet dezelfde kant op (Red Bull Content Pool / Getty Images).
Bij het ploeterende AlphaTauri wijzen de neuzen niet dezelfde kant op (Red Bull Content Pool / Getty Images).

Helmut Marko ontevreden over AlphaTauri

Het bedroevende niveau dat AlphaTauri momenteel tentoonspreidt is extra opvallend als je de middelen van het team bekijkt. Als nummer negen van het afgelopen kampioenschap hebben ze toegang tot ontzettend veel windtunneltijd en CFD-simulaties, bijna het dubbele van zusterteam Red Bull. Daarnaast gaf Helmut Marko recentelijk nog aan dat het Red Bull-moederbedrijf momenteel meer geld steekt in AlphaTauri dan in Red Bull Racing zelf. Naast het zwakke competitieve presteren weet Tost het AlphaTauri-team blijkbaar marketingtechnisch gezien ook niet als aantrekkelijk te presenteren.

De ontevredenheid van Marko komt vermoedelijk ook deels voort uit het feit dat AlphaTauri geen gebruik maakt van de mogelijkheid om bepaalde onderdelen, de zogenaamde non-listed parts, over te nemen van Red Bull. Zeker gezien de dominante positie die Red Bull momenteel bezit in de Formule 1 proberen veel teams om de auto van de constructeurskampioen te kopiëren. AlphaTauri heeft de bevoorrechte positie om bepaalde onderdelen tegen een lage prijs in te kopen bij het zusterteam, maar maakt de eigenwijze keuze om dat niet te doen. Als de auto vervolgens dan tegenvallend presteert, is het logisch dat dit voor frustraties zorgt bij Marko.

Met de hoge investeringen en de slechte resultaten doemt meteen de vraag op: wie bepaalt sinds het overlijden van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz wat er bij AlphaTauri gebeurt? In principe is dat de nieuwe topman Oliver Mintzlaff, die volgens de geruchten minder passie heeft voor de Formule 1 dan zijn voorganger, en het zakelijker bekijkt. Puur zakelijk bekeken lijkt AlphaTauri nu geen goede investering.

De invoering van het budgetplafond maakt een verkoop van het team relatief oninteressant, omdat de uitgaven daardoor gelimiteerd zijn, terwijl de inkomsten van de Formule 1, en dus de teams, de afgelopen jaren groeien, mede dankzij een steeds verder uitdijende kalender. Een team dat goed bestuurd wordt, verkeert daardoor financieel juist in een uitstekende positie. Verkoop van het team is dus alleen een optie bij een hoog bod en dus zal Mintzlaff ook kijken hoe hij het team beter kan laten functioneren met een lagere investering.

Het geduld van Mintzlaff met AlphaTauri en specifiek met Franz Tost zal ook beperkt zijn, zeker gezien hij uit de veel veranderlijkere voetbalwereld komt. Als Tost nu zelf al aangeeft dat hij over drie jaar niet meer actief is als teambaas, is het zeer de vraag of hij in staat is om het tij nog te keren, zeker gezien de terugval van het team juist onder zijn leiding. Als Tost eens goed in de spiegel kijkt, kan hij zijn topman geen ongelijk geven en moet hij misschien erkennen dat het tijd is voor vers bloed.

Door: Mark Hanselman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws