Charles Leclerc verraste iedereen door op zaterdag in Hongarije de poleposition te pakken. Hij verbeterde in zijn laatste run nog wel, terwijl de McLarens dat niet konden. Analist Peter Windsor wijst naar een uitzonderlijke vaardigheid die zowel Leclerc als Max Verstappen heeft. De viervoudig wereldkampioen bleef echter steken op P8. Windsor beoordeelt de lastige dag van Red Bull Racing ook.
De verschillen waren minimaal in de kwalificatie op de Hungaroring. De complete top zes zat zo'n beetje binnen een tiende, waardoor de onderlinge marges bestonden uit duizendsten van een seconde. Leclerc wist Oscar Piastri en Lando Norris op die wijze nipt voor te blijven. Naast Leclerc heeft ook Gabriel Bortoleto het heel goed gedaan. De jongeling kwalificeerde op P7, vóór Verstappen. 'Het was een uitstekende prestatie van Gabriel Bortoleto', klinkt Windsor direct positief.
'Vóór Verstappen in de Red Bull!', vervolgt hij in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Ze hebben wel wat veranderingen doorgevoerd gedurende de nacht. Het was niet meer zo slecht als in VT3 die ochtend.' Verstappen vreesde voorafgaand aan het weekend al dat de Hungaroring en de RB21 geen match zouden zijn. De langzame, krappe doordraaiers liggen de bolide niet, en dat probleem is niet zo snel opgelost. 'Hij sloot de derde training nog af met de woorden: het is alsof ik op ijs rijd', peinst Windsor.
'Ik vermoed dat ze de achterkant wat stijver hebben gemaakt en hem ook iets meer voorkant hebben gegeven. Voor Max was het een kwestie van ofwel een degelijke voorkant, ofwel een degelijke achterkant', gaat de analist en voormalig Williams-teammanager verder. 'Hij kon nooit een balans vinden tussen de twee. Hij vond wel iets meer snelheid richting het einde, vergeleken met de concurrentie. Red Bull had dus een rommelige dag, maar ze begonnen wel momentum op te bouwen toen de omstandigheden iets veranderden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tsunoda leverde negatieve verandering
De temperatuur daalde een beetje, en dat is voor Red Bull altijd gunstig. Extreme hitte en hoge asfalttemperaturen zorgen al snel voor problemen met het managen van de banden, zelfs tijdens de kwalificatie. 'Max kon toen wat meer doen als rijder, los van gewoon maar omgaan met alles wat er aan de auto gebeurde, zoals de oververhitte banden', merkt Windsor op. 'Geen grip aan de voorkant, geen grip aan de achterkant, rijden op ijs... al die dingen waar hij het over had', somt de analist op.
'In de laatste momenten van Q3 kreeg hij volgens mij wat meer grip, doordat de temperatuur daalde. Met de zijwind had hij een andere auto. Toen kon hij weer een beetje Max Verstappen zijn, en laten zien wat hij kan doen met de tools die hij tot zijn beschikking heeft', aldus Windsor. Yuki Tsunoda had het lastiger dan zijn teamgenoot. De Japanner lag er na Q1 al uit en zal op zondag als zestiende de race aanvangen. Na de goede kwalificatie in België was het niet waar hij op hoopte.
'Hij had tijdens VT3 al een uitbarsting die mij volledig verraste', zegt Windsor over de tweede rijder van Red Bull Racing. Tsunoda was niet blij met de manier waarop het team op hem en de problemen die hij met de auto had reageerde. 'Kunnen we dit checken voor de volgende sessie, alsjeblieft? Wordt wakker!' zei hij op de boordradio. Het was volgens Windsor een veelzeggend moment. 'Als er iets is dat Isack Hadjar snel het zitje gaat geven, dan is het dit', waarschuwt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor is Verstappen- én Leclerc-fan
Windsor wil nog terugkomen op de twee beste rijders van de kwalificatie. Hoewel Verstappen niet de beste tijd reed, gebruikt hij zijn rijstijl en die van Leclerc als voorbeeld. 'Zij zijn de twee voornaamste beoefenaars van short corner driving in de Formule 1', zegt Windsor, die onlangs nog een hele uitleg heeft gegeven over die term. 'Het betekent niet dat ze alleen een andere lijn rijden. Nee, zo werkt het niet', vervolgt hij. 'Het gaat om subtiliteit en soepelheid in beweging, zuinigheid en reactiesnelheid op alles wat in de auto gebeurt.'
Hij verklaart dat dat Verstappen en Leclerc in staat stelt om de voorkant van de auto goed te laten werken als ze vroeg de bochten insturen. 'Het is allemaal een kwestie van balans: een evenwichtsoefening die ze prachtig uitvoeren, voornamelijk met hun voeten, maar ook met hun handen', looft Windsor. 'Wanneer je zo'n talent hebt, heb je een veel breder speelveld. Ik denk dat we dat zagen. Charles manipuleerde de auto als het ware, en dat doet hij op een natuurlijke wijze.'
Windsor denkt dat McLaren-coureurs het niet voor elkaar konden krijgen omdat de auto veel specifieker reageert. 'Ze hebben in de auto minder tools tot hun beschikking, omdat de auto meer on edge is. Ze sturen wijder in, ze zijn meer afhankelijk van later remmen, eerder op het gas, al die dingen. Daardoor is er heel weinig marge voor fouten. Ze waren dan ook behoorlijk verrast door de veranderende omstandigheden van Q2 naar Q3. De ingenieurs konden toen niets meer aanpassen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties