Tung zag 'ongewoon langzame Verstappen' in laatste stint: 'Dan doel ik niet op grip en rondetijd' Opinie
Opinie

Tung zag 'ongewoon langzame Verstappen' in laatste stint: 'Dan doel ik niet op grip en rondetijd'

Tung zag 'ongewoon langzame Verstappen' in laatste stint: 'Dan doel ik niet op grip en rondetijd'

Ho-Pin Tung vond dat Max Verstappen tijdens de laatste stint op het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari 'ongewoon' langzaam was. De 41-jarige autocoureur vermoedt dat de regerend wereldkampioen een probleem had met zijn ERS en daarom is het volgens de analist van Viaplay ook bijzonder knap dat de Red Bull Racing-coureur de wedstrijd toch naar zich toe wist te trekken.

Verstappen moest twee weken geleden in Miami een zeldzame nederlaag slikken, maar afgelopen weekend stelde de 26-jarige Limburger orde op zaken door de race op het iconische circuit van Imola voor de derde achtereenvolgende keer op zijn naam te schrijven. Het ging echter niet vanzelf, de Red Bull-coureur moest er in de slotfase immers hard voor werken. Verstappen zag Lando Norris in de laatste ronden steeds groter worden in zijn spiegels, maar uiteindelijk hield de drievoudig wereldkampioen zijn Britse opponent tot aan de laatste ronde uit zijn DRS.

'Verstappen ongewoon langzaam in laatste stint'

In het overgrote deel van de race had Verstappen de touwtjes stevig in handen, maar in de slotfase verloor hij steeds meer de controle. Tung zat er met verbazing naar te kijken. 'Verstappen was voor zijn doen ongewoon langzaam tijdens zijn laatste stint op de harde band', blikt de 41-jarige voor Nu.nl terug op de afgelopen Grand Prix. 'Dan doel ik niet per se op de grip en de rondetijd, maar qua motorvermogen leek hij langzaam. Niet alleen ten opzichte van Norris, maar ook bijvoorbeeld ten opzichte van iemand als Sergio Pérez', zag Tung zelfs een verschil tussen beide Red Bull-mannen.

'Dat zagen we in de eerste stint dan ook, voor Pérez en Verstappen leken de snelheden en strategie identiek. Maar gaandeweg de tweede stint zag je een groot verschil optreden', legt de Viaplay-analist uit. 'Niet per se op het rechte stuk richting bocht één, maar voor het aanremmen van de Villeneuve-bocht was Verstappen maar liefst acht kilometer per uur langzamer dan Pérez. Datzelfde geldt voor het remmen bij Piratella, daar was het verschil zeven kilometer per uur', zo constateert Tung, die dan ook vermoedt dat er iets aan de hand was met de RB20 van de WK-leider. 'Tijdens de race hoorden we Verstappen ook al zeggen dat hij bijna geen batterij meer overhad. Dus het zou me niks verbazen als hij wellicht een probleem met zijn ERS had.'

Ondanks de vermeende problemen wist Verstappen de zege uiteindelijk over de streep te trekken. 'Wat dat betreft is het ook extra knap dat Verstappen de race heeft gewonnen, al blijft inhalen natuurlijk lastig op Imola', noemt Tung ook een element dat in het voordeel van de Nederlander werkte op. 'Het wordt ook interessant om te zien hoe Red Bull het pakket aan updates gaat perfectioneren en beter leert begrijpen. Dat zagen we ook aan McLaren, die met Norris in Miami al een groot updatepakket hadden doorgevoerd. Die updates kwamen in Imola nog beter tot hun recht, iets dat bij Red Bull in de komende races ook kan gebeuren.'

Tekst gaat na de afbeelding verder.

Tung zag 'ongewoon langzame Verstappen' in laatste stint: 'Dan doel ik niet op grip en rondetijd'
Tung vermoedt dat een ERS-probleem Verstappen parten speelde in de tweede stint.

Dalende temperatuur helpt Red Bull niet

Naast een mogelijk ERS-probleem zag Tung nog een andere factor, die nadelig was voor Red Bull. 'We zagen opnieuw dat de temperatuur erg van invloed is op de verhoudingen. Hoe harder een band is, des te gevoeliger deze wordt voor lagere temperaturen omdat je er dan moeilijker warmte in krijgt of behoudt. In Imola heb je niet echt last van graining, maar wel van gewone slijtage', legt de 41-jarige autocoureur uit.

'Het loopvlak van een band is namelijk heel dun', vervolgt Tung. 'Dan praten we niet over centimeters rubber, maar over millimeters. Als een band slijt en het rubber dunner wordt, wordt een band veel gevoeliger voor de temperatuur. Hij warmt sneller op, maar houdt vooral ook veel minder goed de hitte vast. Als de baantemperatuur daalt en een band gaat slijten, dan is het lastig om genoeg energie in de band te houden. Daardoor valt hij uit het window en werkt deze niet meer optimaal. Het leek erop dat dit bij Red Bull en Verstappen gebeurde. Dan verlies je dus in één keer heel veel grip', aldus Tung, die bij McLaren het tegenovergestelde zag gebeuren.

'Norris was juist op de medium banden te langzaam in de eerste stint en klaagde over oververhitting. Een soortgelijk patroon zagen we in Miami. Daar was de temperatuur veel hoger, maar je moet het in verhouding zien', zegt Tung. 'Want ook daar werd het tegen het eind van de race weer wat koeler, net als in Shanghai. Het is daarom ook lastig te zeggen of McLaren Red Bull nou daadwerkelijk heeft bijgehaald of niet. Op andere circuits en bij andere temperaturen zou Red Bull weer beter uit de verf kunnen komen dan in Imola en Miami', aldus Tung.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws