oscar-piastri-mclaren-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-2 Opinie
Opinie

Windsor kritisch op de FIA: 'Ik heb dit niet eerder zo extreem gezien'

oscar-piastri-mclaren-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zaterdag-2

Peter Windsor vindt het onterecht dat Oscar Piastri in Brazilië bestraft werd vanwege zijn rol in het ongeluk met Kimi Antonelli en Charles Leclerc. Piastri moest tijdens zijn pitstop tien seconden langer stilstaan en verloor zo uitzicht op een goed resultaat. Windsor verklaart dat de wedstrijdleiding belangrijke factoren in het ongeluk over het hoofd heeft gezien.

De start van de Grand Prix in São Paulo verliep opvallend rustig. In de eerste bochten waren er geen grote incidenten, maar lang duurde dat niet. In bocht 10 eindigde thuisrijder Gabriel Bortoleto in de muur en bij het opkomen van het rechte stuk reed Lewis Hamilton tegen de Alpine van Franco Colapinto aan. Een Safety Car was dan ook onvermijdelijk, maar bij de herstart ging het opnieuw op meerdere punten mis.

Incident begon voor de herstart al

Oscar Piastri, Kimi Antonelli, en Charles Leclerc kwamen met elkaar in aanraking, waarbij de Ferrari-coureur uitviel. Enkele bochten later tikte Yuki Tsunoda Stroll in een spin. De verschillende incidenten zorgden voor de nodige brokstukken op de baan, en die eisten nog een extra slachtoffer. 'Max kreeg een lekke band vanwege brokstukken na een incident in de eerste bocht', baalt Windsor in zijn analyse op YouTube.

Windsor omschrijft het incident dat voor controverse zorgde in de eerste bocht. 'Oscar Piastri zat aan de binnenkant met blokkerende wielen, met Kimi Antonelli daarnaast. Charles Leclerc werd geraakt. Dat was zonde voor hem, voor Ferrari, en voor alle Ferrari-fans', zo leeft de 73-jarige analist met zijn voormalige werkgever mee. Ferrari pakte op zondag geen punten en zakte zo terug naar de vierde plek in het constructeurskampioenschap.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

crash-lando-norris-oscar-ppiastri-charles-leclerc-kimi-antonelli-mercedes-brazilië-sao-paulo
Piastri tikt Antonelli tegen Leclerc aan.

'Naar mijn mening werd Piastri heel zwaar bestraft, toen hij een tijdstraf van tien seconden kreeg na dat moment', vindt de ervaren analist. 'Ik zeg dat niet vanwege de herhalingen, waarbij je ziet dat Piastri zich verremde. Het incident begon echter al bij het uitkomen van de laatste bocht, toen leider Lando Norris nog niet eens op het gas was gegaan.' Voor bocht 12 mocht Norris het tempo bepalen en de McLaren-coureur koos ervoor om vrij laat op het gas te gaan.

Fout van Antonelli leidt tot extreme situatie

Antonelli liet op dat moment zijn gebrek aan ervaring doorschemeren. 'Wat daar gebeurde, was dat Antonelli veel langzamer was dan iedereen om hem heen. Dat gebeurde doordat hij in de derde versnelling zat en de rest in de tweede versnelling', weet Windsor na het bestuderen van de onboardbeelden en data. 'Het snelheidsverschil was daardoor heel groot, groter dan bij een inhaalactie met DRS.' Antonelli werd daardoor door twee concurrenten aangevallen.

Windsor denkt dat de fout van Antonelli een rol moet spelen in het oordeel van de wedstrijdleiding. 'Het snelheidsverschil was enorm, maar de wedstrijdleiding keek daar niet naar. Piastri had de kans om achter Antonelli te blijven en van het gas te gaan, of aan de binnenkant te duiken. De banden waren niet warm en de baan was daar vuil, en daarom verremde hij zich', zo erkent de Brit dat Piastri niet vrijuit ging.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

kimi-antonelli-mercedes-charles-leclerc-oscar-piastri-lando-norris-mclaren-gp-sao-paulo-brazilie-2025-zondag
Piastri en Antonelli veroorzaken de uitvalbeurt van Leclerc.

'Dit was echter puur vanwege het snelheidsverschil', vervolgt Windsor. 'Ik heb dit nog niet eerder zo extreem gezien. Ik heb geen idee waar Antonelli mee bezig was, door in de derde versnelling te rijden. Ik vind dat Piastri hierom geen straf had mogen krijgen', benadrukt Windsor. Hij ziet de 19-jarige Italiaan juist als aanstichter van de gevaarlijke situatie. 'Antonelli had moeten aanvoelen dat hij de herstart verpest had en dat hij opgeslokt zou worden. Hij hoefde alleen in het midden te blijven, want Leclerc zat aan de rechterkant en het was zeker dat er ook iemand aan de linkerkant zou duiken.'

'Het was duidelijk dat er een ongeluk zou komen als hij voor de apex zou gaan. Ik vraag me af of de wedstrijdleiding hierover gesproken heeft. Om eerlijk te zijn betwijfel ik dat.' Windsor maakt niet duidelijk of hij vindt dat Antonelli wel bestraft had moeten worden. Antonelli sneed steeds verder naar binnen, waardoor Piastri klem kwam te zitten. De Australiër probeerde zich nog terug te trekken, maar slaagde daar niet meer in.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws