De Formule 1 staat aan de vooravond van ingrijpende veranderingen en beleeft een periode van ongekende groei en populariteit wereldwijd. Voor velen is de sport inmiddels niet alleen een spannende autosport, maar ook een entertainmentfenomeen dat met nieuwe media en een jonger publiek meebeweegt. In een exclusief interview deelt oud-teambaas Steiner zijn inzichten over de groei van de Formule 1, de invloed van social media en het veranderende leiderschap binnen de teams.
De groei van Formule 1 in de Verenigde Staten is de laatste jaren enorm geweest. Wat ooit een sport was waar bijna niemand zich druk om maakte, is nu een fenomeen waar zelfs de gewone Amerikaan op straat over mee kan praten. 'Toen ik vijftien jaar geleden naar Amerika verhuisde, kende men F1 wel, maar kon het niemand echt boeien', vertelt Steiner bij Business of Sports. 'Nu praat je over Formule 1 en zelfs mensen die niet in de sport zitten, weten er iets van.' Dit toont aan hoe duurzaam de groei van F1 in de VS is. Natuurlijk zal het niet blijven groeien zoals nu, maar de basis is gelegd en de fans zijn toegewijd. 'Als Amerikaanse fans ergens in stappen, dan stappen ze er ook echt diep in. Ze zijn toegewijd, en dat zijn ze nu ook.'
De rol van media in het succes van Formule 1 is volgens Steiner onmiskenbaar. 'De verandering in aandacht kwam niet alleen door Drive to Survive, maar vooral doordat men social media is gaan omarmen. Vroeger geloofde het management er niet in. Sean Bratches was degene die dat veranderde en mensen aanstuurde die wisten hoe je social media moest gebruiken.' Daardoor kon de sport een jongere generatie bereiken via platforms als TikTok en Instagram. Over de grid walks zegt hij: 'Het is jagen op beroemdheden en gezichten. Martin Brundle, expert van Sky, doet het goed, want het is een moeilijke klus.' Wel merkt hij op dat het intens is voor de coureurs, die vlak voor een race continu camera’s in hun gezicht geduwd krijgen. 'Er is geen andere sport waar je zo dicht bij een atleet kunt komen vlak voor de wedstrijd. Mensen hebben daar niet genoeg respect voor', volgens Steiner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verschuiving van aandachtspunten
De techniek krijgt steeds meer invloed in het management van Formule 1-teams. 'Er is een scheiding tussen commerciele en technische managers. Technische mensen die ervaring hebben in F1 zijn nu vaker teambazen dan vroeger. De tendens nu is dan ook dat commerciële mensen vaak niet weten hoe ze een F1-team moeten leiden.' Hij benadrukt dat een goede teambaas zowel technische kennis als zakelijk inzicht moet hebben. 'Je moet technisch begrijpen waar je mee bezig bent, anders is het moeilijk om een bedrijf te leiden. Maar het commerciële aspect is groter dan bij welk ander bedrijf dan ook.'
Wanneer gevraagd naar zijn eigen media-ervaringen, geeft hij aan dat zijn open en eerlijke persoonlijkheid soms problemen veroorzaakte. 'Soms denk je, heb ik dat nou echt gezegd? Maar zolang je niemand beledigt, is het prima. We hoeven het niet overal over eens te zijn. Iedereen mag een eigen mening hebben.' Deze eerlijkheid zorgde juist voor de populariteit van de man uit Zuid-Tirol. 'Ik heb er nooit aan gedacht om spelletjes te spelen, ik was gewoon mezelf', aldus Steiner.
Over de aankomende reglementswijzigingen in de Formule 1 blijft hij voorzichtig. 'Niemand weet wat er gaat gebeuren. We moeten wachten tot de tests in januari of februari om te zien wie er bovenaan staat. Mercedes heeft zich vorig jaar bijvoorbeeld verbeterd, maar dat betekent niet dat ze het nu weer nog beter doen.' Op de vraag welke regel hij als teambaas zou veranderen, is zijn antwoord duidelijk: 'Meer sprintraces. Vrijdag is saai, jongere fans willen actie zien, en sprintkwalificaties zijn echt entertainment. Het is ook makkelijker om korte clips daarvan te maken voor social media.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties